Gisteren toen ik bij Citrofiel!ik? wegreed constateerden wij dat er een plasje olie lag. Na lang zoeken zagen we waar het ongeveer vandaan kwam. Ter hoogte van de wielkast van het rechtervoorwiel zit een zwart kapje. Deze zit met een bout en een moer vast. De moer was er afgelopen, maar de bout bleef wel gewoon zitten.
Waarschijnlijk een pakking of een keerring ofzo lek :
Foto’s:
Plaatsaanduiding:
Er staat een vage rode pijl op de foto vlakbij de camgear (ben ff het NL woord kwijt)
Detailfoto:
Desnoods even de afbeeldingen opslaan en inzoomen.
Heb anders ook nog hoge kwaliteit foto’s liggen.
Als ik zo kijk, komt de olie achter de afdekkappen van de distributieriem uit. Ik zou hier niet mee doorrijden, maar de kappen verwijderen en kijken waar de olie vandaan komt.
Eerste verdachte zou de nokkenaskeerring zijn omdat de olie zo hoog zit.
Controleer dit, want die pakking kan erg veel olie lekken, weet ik uit ervaring.
Eric Vertogen schreef:Als ik zo kijk, komt de olie achter de afdekkappen van de distributieriem uit. Ik zou hier niet mee doorrijden, maar de kappen verwijderen en kijken waar de olie vandaan komt.
Eerste verdachte zou de nokkenaskeerring zijn omdat de olie zo hoog zit.
Controleer dit, want die pakking kan erg veel olie lekken, weet ik uit ervaring.
De auto staat nou ook bij mij thuis.
Het oliepijl staat ondertussen ook al weer op het onderste streepje. Daarop stond hij ook toen ik de BX aanschafte, ik had het dus kunnen weten. Als ik het oliepijl bijvul dan is het een kwestie van een paar uur en hij staat weer op minimaal.
Ik weet het trouwens nog beter gemaakt
Ik breng de auto maandag naar de garage en laat dan gelijk de klepsteelrubbers vervangen.
Ik heb ook slush in m’n olievuldop zitten. Volgens een andere bx-bezitter is dit normaal en niet gevaarlijk. Het is pas gevaarlijk als de olie aan de koelreservoir dop zou zitten.
Mijn broer zegt echter dat dat alleen bij een lek is waarbij de olie onder druk de koelvloeistof in gaat. Hij zegt dat bij een lek waarbij de koelvloeistof wordt vermengd met olie, je niet perse oliesporen op de dop van de radiator hoeft te zien.
Wat moet ik nu geloven?
Heb ik een lekke koppakking, of is het slechts zweet wat bij m’n olie zit?
M’n auto gaat op de snelweg vlotjes naar de 170, dan langzaam naar de 180 en als ik geluk heb gaat hij naar de 185… op de teller!!!
Dit is toch ook veel te weinig voor een 109PK motor???
Dat moet harder kunnen ja.
Die smurrie is idd meestal een indicatie dat je koppakking niet meer is wat het hoort te zijn.
Wat ook kan is dat de radiator lek was en iemand er reparatiespul ingegooid heeft, daar krijg je een vergelijkbare smurrie van.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
citrofiel!ik? schreef:Dat moet harder kunnen ja.
Die smurrie is idd meestal een indicatie dat je koppakking niet meer is wat het hoort te zijn.Wat ook kan is dat de radiator lek was en iemand er reparatiespul ingegooid heeft, daar krijg je een vergelijkbare smurrie van.
Nee, die smurrie is geen indicatie. Bij de 1900 en 1600 blokken van de BX is de olievuldop zo lang dat alle vocht condenseert in de buis. Zeker als je veel korte ritjes rijdt en vooral in de winter, zul je last ondervinden van sludge onder de olievuldop.
Zo lang er geen andere problemen op een lekke koppakking wijzen, heb je geen probleem. Als je koelvloeistofpeil zakt zonder dat je ergens een lek hebt, dan heb je wel een probleem
Enne, de 19TZi hoort origineel 189 km/uur als top te halen. Afhankelijk van de staat van het motorblok haal je dit nog of net niet meer.
