1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olielek
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 31 december 2004 08:03 PM

Gisteren toen ik bij Citrofiel!ik? wegreed constateerden wij dat er een plasje olie lag. Na lang zoeken zagen we waar het ongeveer vandaan kwam. Ter hoogte van de wielkast van het rechtervoorwiel zit een zwart kapje. Deze zit met een bout en een moer vast. De moer was er afgelopen, maar de bout bleef wel gewoon zitten.
Waarschijnlijk een pakking of een keerring ofzo lek Confused:


Foto’s:

Plaatsaanduiding:
Er staat een vage rode pijl op de foto vlakbij de camgear (ben ff het NL woord kwijt)

Detailfoto:


Desnoods even de afbeeldingen opslaan en inzoomen.
Heb anders ook nog hoge kwaliteit foto’s liggen.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 31 december 2004 08:38 PM
  [ # 1 ]

Als ik zo kijk, komt de olie achter de afdekkappen van de distributieriem uit. Ik zou hier niet mee doorrijden, maar de kappen verwijderen en kijken waar de olie vandaan komt.
Eerste verdachte zou de nokkenaskeerring zijn omdat de olie zo hoog zit.
Controleer dit, want die pakking kan erg veel olie lekken, weet ik uit ervaring.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 31 december 2004 08:40 PM
  [ # 2 ]
Eric Vertogen schreef:

Als ik zo kijk, komt de olie achter de afdekkappen van de distributieriem uit. Ik zou hier niet mee doorrijden, maar de kappen verwijderen en kijken waar de olie vandaan komt.
Eerste verdachte zou de nokkenaskeerring zijn omdat de olie zo hoog zit.
Controleer dit, want die pakking kan erg veel olie lekken, weet ik uit ervaring.

De auto staat nou ook bij mij thuis.
Het oliepijl staat ondertussen ook al weer op het onderste streepje. Daarop stond hij ook toen ik de BX aanschafte, ik had het dus kunnen weten. Als ik het oliepijl bijvul dan is het een kwestie van een paar uur en hij staat weer op minimaal.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 31 december 2004 08:44 PM
  [ # 3 ]

Ik weet het trouwens nog beter gemaakt Very Happy
Ik breng de auto maandag naar de garage en laat dan gelijk de klepsteelrubbers vervangen.

Ik heb ook slush in m’n olievuldop zitten. Volgens een andere bx-bezitter is dit normaal en niet gevaarlijk. Het is pas gevaarlijk als de olie aan de koelreservoir dop zou zitten.

Mijn broer zegt echter dat dat alleen bij een lek is waarbij de olie onder druk de koelvloeistof in gaat. Hij zegt dat bij een lek waarbij de koelvloeistof wordt vermengd met olie, je niet perse oliesporen op de dop van de radiator hoeft te zien.

Wat moet ik nu geloven?
Heb ik een lekke koppakking, of is het slechts zweet wat bij m’n olie zit?

M’n auto gaat op de snelweg vlotjes naar de 170, dan langzaam naar de 180 en als ik geluk heb gaat hij naar de 185… op de teller!!!
Dit is toch ook veel te weinig voor een 109PK motor???

Profiel  
 
citrofiel!ik?
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 26-12-2004

Gepost: 31 december 2004 08:51 PM
  [ # 4 ]

Dat moet harder kunnen ja.
Die smurrie is idd meestal een indicatie dat je koppakking niet meer is wat het hoort te zijn.

Wat ook kan is dat de radiator lek was en iemand er reparatiespul ingegooid heeft, daar krijg je een vergelijkbare smurrie van.

Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e

http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 31 december 2004 09:38 PM
  [ # 5 ]
citrofiel!ik? schreef:

Dat moet harder kunnen ja.
Die smurrie is idd meestal een indicatie dat je koppakking niet meer is wat het hoort te zijn.

Wat ook kan is dat de radiator lek was en iemand er reparatiespul ingegooid heeft, daar krijg je een vergelijkbare smurrie van.

