Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Om maar even alle onzekerheid over betrouwbaarheid en zo uit de lucht te helpen : Net terug van een probleemloze vakantie in Davos (Zwitserland). Foto’s :
Jawel, deze foto is 28 mei 2007 genomen, we gingen voor een zomervakantie, maar dit was toch ook wel erg mooi.
Mijn beide citroën’s (m’n schoonouders reden in de Xantia). De DS is met 35 jaar 5x ouder als de Xantia.
Ook de Fluelapas op 2386 meter hebben we bereikt zonder problemen.
Net over de italiaanse grens ten zuiden van het bergplaatsje Livigno. Dit plaatsje is een aanrader als je toch in de regio bent. Ze kennen nagenoeg geen belastingen, waardoor 1 liter sterke Jägermeister nog geen 10 euro kost, net als vele andere sterke dranken. Camera, foto en GSM apparatuur is er ook erg goedkoop. Ze hebben wel siësta van 13:00 tot 15:00 uur…... Dit maakt zoeken naar een tankstation wat dan open is wel moeilijker, maar ze zijn er genoeg, ook met italiaans talige automaat (iedereen spreekt en leest toch perfect italiaans ?) In ieder geval euro 95 getankt voor 91,1 eurocent / liter !
Nog een mooi plaatje. Klein probleempje in zwitserland : je kan bijna nergens LPG krijgen, maar de extra power van rijden op benzine heb je daar toch wel nodig.
Groetjes, en fijne (probleemloze) vakanties toegewenst.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
oooooh, wat een schitterende plaatjes!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Bedenk wel dat die weggetjes er al waren toen de DS nota bene als topmodel werd geproduceerd! Het zou nogal lullig zijn als het ding niet tegen in France normale omstandigheden zou kunnen…
Overigens rijdt je zulke bergen ook nog op in een aftandse Arola of, zoals in mijn geval, met gehalveerde compressie. Je dient enkel de drie vuistregels in het hoofd te houden: terugschakelen, terugschakelen en nog eens terugschakelen. Zolang je dat tijdig doet en het apparaat in de toeren houdt gaat er niks mis. Bergaf zelfde versnelling als je bergop zou kiezen i.v.m. remmen op de motor. En gewoon rustig aan, accepteren dat hier zonneklaar het verschil tussen nieuwe en oude auto’s aan het licht komt….
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dit is inderdaad de manier hoe ik de hellingen heb genomen. Bij stijgen 2e of 3e versnelling (ik heb een 5-bak, met slechts een 1900 cc motor, wel overal op benzine gereden). Ik heb niet meer als 3000 toeren de berg op gereden, als met volgas de snelheid afneemt moet je ergens bij de 2000 toeren toch echt terugschakelen, liefs al eerder.
Berg af kun je op langere rechte stukken een versnelling hoger kiezen, als je maar ruim voor een bocht weer de snelheid terugdringt. Als je merkt dat de auto zonder remmen steeds harder gaat of als je veel aan het remmen bent, schakel dan terug. Probeer niet continu de remmen te “aaien”, maar laat de auto rijden en rem van tijd tot tijd iets steviger.
Kijk bij haarspeldbochten of er verkeer van de andere kant aankomt, zo niet, dan kun je de bocht ruimer nemen.
Nog een tip: als je een navigatiesysteem gebruikt, kun je een beetje inschatten wat voor een bocht eraan komt.
Suc6, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Overigens, Bartjes, zelf heb ik eigenlijk nooit de noodzaak gehad om op benzine te gaan rijden. Het verschil met LPG was nauwelijks merkbaar. Misschien toch eens laten afstellen?
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Freek1971 schreef:Overigens, Bartjes, zelf heb ik eigenlijk nooit de noodzaak gehad om op benzine te gaan rijden. Het verschil met LPG was nauwelijks merkbaar. Misschien toch eens laten afstellen?
Het verschil is bij mij ook maar net merkbaar. Op benzine kan ie net iets sneller de helling op en soms scheelt dat net een versnelling of je nu op LPG of benzine rijdt. Op benzine start mijn dame echter ook moeilijk, afhankelijk van hoe warm de motor tijdens de laatste rit is geworden en hoeveel tijd er tussen de vorige rit en het starten zit. Mijn vermoeden is dat de benzine terug naar de tank loopt. Misschien kan ik als de motor net uit staat de LPG schakelaar in het midden zetten om zo alle brandstoftoe en afvoer te blokkeren. Alleen niet vergeten bij het starten weer de knop goed te zetten…...
We rijden eigenlijk zelf ook volgens het motto van Sjaak, alleen heen en terugreis over de snelweg, de rest zoveel mogelijk provinciale / kleinere wegen.
Als iemand trouwens een bruikbare tip heeft zonder veel kosten warmte en lawaai ui’t een DSuper te houden, kan ik m’n vrouw kalmeren. Ze wil komende September in de Xantia met vakantie vanwege climate control. Zeker nu ze deze vakantie verwend is hiermee, lukt het me maar moeilijk om haar te overtuigen om toch met de DS te gaan. We plannen nu al de heenrit ‘s nachts te doen, ook met het oog op ons dan 13 maanden oude zoontje en bruine labrador die deze vakantie niet mee mocht, maar de volgende dus wel.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:Om maar even alle onzekerheid over betrouwbaarheid en zo uit de lucht te helpen : Net terug van een probleemloze vakantie in Davos (Zwitserland).
Groetjes, en fijne (probleemloze) vakanties toegewenst.
Héééle mooie plaatjes!
Mijn langste en mooiste trip tot hier toe was DS jubileum in Parijs, peanuts dus!
Mijn volgende trip is naar Normandie..Dit zal waarschijnlijk voor volgend jaar zijn, nadat ik de wagen helemaal geinspecteerd heb.
