De achterkant van onze Xantia komt niet meer omhoog als ik er een aanhanger achter heb gehad. Wat op en neer schakelen met het pientere pookje (geen Daf overigens…maar de hoogteverstelling) biedt geen soelaas. Ik ben er voorzichtig mee gaan rijden, en na een kilometer of 5 kwam ze weer in de normale rijstand. Maar ja, zo hoort het natuurlijk niet.
Nu zonder last gaat het gewoon goed, alhoewel na het starten de rem en vering wel pas na 10 à 15 seconden reageert.
Bollendruk wellicht niet goed? LHM-lekkage?
lijkt er wel op.
Even nieuw leven in de bollen laten blazen al dan niet vervangen als je zelf niet meer weet wanneer dat gedaan is dan is het zeker geen overbodige luxe.
Rijdt ook weer een stuk beter.
C4 Cactus 1.2
Beetje gymnastieken helpt misschien al, waarschijnlijk gaat je hoogteregelaar vastzitten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Versleten bollen hebben weinig invloed op de niveauregeling, dus ook met versleten bollen zal de wagen weer op hoogte moeten komen.
Wanneer is de LHM ververst? Ik zou de boel eerst eens gaan spoelen. Kijk ook hier eens.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Kan het niet zo zijn dat het stokje van de hoogteregelaar los is en de hoogteregelaar in rijstand vastgeroest zit?
Eveneens ben ik tevens ook.
Overlaatst zijn ook de bollen van onze xantia vervangen..
Waar hij vroeger 20 seconden nodig had om omhoog te komen,nu slechts nog 3 seconden…
Dus wrs het probleem daar te zoeken?
Groetjes
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
stalsie schreef:Overlaatst zijn ook de bollen van onze xantia vervangen..
Waar hij vroeger 20 seconden nodig had om omhoog te komen,nu slechts nog 3 seconden…
Dus wrs het probleem daar te zoeken?
Groetjes
DIt is niet direct het gevolg van het feit dat er nieuwe bollen onder zitten.
Ik had zeer kort geleden een geplofte bol. Maar hij kwam nog prima omhoog!
In jouw geval zal het “snel omhoog kom effect” waarschijnlijk gelijk zijn als je de oude bollen er weer onder gezet had.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik had zeer kort geleden een geplofte bol.
hoe moet ik me DAT voorstellen? hoe ploffen die dingen?
patje74 schreef:stalsie schreef:Overlaatst zijn ook de bollen van onze xantia vervangen..
Waar hij vroeger 20 seconden nodig had om omhoog te komen,nu slechts nog 3 seconden…
Dus wrs het probleem daar te zoeken?
Groetjes
DIt is niet direct het gevolg van het feit dat er nieuwe bollen onder zitten.
Ik had zeer kort geleden een geplofte bol. Maar hij kwam nog prima omhoog!In jouw geval zal het “snel omhoog kom effect” waarschijnlijk gelijk zijn als je de oude bollen er weer onder gezet had.
En wat veroorzaakt dan of hij al dan niet snel/traaag omhoog komt? Is dat niet afhankelijk van de druk in die bollen?
stalsie schreef:patje74 schreef:stalsie schreef:Overlaatst zijn ook de bollen van onze xantia vervangen..
Waar hij vroeger 20 seconden nodig had om omhoog te komen,nu slechts nog 3 seconden…
Dus wrs het probleem daar te zoeken?
Groetjes
DIt is niet direct het gevolg van het feit dat er nieuwe bollen onder zitten.
Ik had zeer kort geleden een geplofte bol. Maar hij kwam nog prima omhoog!In jouw geval zal het “snel omhoog kom effect” waarschijnlijk gelijk zijn als je de oude bollen er weer onder gezet had.