Nee, die smurrie is geen indicatie. Bij de 1900 en 1600 blokken van de BX is de olievuldop zo lang dat alle vocht condenseert in de buis. Zeker als je veel korte ritjes rijdt en vooral in de winter, zul je last ondervinden van sludge onder de olievuldop.
Zo lang er geen andere problemen op een lekke koppakking wijzen, heb je geen probleem. Als je koelvloeistofpeil zakt zonder dat je ergens een lek hebt, dan heb je wel een probleem Wink
Enne, de 19TZi hoort origineel 189 km/uur als top te halen. Afhankelijk van de staat van het motorblok haal je dit nog of net niet meer.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 31 december 2004 09:40 PM
  [ # 6 ]

189 echte kilometers per uur is op de teller tegen de 200 aan. Als hij met moeite op de 180 komt, dan zie ik dat als een probleem. M’n progress liep op top evenhard Rolling Eyes

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 01 januari 2005 04:15 AM
  [ # 7 ]
WYD schreef:

189 echte kilometers per uur is op de teller tegen de 200 aan. Als hij met moeite op de 180 komt, dan zie ik dat als een probleem. M’n progress liep op top evenhard Rolling Eyes

Dat is afhankelijk van de afwijking van de teller. De teller uit mijn 19TZi week zo goed als niets af en dus haalde ik meestal maar net de 185 km/uur.

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 01 januari 2005 05:24 PM
  [ # 8 ]

Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 01 januari 2005 10:00 PM
  [ # 9 ]
easternnl schreef:

Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.

Ik was eigenlijk niet van plan om met 180/190 langs zo’n paal te rijden aangezien ze op dat soort punten ook vaak flitsen Wink

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 01 januari 2005 10:24 PM
  [ # 10 ]
easternnl schreef:

Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.

Die snelheidsmeters in dorpen zijn absoluut niet geijkt en geven te hoge snelheden aan om te proberen dat mensen nog langzamer gaan rijden.
Zet een GPS-systeem in je auto. De snelheid hiervan klopt aardig.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 01 januari 2005 10:39 PM
  [ # 11 ]
Eric Vertogen schreef:
easternnl schreef:

Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.

Die snelheidsmeters in dorpen zijn absoluut niet geijkt en geven te hoge snelheden aan om te proberen dat mensen nog langzamer gaan rijden.
Zet een GPS-systeem in je auto. De snelheid hiervan klopt aardig.

Ik ga denk ik idd even de palmtop met navigatiesoftware plus satelliet even lenen van een vriend van mij.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 01 januari 2005 10:57 PM
  [ # 12 ]
WYD schreef:

Ik heb ook slush in m’n olievuldop zitten.


Zoals dit?  Rolling Eyes

WYD schreef:

Volgens een andere bx-bezitter is dit normaal en niet gevaarlijk. Het is pas gevaarlijk als de olie aan de koelreservoir dop zou zitten.

Mijn broer zegt echter dat dat alleen bij een lek is waarbij de olie onder druk de koelvloeistof in gaat. Hij zegt dat bij een lek waarbij de koelvloeistof wordt vermengd met olie, je niet perse oliesporen op de dop van de radiator hoeft te zien.

Wat moet ik nu geloven?
Heb ik een lekke koppakking, of is het slechts zweet wat bij m’n olie zit?

eric vertogen schreef:

Nee, die smurrie is geen indicatie. Bij de 1900 en 1600 blokken van de BX is de olievuldop zo lang dat alle vocht condenseert in de buis. Zeker als je veel korte ritjes rijdt en vooral in de winter, zul je last ondervinden van sludge onder de olievuldop.
Zo lang er geen andere problemen op een lekke koppakking wijzen, heb je geen probleem.


Hoe anders is die olievulpijp bij een BX 1400?

eric vertogen schreef:

Als je koelvloeistofpeil zakt zonder dat je ergens een lek hebt, dan heb je wel een probleem Wink


Zoals? Ik verdenk bij mijn BX dat koelvloeistof dus wel langzaam zakt terwijl ik geen lekkage heb.

Ik moet hier wel ff aan toevoegen dat volgens de vorige eigenaar de koppakking er binnen niet afzienbare tijd aan zit te komen…

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 02 januari 2005 12:06 AM
  [ # 13 ]

Wat jij laat zien is volgens mij de dop van de radiateur.  Confused
Ik heb het over de dop van de olie.
Zie foto:

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 02 januari 2005 12:36 AM
  [ # 14 ]

Owja, foutje, hihi Surprisedops:  Rolling Eyes

Ik zal die olievuldop eens bekijken…

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 januari 2005 03:13 AM
  [ # 15 ]
worb80 schreef:

Hoe anders is die olievulpijp bij een BX 1400?

Geen enkele overeenkomst want de 1400 heeft geen vulpijp maar een dop op het klepdeksel; alle andere typen hebben ‘m min of meer verborgen in de carterontluchtingsinstallatie.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook