Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
knäckor schreef:
Ik vind 3000 euro een hoop geld, een goede BX koop je nu voor 1000 euro. Nogal een verschil, en de meeste kosten bij een GS zitten in het onderhoud, dat is ook waar ik het over heb.
En wat maakt een GS zoveel unieker dan een BX? Kijk, een DS was de eerste auto met HP-vering en was zijn tijd ver vooruit. Wat er uniek is aan een SM snap je zelf ook wel. De GS was gewoon een auto, net zoals de BX. Vandaar dat ik de BX ook daarmee vergelijk
De kwaliteit van een GS is vergelijkbaar met die van BX, tenminsten, als je kijkt naar de kwaliteitsstandaard van het bijbehorende bouwjaar.
Dat betekend dus dat een GS meer onderhoud nodig heeft, net zoals alle wagens uit die tijd.
Uiteraard was de DS revolutionair, maar een GS was dat ook! Het was de eerste middenklasser met HP vering en een ongekend comfort. En welke auto zag er zo modern uit? Welke had zo’n fantastische aërodynamische vormgeving? Hij werd tenslotte niet voor niets auto van het jaar in 1971 (introductiejaar).
Dus, nee… De GS was niet gewoon een auto net als de BX. De GS was een sublieme wagen welke net zoals de BX, zwaar ondergewaardeerd werd. Dus ja, ze zijn historisch gezien wel vergelijkbaar. Maar de BX was niet zo revolutionair als de GS.
Verder deel ik de mening van de bovenstaande GS-ervaringsdeskundigen. Een BX is leuk, maar vooral het beste alternatief voor veel auto’s die veel leuker zijn.
Oh ja, over het (heerlijke) motorgeluid, de kruissnelheden lagen in die tijd lager dan nu. Gewoon je rijstijl aanpassen en je houdt enkel een prettige “vroeeeemmm” over!
Vergeet niet dat de GS vanaf 1970 al rondom schijfremmen had! Dat hadden ook niet alle concurrenten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
patje74 schreef:
Oh ja, over het (heerlijke) motorgeluid, de kruissnelheden lagen in die tijd lager dan nu. Gewoon je rijstijl aanpassen en je houdt enkel een prettige “vroeeeemmm” over!
Het motorgeluid is absoluut prachtig ja. Toch, met de turbodiesel kan ik zowel heel relaxed cruisen, maar ook venijnig doorboenderen. Dat laatste kan niet met de GS en is in mijn ogen weer een minpunt. Ik heb namelijk niet altijd zin on mijn rijstijl te moeten aanpassen aan de auto. Dan wil ik gewoon dat de auto past bij de rijstijl.
De GS is qua styling voor mij DE absolute topper in het (compacte) middenklasse segment aller tijden. Met recht een auto van het jaar dus.
Als je vindt dat een GS of 2CV te veel herrie maakt, had je daar eerder bij na moeten denken en maar een Golf/Astra moeten kopen.
Een GS maakt wel redelijk veel lawaai op snelheid en een 2CV is oorverdovend qua herrie. Als je ze gebruikt om te toeren met niet al te hoge snelheden is het OK. Koop je een auto waar je niet alleen wilt toeren, dan heb je gewoon een probleem. Dan is een moderene auto een betere keuze, maar waarom dat een golf of astra zou moeten zijn is mij een raadsel. Een BX met dikke motor of andere modernere Citroen is dan ook een prima alternatief.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Verder deel ik de mening van de bovenstaande GS-ervaringsdeskundigen. Een BX is leuk, maar vooral het beste alternatief voor veel auto’s die veel leuker zijn.
hear hear
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Precies, het moet eindigen op een X, S of V, en niet op een A of M
Ja, ja…................ dus wel een ZX als ik je goed begrijp.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
toniclight schreef:Precies, het moet eindigen op een X, S of V, en niet op een A of M
Ja, ja…................ dus wel een ZX als ik je goed begrijp.
Jeroen
En ook dat is weer een Citroën die ongelooflijk wordt ondergewaardeerd.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Hier nog een aanvulling op de verkoopcijfers.
Welke rangorde in de lijst van meest verkochte automodellen had de BX in de diverse verkoopjaren:
1983 37
1984 21
1985 9
1986 5
1987 8
1988 6
1989 6
1990 8
1991 9
1992 21
1993 42
Bron: Autoweek
Toch wel een prestatie, 7 jaren achtereen in de top 10!
Jeroen
hogervp schreef:toniclight schreef:Precies, het moet eindigen op een X, S of V, en niet op een A of M
Ja, ja…................ dus wel een ZX als ik je goed begrijp.
Jeroen
En ook dat is weer een Citroën die ongelooflijk wordt ondergewaardeerd.