189 echte kilometers per uur is op de teller tegen de 200 aan. Als hij met moeite op de 180 komt, dan zie ik dat als een probleem. M’n progress liep op top evenhard
WYD schreef:189 echte kilometers per uur is op de teller tegen de 200 aan. Als hij met moeite op de 180 komt, dan zie ik dat als een probleem. M’n progress liep op top evenhard
Dat is afhankelijk van de afwijking van de teller. De teller uit mijn 19TZi week zo goed als niets af en dus haalde ik meestal maar net de 185 km/uur.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.
easternnl schreef:Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.
Ik was eigenlijk niet van plan om met 180/190 langs zo’n paal te rijden aangezien ze op dat soort punten ook vaak flitsen
easternnl schreef:Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.
Die snelheidsmeters in dorpen zijn absoluut niet geijkt en geven te hoge snelheden aan om te proberen dat mensen nog langzamer gaan rijden.
Zet een GPS-systeem in je auto. De snelheid hiervan klopt aardig.
Eric Vertogen schreef:easternnl schreef:Mijn 1.4i haalt ook de 185, en dat zal dan best wel een afwijking zijn. Moet je de paaltjes eens tellen op de snelweg, of een snelheidsmeter bekijken die je wel eens in de dorpen ziet. Dan rijdt ik op de teller net over de 60, is 56 volgens zo’n ding.
Die snelheidsmeters in dorpen zijn absoluut niet geijkt en geven te hoge snelheden aan om te proberen dat mensen nog langzamer gaan rijden.
Zet een GPS-systeem in je auto. De snelheid hiervan klopt aardig.
Ik ga denk ik idd even de palmtop met navigatiesoftware plus satelliet even lenen van een vriend van mij.
WYD schreef:Ik heb ook slush in m’n olievuldop zitten.
Zoals dit?
WYD schreef:Volgens een andere bx-bezitter is dit normaal en niet gevaarlijk. Het is pas gevaarlijk als de olie aan de koelreservoir dop zou zitten.
Mijn broer zegt echter dat dat alleen bij een lek is waarbij de olie onder druk de koelvloeistof in gaat. Hij zegt dat bij een lek waarbij de koelvloeistof wordt vermengd met olie, je niet perse oliesporen op de dop van de radiator hoeft te zien.
Wat moet ik nu geloven?
Heb ik een lekke koppakking, of is het slechts zweet wat bij m’n olie zit?
eric vertogen schreef:Nee, die smurrie is geen indicatie. Bij de 1900 en 1600 blokken van de BX is de olievuldop zo lang dat alle vocht condenseert in de buis. Zeker als je veel korte ritjes rijdt en vooral in de winter, zul je last ondervinden van sludge onder de olievuldop.
Zo lang er geen andere problemen op een lekke koppakking wijzen, heb je geen probleem.
Hoe anders is die olievulpijp bij een BX 1400?
eric vertogen schreef:Als je koelvloeistofpeil zakt zonder dat je ergens een lek hebt, dan heb je wel een probleem
Zoals? Ik verdenk bij mijn BX dat koelvloeistof dus wel langzaam zakt terwijl ik geen lekkage heb.
Ik moet hier wel ff aan toevoegen dat volgens de vorige eigenaar de koppakking er binnen niet afzienbare tijd aan zit te komen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat jij laat zien is volgens mij de dop van de radiateur.
Ik heb het over de dop van de olie.
Zie foto:
Owja, foutje, hihi ops:
Ik zal die olievuldop eens bekijken…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
worb80 schreef:
Hoe anders is die olievulpijp bij een BX 1400?
Geen enkele overeenkomst want de 1400 heeft geen vulpijp maar een dop op het klepdeksel; alle andere typen hebben ‘m min of meer verborgen in de carterontluchtingsinstallatie.
Ich bin ein Breaker