even checken voor de zekerheid, maar als ik over een hobbel rji en geknok hoor in het vooronder, zijn dat bijna zeker de reactiestangen toch? De verticale jetsers evenwijdig aan de veerpoot?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: reactiestangen
malle pietje schreef:even checken voor de zekerheid, maar als ik over een hobbel rji en geknok hoor in het vooronder, zijn dat bijna zeker de reactiestangen toch? De verticale jetsers evenwijdig aan de veerpoot?
ja
Eveneens ben ik tevens ook.
En dat vervangen is peanuts toch? Geen geperste dingen maar gewoon 2 moeren los toch? En het is niet duur toch, 30e per stuk toch?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
malle pietje schreef:En dat vervangen is peanuts toch? Geen geperste dingen maar gewoon 2 moeren los toch? En het is niet duur toch, 30e per stuk toch?
Ik geloof dat ze inderdaad rond de 30 euro kosten. Hoe ze precies bij een XM zitten weet ik niet, maar meestal is het inderdaad een kwestie van 2 moeren. Wel is het vaak zo dat als je de moeren los gaat draaien het draad meedraait, dus dat kan wel even pielen zijn. Maar echt moeilijk is het niet.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nou, dat kan er ook nog wel bij deze maand…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
knäckor schreef:malle pietje schreef:En dat vervangen is peanuts toch? Geen geperste dingen maar gewoon 2 moeren los toch? En het is niet duur toch, 30e per stuk toch?
Ik geloof dat ze inderdaad rond de 30 euro kosten. Hoe ze precies bij een XM zitten weet ik niet, maar meestal is het inderdaad een kwestie van 2 moeren. Wel is het vaak zo dat als je de moeren los gaat draaien het draad meedraait, dus dat kan wel even pielen zijn. Maar echt moeilijk is het niet.
De bovenste moer ik meen nr.17 kan niet meedraaien omdat deze “geborgd"is.Het meedraaien doet zich voor bij de onderste moer en het beste kan je een waterpomptang gebruiken om de as in het rubber vast te houden,dan komt de moer zeker los.Daarna ff de stab.stang iets naar onderen duwen en voila de reactiestang is los!
Succes.Regino.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Top! Als ik zaterdag tijd heb vervang ik ze even!
Nu nog even de theorie erachter;
hoe kan het eigenlijk dat het geknok daar vandaan komt?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
malle pietje schreef:Top! Als ik zaterdag tijd heb vervang ik ze even!
Nu nog even de theorie erachter;
hoe kan het eigenlijk dat het geknok daar vandaan komt?
De veerpoten staan, via de reactiestangetjes en de stabilisatorstang met elkaar in verbinding. Als je over ongelijk wegdek rijdt en één van de wielen veert in terwijl het andere dat niet doet hoor je het kogeltje in het gewricht (daar zit de speling op) van de ene kant tegen de andere slaan, het hoeft maar 0,1 mm te zijn en dat klinkt al of je auto gaar is
Eveneens ben ik tevens ook.
a ha….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
malle pietje schreef:Top! Als ik zaterdag tijd heb vervang ik ze even!
Nu nog even de theorie erachter;
hoe kan het eigenlijk dat het geknok daar vandaan komt?
15 min.per stang.het wiel hoeft er niet vanaf,wel naar Rechts draaien om erbij te komen!
groetjes,Regino.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voorzie voor alle zekerheid maar vier nieuwe moeren .
Voor het geval dat de schroefdraad beschadigd is of je ze moet afslijpen wegens niet los te krijgen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik slijp de onderste moeren gewoon los met een flex, scheelt een hoop gekloot. Gewoon net zover losdraaien tot de stang gaat meedraaien en dan de tol ertussen. De 4 moeren moet je sowieso vervangen, want dit zijn borgmoeren waarvan het nylon kapot gaat als je ze los draait.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Als het goed is zit er een imbusgat boven en onder in de stang, imbustangetje er in en draaien maar. Wel wd40 er op jetsen!!.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Neem wel de oude mee, want er zijn verschillende maten!
Hmm, het lijkt me dat die bouten toch gewoon bij een nieuwe meegeleverd worden?
En voor een dergelijke ingreep ga ik niet naar de doe-hjet-zelf garage dus een slijptol heb ik dan weer niet bij de hand…..Oh, en met een ijzerzaag gaat ook niet meer, die heb ik bot gemaakt op het stuk uitlaat dat de pijpensnijder niet meenam…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hoe lang gaan die stangen mee? Bij mijn XM met slechts 39000 km hoor ik ook steeds knok-knok
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569