Hoi,
ik heb het volgende probleem , als ik met mijn BX 1800 TD 120 of sneller rijd op de snel weg dan begint meteen het oranje lampje te branden dat ie te warm word als ik dan terug zak naar bv 100 km per uur dangaat het lampje vrij snel weer uit.
Wat is er ondertussen al gebeurd:
andere radiatuur
nieuwe waterpomp
syteem op druk gezet voor evt lekken, maar dat deed ie niet.
Wat zou dit kunnen zijn?
mvg ard
en ook de ventilator doet het ( was ik nog vergeten bij te zetten)
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
oude kvs? lucht in de kvs? te weinig kvs? Gare Sensor?
kvs is net nieuw ook heel het systeem ontlucht en er zit genoeg op.
Maar die sensors hoeveel zitten er die op? en hoe kun je testen of ze kapot zijn?
Re: Heet lopen trd
manic schreef:Hoi,
ik heb het volgende probleem , als ik met mijn BX 1800 TD 120 of sneller rijd op de snel weg dan begint meteen het oranje lampje te branden dat ie te warm word als ik dan terug zak naar bv 100 km per uur dangaat het lampje vrij snel weer uit.
Wat is er ondertussen al gebeurd:
andere radiatuur
nieuwe waterpomp
syteem op druk gezet voor evt lekken, maar dat deed ie niet.
Wat zou dit kunnen zijn?mvg ard
Een gevalletje Thermostaat, lijkt me en/of de koeling is toch niet oke…..je hebt een *andere* radiateur, zeg je…was dat een splinternieuwe of een 2e hands ?
Je hebt dus een 1.8 turbodiesel (1769cc)...en daar zit de thermostaat op een beetje lastige plek…..maar het is wel aan te raden om hem zo snel mogelijk eruit te halen…in een steelpannetje doen, op het gas zetten en kijken wanneer het water begint met borrelen….de thermostaat open gaat.
Deze diesel is erg gevoelig met de koeling, dus wees er voorzichtig mee…je zult niet de eerste zijn met een lekke cylinderkop(pakking)
En dit is ook weer zo’n gevalletje dat ik met mijn hoofd zit te schudden dat Citroen ooit de BX zonder temperatuurmeter heeft geleverd.
de radiatuur was een 2dehands. Waar zit die thermostaat dan?
manic schreef:de radiatuur was een 2dehands. Waar zit die thermostaat dan?
En met de oude radiateur werdt hij niet dusdanig heet dat je gele lampje ging branden ?
Je thermostaat zit rechts naast de olievuldop daar waar die dikke slang van je radiateur op zit.
met de oude radiateur werd ie nog sneller warm.
manic schreef:met de oude radiateur werd ie nog sneller warm.
Nog een vraag dan….in stads of fileverkeer (dus niet een klein ritje naar de bakker op de hoek)...slaat je koelvin dan wel aan ?
Ga hem eens warm rijden en stop dan aan de kant van de weg, laat de motor stationair draaien en controleer of je koelvin werkt, zeker als dat gele lampje weer brandt.
Als het koelsysteem in orde is (radiateur niet verstopt is) , je thermostaat goed opengaat en de koelvin(nen) gaan draaien….mag het gele lampje niet gaan branden.
Ik zit dus te denken aan een slechte thermostaat….zoals ik eerder zei, PAS OP, want de TRD-turbo (en TZD-turbo) is daar gevoelig voor.
Dus EERST die thermostaat eruit (laten) halen en gewoon vernieuwen als ie er dan toch uit is (hij kost iets van 20 euro).
Als hij dan nog steeds te warm wordt…en je koelvin werkt goed….dan zit ik toch te denken aan de radiateur, je zou dan de pech kunnen hebben dat zowel je oude als die 2e hands ergens verstopt zijn.
UPDATE : ik zie nu pas dat je al schreef, dat de koelvin wel werkt ops: .......dan blijven dus de thermostaat en de radiateur over als verdachten.