Als de wagen mijn vertrouwen gewonnen heeft, dan is het Portugal/Italie/Marokko!
Wie gaat er mee
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Bartjes, daar helpt geen warmte- en geluidsisolatie… dat wordt praten! .
Mogelijke argumenten: jouw vrouw, jijzelf en ik hebben als kind ook aircoloze vakanties overleefd, je hebt al vakantie als je de straat uitrijdt, airco is een potentieel gezondheidsrisico, er kan meer bagage in een DS (da’s een leugen, maar je haalt alles uit de kast), climate-control begeeft het vaak (idem) en bovenal: het is véél, véél spannender!
Maar ik geef toe, ik heb wel een hond maar geen kind… Snap best dat dat uitmaakt.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bartjes schreef:Freek1971 schreef:Overigens, Bartjes, zelf heb ik eigenlijk nooit de noodzaak gehad om op benzine te gaan rijden. Het verschil met LPG was nauwelijks merkbaar. Misschien toch eens laten afstellen?
Het verschil is bij mij ook maar net merkbaar. Op benzine kan ie net iets sneller de helling op en soms scheelt dat net een versnelling of je nu op LPG of benzine rijdt. Op benzine start mijn dame echter ook moeilijk, afhankelijk van hoe warm de motor tijdens de laatste rit is geworden en hoeveel tijd er tussen de vorige rit en het starten zit. Mijn vermoeden is dat de benzine terug naar de tank loopt. Misschien kan ik als de motor net uit staat de LPG schakelaar in het midden zetten om zo alle brandstoftoe en afvoer te blokkeren. Alleen niet vergeten bij het starten weer de knop goed te zetten…...
We rijden eigenlijk zelf ook volgens het motto van Sjaak, alleen heen en terugreis over de snelweg, de rest zoveel mogelijk provinciale / kleinere wegen.
Als iemand trouwens een bruikbare tip heeft zonder veel kosten warmte en lawaai ui’t een DSuper te houden, kan ik m’n vrouw kalmeren. Ze wil komende September in de Xantia met vakantie vanwege climate control. Zeker nu ze deze vakantie verwend is hiermee, lukt het me maar moeilijk om haar te overtuigen om toch met de DS te gaan. We plannen nu al de heenrit ‘s nachts te doen, ook met het oog op ons dan 13 maanden oude zoontje en bruine labrador die deze vakantie niet mee mocht, maar de volgende dus wel.
Als je contact uit is, is ook je benzine afsluiter dicht. Check je vlotter niveau eens. Als dat te laag staat, start ze slecht. Anders een nieuw benzine pompje erop.
Je kan DS motorbeplating monteren maar het helpt niet heel veel. Ik zou op het laatste moment de xant saboteren! Tsja nu MOETEN we wel et de DS! hahahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Sjaak de Bollenboer schreef:... en maakte mee een beetje zorgen om een weg met 15% stijging/daling…
Afgelopen week binnendoor om de Bodensee getuft met de HY. Veel haarspeldbochten en lange hellingen van meer dan 20%. Da’s puur genieten in de eerste versnelling en boven kom je altijd!
En een mooi uitzicht omdat alle auto’s achter je zitten…
Veel plezier!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Maar 3 bergpassen achter elkaar van meer dan 20% was toch net iets te veel voor onze Dame een paar jaar terug in Oostenrijk. De laatste afdaling was zelfs in z’n 1 te steil, en toen werd het toch ineens erg warm in de auto (en niet alleen de remmen)...
Na een half uurtje afkoelen was het verder geen probleem meer.
Qui, c’est bien moi…Maitre de la Monde….
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bartjes schreef:Als iemand trouwens een bruikbare tip heeft zonder veel kosten warmte en lawaai ui’t een DSuper te houden, kan ik m’n vrouw kalmeren.
Als je met de Xantia op vakantie gaat, begint je vakantie zodra je op de bestemming aangekomen bent. In de DSuper zal je vakantie beginnen zodra je de motor start.
Het geluidsniveau is trouwens regelbaar, gewoon wat langzamer rijden, en je komt uitgeruster aan. Pak gewoon eens geen snelwegen, en doe er desnoods een dag langer over, je zult zien dat de hele reis ineens vermakelijker wordt. Geen week broodje bij de pomp, nee, een verse croissant bij de eerste dorpse boulangerie die je onderweg tegen komt. Of een lekkere pain au chocolat. Mmmm, ik krijg nu al trek!
Of heb je haast als je op vakantie gaat? Dat kan natuurlijk ook.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En van Airco wordt je alleen maar verkouden! En je kind ook!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Sjaak de Bollenboer schreef:bartjes schreef:
Nog een tip: als je een navigatiesysteem gebruikt, kun je een beetje inschatten wat voor een bocht eraan komt.
Bedankt voor de tips en ik laat de Tom-Tom thuis, mijn navigatie zit naast me om het avontuurlijker en onverwachtster te maken Ik houd daar wel van en we hebben toch geen haast, de meeste dagen maar 200 km via de snelste weg dus 400 via die van ons. En de dagen dat we meer dan 400 gaan zijn voor een behoorlijk deel over de snelweg.
Ik heb vorig jaar voor het eerst met TomTom gereden in Frankrijk en juist die zorgde ervoor dat onze reis avontuurlijker en overwachtster werd; als we zelf een route plannen op de kaart, nemen we sneller de gele en rode wegen, de TomTom stuurde ons over de allerkleinste witte weggetjes (zelfs prive-weggetjes ).
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Zelfde ervaring. Zelf durf je nooit grindweggetjes te pakken, maar met de Tom weet je dat het goed komt.
Gewoon zeggen “kortste route” en karren maar!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi