Ik denk ook dat er iets mis is , maar wat ?
Ik hoor wel een klep openen als ik het portier open doe , is dit goed ?
Volgens mij wel , want hij doet het al net zolang als ik hem heb.Ik heb ook wel eens in andere XM’s gereden , die waren ook niet al te soepel in de veren. Een betere dan dat ik nu heb , heb ik nog niet mee gereden .
Die klik die je hoort is de elektroklep, dat hoort ook zo.
Mischien iets heel anders, hoe lang zit de LHM er al in? Inwendige vervuiling kan ook allerlei klachten veroorzaken. Tijd voor spoelolie?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Olie is net een jaar oud , voor verversing spoelolie gebruikt wat me wel een pomp heeft gekost. Maakte vreselijk lawaai na die tijd.
Ik heb het idee dat de voorkant te stug is , niet de achterkant.
JanO schreef:Dat is bij een XM dus niet zo. Ook wel logisch denk ik , een BX loopt 170 , een GS/A haalt 160 en de XM 222 km/h. Komt niet goed denk ik als het dan week geveerd is.
Daarom heeft een XM nou hydractieve vering: als het nodig is, is de vering hard (bv. bij 222 km/h) en als het kan lekker zacht. Moet wel alles werken…
nou dat valt reuze mee een bx red de 220 ook wel en die hoeft ook geen harde vering te hebben
hydractieve is een leuk speeltje maar niet echt noodzakkelijk
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
citroenc2 schreef:
nou dat valt reuze mee een bx red de 220 ook wel en die hoeft ook geen harde vering te hebben
hydractieve is een leuk speeltje maar niet echt noodzakkelijk
Ik denk dat onder een BX die 220km/h rijd wel wat stuggere veerring zit dan mijn 1400.
Hydractief mag er van mij wel af , gebruik je nooit.
Diegene die dat eraf kan krijgen mag zich melden bij mij.
Schijnt niet zo moielijk te zijn om dat te omzeilen maar hoe ?
citro-power schreef:citroenc2 schreef:
nou dat valt reuze mee een bx red de 220 ook wel en die hoeft ook geen harde vering te hebben
hydractieve is een leuk speeltje maar niet echt noodzakkelijk
Ik denk dat onder een BX die 220km/h rijd wel wat stuggere veerring zit dan mijn 1400.
Hydractief mag er van mij wel af , gebruik je nooit.
Diegene die dat eraf kan krijgen mag zich melden bij mij.
Schijnt niet zo moielijk te zijn om dat te omzeilen maar hoe ?
hij is iets sportiefer maar om te zeggen hard
het ging mij meer vanwege het feit dat mensen denken dat de xm vering speciel voor de snelheid is maar het is gewoon een extra speeltje die veel mensen nooit gebruiken
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
citroenc2 schreef:
het ging mij meer vanwege het feit dat mensen denken dat de xm vering speciel voor de snelheid is maar het is gewoon een extra speeltje die veel mensen nooit gebruiken
Klopt , ik snap ook niet dat ze dat speeltje gemonteerd hebben. Hoort ook niet op zo’n auto.
Ze konden uit ervarig toch weten dat zoiets storing ging veroorzaken
En een CX GTI Turbo loopt net zo hard en die heeft het ook niet.
citro-power schreef:citroenc2 schreef:
het ging mij meer vanwege het feit dat mensen denken dat de xm vering speciel voor de snelheid is maar het is gewoon een extra speeltje die veel mensen nooit gebruiken
Klopt , ik snap ook niet dat ze dat speeltje gemonteerd hebben. Hoort ook niet op zo’n auto.
Ze konden uit ervarig toch weten dat zoiets storing ging veroorzaken
En een CX GTI Turbo loopt net zo hard en die heeft het ook niet.
idd maar citroen kennende willen ze apart blijven en dat ook laten zien neem bijv het activa systeem het is leuk maar overbodig en bovedien erg duur kwa kosten
citro-power schreef:Olie is net een jaar oud , voor verversing spoelolie gebruikt wat me wel een pomp heeft gekost. Maakte vreselijk lawaai na die tijd.