En wat veroorzaakt dan of hij al dan niet snel/traaag omhoog komt? Is dat niet afhankelijk van de druk in die bollen?
theoretisch gezien zou een platte bol juist sneller om hoog moeten komen, aangezien er niet eerst een stikstofkamer wordt ingedrukt met het membraan, maar gelijk de wagen omhoog gaat.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Nou, vanmiddag ge-gymnastiekt.
Vanuit rijstand naar hoogste stand, voor- en achterkant gaan mee.
Vanuit hoogste stand naar laagste stand, voor- en achterkant gaan mee.
Vanuit laagste stand terug naar hoogste stand, voorkant gaat mee, maar waar blijft toch die achterkant…Komt dus never nooit niet omhoog.
LHM blijkt in 2003 ververst te zijn. ops:
In de hoogste stand blijkt dat er voldoende LHM in zit. Wellicht ga ik toch dat spoelen proberen (zie link Patje). Wat voor diameter slangen wordt gebruikt? Wat rekent een garage voor zoiets trouwens?
Bedankt maar weer!
kan er iemand vertellen wat er voor zorgt of de auto snel/traag omhoog komt?
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: achterkant niet meer omhoog na afkoppelen aanhanger
herbert mooij schreef:De achterkant van onze Xantia komt niet meer omhoog als ik er een aanhanger achter heb gehad. Wat op en neer schakelen met het pientere pookje (geen Daf overigens…maar de hoogteverstelling) biedt geen soelaas. Ik ben er voorzichtig mee gaan rijden, en na een kilometer of 5 kwam ze weer in de normale rijstand. Maar ja, zo hoort het natuurlijk niet.
Nu zonder last gaat het gewoon goed, alhoewel na het starten de rem en vering wel pas na 10 à 15 seconden reageert.
Bollendruk wellicht niet goed? LHM-lekkage?
Dit heeft niets met bollen te maken, maar veel meer met de xantia kwaal van een vastgeroeste hoogteregelaar-bediening. Ook kan de bedienings hefboom losgeschoten zijn. Auto even op de brug en je ziet het zo!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Re: achterkant niet meer omhoog na afkoppelen aanhanger
waterman771 schreef:herbert mooij schreef:De achterkant van onze Xantia komt niet meer omhoog als ik er een aanhanger achter heb gehad. Wat op en neer schakelen met het pientere pookje (geen Daf overigens…maar de hoogteverstelling) biedt geen soelaas. Ik ben er voorzichtig mee gaan rijden, en na een kilometer of 5 kwam ze weer in de normale rijstand. Maar ja, zo hoort het natuurlijk niet.
Nu zonder last gaat het gewoon goed, alhoewel na het starten de rem en vering wel pas na 10 à 15 seconden reageert.
Bollendruk wellicht niet goed? LHM-lekkage?
Dit heeft niets met bollen te maken, maar veel meer met de xantia kwaal van een vastgeroeste hoogteregelaar-bediening. Ook kan de bedienings hefboom losgeschoten zijn. Auto even op de brug en je ziet het zo!
ja, maar dan zou je altijd dezelfde kwaal moeten hebben en bij deze dame is het, zoals een dame betaamt, wispelturig, geloof ik
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
garagestmarien schreef:Ik had zeer kort geleden een geplofte bol.
hoe moet ik me DAT voorstellen? hoe ploffen die dingen?
Hij bedoelt hoogstwaarschijnlijk dat het membraan in de bol ‘geploft’ is, eigenlijk meer gescheurd, waardoor al het gas verdwenen is.
Ries schreef:garagestmarien schreef:Ik had zeer kort geleden een geplofte bol.
hoe moet ik me DAT voorstellen? hoe ploffen die dingen?
Hij bedoelt hoogstwaarschijnlijk dat het membraan in de bol ‘geploft’ is, eigenlijk meer gescheurd, waardoor al het gas verdwenen is.
Heb bij Chyparse gezien dat ze ook echt uit elkaar kunnen klappen! (weet niet of ‘ie dat bedoelt hoor!)