Sinds een paar dagen druppelt er water vanonder uit het dashboard bij de passagierskant, en is het daar lekker nat.
Uiteraard dacht ik gelijk aan een lekke verwarmingsradiateur. Echter, het leek wel redelijk schoon water, dus heb ik het eens opgevangen in een bakje; en waarempel, het is glashelder! (en bovendien is m’n koelvloeistof nog steeds op pijl, terwijl er al wel enkele liters naar binnen zijn gekomen.
Nu verwacht ik dus dat het condenswater van de airco is. Maar wat een rare plaats!!??
Loopt er bij de verwarmingsradiauteur iets in de buurt wat kan zijn gaan lekken?
Iemand ervaring met condenswater vanuit die hoek, of weet iemand wat er aan de hand kan zijn??
Alle suggesties zijn welkom!!
Nu ik er langer over na denk, vermoed ik dat de verdamper van het airco systeem niet meer werkt, en er dus zodoende veel water mee terugkomt met de gekoelde lucht. Wat daarna dus de auto in komt..
Wat zou er kapot kunnen zijn aan een verdamper : (is het een electrisch ding bv?) en waar zou die ergens zitten??
Heb trouwens net een stukje zonder radio gereden, en dan hoor je in de bochten allemaal vloeistof stromen ergens achter het dashboard/ in de motorruimte ops: ;
Vreemde gewaarwording…
Kan het geen regenwater zijn wat zich na lekkage ergens verzamelt?
groet,Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
De afvoer van het condenswater van de verdamper is niet in orde. Verstopt, of ergens een scheur of rotte slang.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Oei, wat weet je wel en wat niet (en ikzelf??). De verdamper is een soort radiateurtje dat akelig koud wordt, als het goed is, wanneer de compressor zijn job doet. Hij zit verstopt voor de verwarmings unit en de blower zit daar rechts naast, onder het handschoenenkastje, waarin zich waarschijnlijk geen handschoenen bevinden, of onder de airbag aan die kant. AIMNV zit de afvoer van het condenswater ook rechts van het midden onder de auto. Kruip maar eens onder het vehikel, of liever kijk als de wagen op een brug staat bij je bevriende garage, dat is een stuk gerieflijker Als die afvoer verstopt zit lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het water terechtkomt in het passagier’s gedeelte.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
AIMNV
(als ik me niet vergis betekent dat als ik me niet vergis)
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
AIMNV (als ik me niet vergis betekent dat als ik me niet vergis)
Bingo.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Het is in ieder geval geen regenwater, maar het wordt veroozaakt door de airco; want als ik de airco uit zet, stopt het druppelen na zo’n 100 km.
En weer aan, dan begint het na 20km weer.
Dus voorlopig even zonder airco (en dat met dit weer )
Zaterdag gaat de auto de brug op voor de uitlaatspruitstuk pakking, dus dan gelijk dit probleem verhelpen (hoop ik…..) In ieder geval weet ik daarna zeker wat het was! (AHEBMZ)
Nou, mischien als het een beetje mee zit?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Hey Ferry, je bent me net voor, ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem. Eerst een beetje water rechtsvoor, komt van voor de middenconsole (tegen het schutbord) vandaan. Dacht eerst dat het kwam omdat ik met wassen nogal kwistig met de waterslang in de weer ben geweest met uispuiten van naden en onder de paravan, maar vandaag met veel aircogebruik ineens een hele plens. Nu is het mij opgevallen dat de airco eerst niet zo koud werd en na de “wateroverlast” ineens superkoud. Heb met een bevriend monteur gebeld die me aangaf dat dit inderdaad de oorzaak zou kunnen zijn. Nu is de airco niet zijn specialisatie, maar we mikken de auto volgende week toch ff de brug op.
Nu heeft mijn auto een klein jaar verstopt gestaan in de garage dus vastgekoekt vuil kan uiteraard aanwezig zijn.
Vraag aan Jan-Hendrik, is die afvoer een slangetje oid? dan kan ik het wellicht vanonder de auto met een stukje draad of zo doorsteken. Kan het koelkastje nog aan
Thanks en groet,
Hans
NB, kan gelukkig het schuifdak nog opengooien
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Vraag aan Jan-Hendrik, is die afvoer een slangetje oid? dan kan ik het wellicht vanonder de auto met een stukje draad of zo doorsteken. Kan het koelkastje nog aan
Ik vrees dat het misschien niet zo eenvoudig een kwestie is van doorsteken.
Van de bodem van de houder waarin de verdamper zich bevindt, rechts van het midden, loopt schuin naar achter een slang die eindigt in een rond evacuatie doosje met een uitmonding in de vloer van de auto. Verstopping (waar die zit zul je zelf moeten ontdekken) van de afvoer leidt tot overstromen van de verdamper houder.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
OK, thanks. Dinsdag gaat de wagen omhoog voor een zoektochtje.
Groet,
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Spul is doorgeblazen, kwam een boel troep uit. Airco is nog nooit zo koud geweest. Oorzaak was waarschijnlijk de troep die tijdens de stilstand is aangekoekt en bij het heftige gebruik na een lange periode door het condenswatger is losgekomen en de boel heeft verstopt
Groet,
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Spul is doorgeblazen, kwam een boel troep uit
Fijn resultaat. Hoe heb je die zaak ‘doorgeblazen’ :
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Zal dit eens navragen. Kon er helaas niet bijzijn, werk ging even voor
Wordt vervolgd
Uitleg: aan de rechterzijde van de console de schroeven verwijderen, dan het kunststofdeel vooraan weghalen. Met een beetje lenigheid kun je er dan bij. Met een flinke pipet oid kun je de boel dan doorspoelen.
Groet,
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Na een vraag toch nog even verduidelijken:
Haal rechts de zijkant van de console weg, torx, kruiskop en pijpsleutel voor nodig, lekker efficiënt
Haal het kunststof deel van de verwarming/ventilatie weg.
Met een beetje lenigheid en een zaklamp kun je nu vooraan, in het midden achter de radio een ongeveer 2 cm dik slangetje zien dat op een kunststof huis zit. Haal deze eraf. dat is de afvoer. Druk hier de hogedrukblazer in, gaat prima met zo’n ‘blaaspistooltje’ op de compressor. Zorg dat de slang lekker aaansluit en blazen maar. Ik hoorde een plof en vervolgens liep er een flinke plas water uit. Voor de zekerheid kun je ook nog de andere kant even opblazen.
Dan de leukste klus, het slangetje terugpielen op de houder (beetje WD40 wil hier helpen) en de boel terugbouwen.
Kost nog geen uurtje werk en de auto hoeft er niet voor omhoog.
NB: Betreft hier wel een type 1
GreetZ
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8