Ik heb het idee dat de voorkant te stug is , niet de achterkant.
Als je op een moment dat alles normaal werkt de sportstand inschakelt, voel je dan verschil tussen de normale en de sportstand?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
JanO schreef:
Als je op een moment dat alles normaal werkt de sportstand inschakelt, voel je dan verschil tussen de normale en de sportstand?
Ja , dat voel je. Ik had laatst het relais kapot die de klep regelt als je de deur opent. Dan is de veering heel erg hard , dat is ie nu niet.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
citroenc2 schreef:citro-power schreef:citroenc2 schreef:
nou dat valt reuze mee een bx red de 220 ook wel en die hoeft ook geen harde vering te hebben
hydractieve is een leuk speeltje maar niet echt noodzakkelijk
Ik denk dat onder een BX die 220km/h rijd wel wat stuggere veerring zit dan mijn 1400.
Hydractief mag er van mij wel af , gebruik je nooit.
Diegene die dat eraf kan krijgen mag zich melden bij mij.
Schijnt niet zo moielijk te zijn om dat te omzeilen maar hoe ?
hij is iets sportiefer maar om te zeggen hard
het ging mij meer vanwege het feit dat mensen denken dat de xm vering speciel voor de snelheid is maar het is gewoon een extra speeltje die veel mensen nooit gebruiken
Het hydractief gebruiken is geen keuze, dat doet je auto vanzelf. Het enige dat je nooit ‘gebruikt’ is de schakelaar. En je als je niet merkt dat het werkt, is er iets niet in orde…
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Martijn de Ruijter schreef:
Het hydractief gebruiken is geen keuze, dat doet je auto vanzelf. Het enige dat je nooit ‘gebruikt’ is de schakelaar. En je als je niet merkt dat het werkt, is er iets niet in orde…
Gr Martijn
Maar daarom kan het wel omzeilt worden denk ik. Dat het definitief uitgeschakeld word.
citro-power schreef:Martijn de Ruijter schreef:
Het hydractief gebruiken is geen keuze, dat doet je auto vanzelf. Het enige dat je nooit ‘gebruikt’ is de schakelaar. En je als je niet merkt dat het werkt, is er iets niet in orde…
Gr Martijn
Maar daarom kan het wel omzeilt worden denk ik. Dat het definitief uitgeschakeld word.
Dat kan electrisch bij de ecu of mechanisch bij de elektroklep, een veertje eruit halen oid. In het files gedeelte van Yahoo XMNL is daar wel wat over te vinden.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik denk dat ikzelf 2 dingen nu doorelkaar haal.
We hebben het over sportvering en hydractief. Is dit allebei hetzelfde :
Zo ja , ik heb de sportvering laten blokkeren bij een Citroen specialist.
Dat is zover ik weet op de electronische manier gedaan.
Dus in feite werkt dat niet meer. Als je de deur opent dan hoor je een klik van de electroklep en die opent de kleppen zodat de XM op 6 bollen veert.
Maar nog veert ie stug.
Ik ben zelf goed met mechaniek en hydrolische componenten , maar niet met electronica. Dus uit electische schema’s of termen kom ik niet uit.
Eigenlijk ben ik dus opzoek naar iemand die mij daar aan mee helpen wil om het probleem op te lossen van de XM op een zaterdag o.i.d..
Wie heeft daar zin in , tegen vergoeding eventueel , of wie weet iemand die me daar verder mee helpen kan ?
Ik denk dat je eerst eens een ervaren XM-rijder een stukje in je kar moet laten sturen om te kijken of er überhaupt wel iets mis is.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Serge schreef:Ik denk dat je eerst eens een ervaren XM-rijder een stukje in je kar moet laten sturen om te kijken of er überhaupt wel iets mis is.
Daar ben ik ook op zoek naar , iemand met ervaring die weet zoals een XM veren moet. En als ie eventueel ook nog weet waar het aan mankeert als ie niet goed veert en dat misschien verhelpen kan is dat erg mooi.
Wie zou me daar mee willen helpen :