Patrick
Inderdaad; het Opel Astra-innerlijk en uiterlijk had me altijd weerhouden het als “auto” te beschouwen, totdat ik er eentje meekreeg van mijn garage, als leenauto…. het ding veerde praktisch net zo goed als de BX, en dat op gewone springveertjes!
Ich bin ein Breaker
XBXG schreef:Vergeet niet dat de GS vanaf 1970 al rondom schijfremmen had! Dat hadden ook niet alle concurrenten.
idd zeldzaam goed zo’n GS, maar wist je dat de Rino 8 dat al vanaf 1963 had?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ow, ik zeg ook niet dat 4 remschijven een unicum is, maar de AX heeft nooit rondom remschijven gehad (op de luxe uitvoeringen na wellicht).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Matthijs2006 schreef:patje74 schreef:
Matthijs2006 schreef:
Bij de jeugd is ie juist wel populair!! Heel veel BX-rijders hier zijn tussen 18 en 30.
Ah… vandaar…
Vandaar wat…? :
Ik heb mij verbaasd over het feit dat de jeugd BX-en juist erg mooie auto’s vindt. Ik geef les op een middelbare school en vermoedde dat mijn leerlingen mijn auto helemaal uit de tijd en lelijk zouden vinden. Niets is minder waar! Ze vinden hem fantastisch en staan uitgebreid te kijken als hij “omhoog komt”. Mijn vriend rijdt in een splinternieuwe Ford Focus station en als ik daar eens mee naar school ga, krijg ik altijd vragen waar mijn BX eigenlijk is, waarom ik in die onpersoonlijke Ford rijdt. Soms heb ik wel eens oudere leerlingen van 18 en 19 jaar die zodra ze hun rijbewijs hebben dolgraag een keer in mijn auto willen rijden. Natuurlijk maken we dan even een rondje. En er is zelfs een leerling die er daarna zelf één gekocht heeft. Geweldig toch?
Wow, geweldig verhaal, meerkleurige lollie.
Dat sommige jongeren wellicht een zwak hebben voor zo’n “omhoog komende auto” verbaast me niets, maar wat jij vertelt is hardverwarmend!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En er is zelfs een leerling die er daarna zelf één gekocht heeft. Geweldig toch?
eigenlijk ben ik misschien ook zo’n soort leerling. mijn gymleraar had een ds. na verloop van tijd komt hij met een cx aan zeg. volgens hemzelf was hij te oud om nog ds te rijden en vond dat de cx een waardige opvolger was. ik moest er toen nog even aan wennen, maar mijn eerste auto is toch een cx geworden. jaaaaaren geleden.
hoe mijn bx virus me getroffen heeft weet ik niet m’n pa heeft heeft een 1.6 tgi gehad n dat vond ik een saaie auto omdat er niets in zat en een achterspoiller miste. toen hij vervolgens een zx 1.6 aura kocht was ik er helemaal weg van, was een scandinavise uitvoering met stoelverwarming enzo.
ik kocht mijn eerste bx een 1.4te die ik vervolgens helemaal heb omgebouwd naar 16v model. en toen was het gebeurt.
geprobeerd om af te kicken maar helaas da’s me nooit gelukt geprobeerd met een opel, renault,peugeot zelfs een nieuwe 106 maar het kon niet tippen aan de bx-en in m’n leven.
of het overgaat weet ik niet maar totnu toe geniet ik van elk ritje
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
ik ben het er niet echt mee eens dat de BX zo goedkoop was, of dat de BX14 gedumpt werd:
Ter referentie herhaal ik een berekening van mijzelf uit 2005.
prijs, inflatie gecorrigeerd in EUR:
compacte middenklasse:
[list]Visa 14TRS 18557
ZX 1.4 18130
Xsara 1.4i 18625
C4 1.4 16v 18680 [/list:u]
middenklasse:
[list]BX14 22500
GS X1 20975 (1100cc!)
BX 16TZi 23935
Xantia 1.6 24617
C5 1.8 24414[/list:u]
Topmodellen vergelijken is ook leuk
[list]Visa GTi 28920
ZX 16v 33827 (!)
Xsara vts 28660
C4 vts 28340 [/list:u]
[list]GS Birotor 33731
BX Sport 43304
Xantia Activa V6 42340
C5 V6 37887[/list:u]
en, voor de liefhebbers
[list]DSpecial ‘72 37600
DS21 Pallas IE 54400
CX GTi Turbo 2 58791
Xm V6.24 72684
C6 V6 Exlusive 67700
Sm 105000[/list:u]
De BX dekte dus vrijwel hetzelfde prijsspectrum af als de C5 nu doet. (~24k-43k)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije