Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ziehier de huidige staat van mijn v-snaar / aux belt (klik op de foto om te vergroten)
Zoals je kunt zien zitten er nu haarscheurtjes op de geleideribben van de riem. Is dit iets waar ik me op korte termijn zorgen om moet maken?
Zeker met de zomer in het verschiet en de grotere belasting doordat de aircopomp aangedreven moet worden neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Is het veel werk / wat zijn de te verwachten kosten voor reparatie ongeveer?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ca 30euro voor de riem, de spanrol als het nodig zou zijn kost wel 100euro
het is geen timing belt en gewoon met een spanrol, kan niet lang duren lijkt me
en ja vervangen die heeft het gehad
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Spanrol plus riem vv wordt in garages ongeveer 15-20 minuutjes voor ingepland. Niets spannends dus.
Je moet hem idd wel zsm vervangen want deze is echt heeeeeeel ver op.
Xsara Coupe
o ja die prijzen zijn aftermarket
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ok. Wordt er eentje voor de 200k beurt dus. Is volgens mij ook nog wel de originele riem trouwens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
paso schreef:ca 30euro voor de riem, de spanrol als het nodig zou zijn kost wel 100euro
Tenzij je Airco heb, dan zal het prijziger worden, want dan heb je meer spanrollen en het is verstandig om ze dan allemaal te laten vervangen. De riem zelf ziet er nog best uit, volgens de Haynes mag dit nog, zo hier en daar een scheurtje, de spanrollen die zijn belangrijker. Bij mijn Xsara met Airco liep er ooit eentje vast waardoor de riem brak.
ZX1.4i schreef:paso schreef:ca 30euro voor de riem, de spanrol als het nodig zou zijn kost wel 100euro
Tenzij je Airco heb, dan zal het prijziger worden, want dan heb je meer spanrollen en het is verstandig om ze dan allemaal te laten vervangen. De riem zelf ziet er nog best uit, volgens de Haynes mag dit nog, zo hier en daar een scheurtje, de spanrollen die zijn belangrijker. Bij mijn Xsara met Airco liep er ooit eentje vast waardoor de riem brak.
dat is de prijs van een airco riem, bedoel je dat er meerdere spanrollen staan?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ZX1.4i schreef:paso schreef:ca 30euro voor de riem, de spanrol als het nodig zou zijn kost wel 100euro
Tenzij je Airco heb, dan zal het prijziger worden, want dan heb je meer spanrollen en het is verstandig om ze dan allemaal te laten vervangen. De riem zelf ziet er nog best uit, volgens de Haynes mag dit nog, zo hier en daar een scheurtje, de spanrollen die zijn belangrijker. Bij mijn Xsara met Airco liep er ooit eentje vast waardoor de riem brak.
Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik deze riem er niet zo heel erg best uit vind zien hoor! Goed, ik heb ‘t ook wel eens erger gezien maar ik zou ‘m toch vervangen!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
voge schreef:
Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik deze riem er niet zo heel erg best uit vind zien hoor! Goed, ik heb ‘t ook wel eens erger gezien maar ik zou ‘m toch vervangen!
Het is inderdaad niet zo dat ik de motor zodanig heb stilgezet dat het slechte stukje riem in beeld is
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
voge schreef:Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik deze riem er niet zo heel erg best uit vind zien hoor! Goed, ik heb ‘t ook wel eens erger gezien maar ik zou ‘m toch vervangen!
Als je het vergelijkt met wat ze in de Haynes zeggen, dan is dit nog geen reden tot paniek. Maar het is verstandig om de riem ook te vervangen als je de spanrollen gaat vervangen, wat dus veel belangrijker is.
Volgens de masterbase en de richtprijzen ex. btw daar, zit er een looprol in van €35, verende spanrol van €95 en de riem zelf die €30 kost.
Ik zou deze riem per direct vervangen, no doubt. Je weet toch dat hij nooit stuk gaat op een mooie zonnige morgen in de voorzomer, maar altijd op een gure regenachtige koude winderige herfstnacht als je haast hebt en dan bij voorkeur ergens midden in de middle of nowhere.
Vervangen die handel, daar zul je nooit spijt van hebben.
Niet zo paniekerig, je maakt die jongen helemaal bang
Een multi-snaar gaat echt niet zo maar kapot, die dingen zijn ontzettend sterk, het is geen V-snaar die een veel kortere levensduur heeft. Pas als je beschadigingen op de rug van de riem heb, dan is het ASAP vervangen. De praktijk leert dat een riem meestal breekt als gevolg van een slechte spanrol die vastloopt of rammelt. Men vervangt meestal wel de riem maar niet de rollen omdat ze duur zijn en het een rot klusje kan zijn.
Ik wil verder niet eigenwijs doen, maar ik praat uit ervaring en roep dus echt niet zomaar wat, heb inmiddels vaak genoeg aan multi-snaren en spanrollen gesleuteld.
Ik wil hem ook niet bang maken, maar ik weet uit ervaring (35 jaar dagelijks langs de weg) dat je als je pech krijgt het altijd gebeurt op het slechtst denkbare moment en nooit als je een zee van tijd hebt.
Ik wil hem dus aanraden om het gewoon te vervangen binnen niet al te lange tijd, want het moet toch, hoe je het wendt of keert.
Re: Haarscheurtjes v-snaar Xsara Coupé.. Iets aan doen?
Keezx schreef:
Die scheurtjes zitten in het geleiderubber, niks aan doen.
en die blijven in de riemschijf hangen als ze beginnen te lossen
op de Berlingo heb ik mijn riem net zo gezien, 2000km verder was hij echt ver heen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Re: Haarscheurtjes v-snaar Xsara Coupé.. Iets aan doen?
Keezx schreef:DigiDaan schreef:Ziehier de huidige staat van mijn v-snaar / aux belt (klik op de foto om te vergroten)
Zoals je kunt zien zitten er nu haarscheurtjes op de geleideribben van de riem. Is dit iets waar ik me op korte termijn zorgen om moet maken?
Zeker met de zomer in het verschiet en de grotere belasting doordat de aircopomp aangedreven moet worden neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Is het veel werk / wat zijn de te verwachten kosten voor reparatie ongeveer?
Die scheurtjes zitten in het geleiderubber, niks aan doen.
Gelukkig, nog meer mensen met professionele kennis en ervaring
Gewoon met de eerst volgende grote beurt laten vervangen als het je niet lekker zit, maar om hier nou speciaal voor naar de garage te scheuren is onzin.
Dit plaatjes komt uit de Haynes.