4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 Exclusive automaat van Lampie, verkocht!
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 juni 2007 01:20 AM
  [ # 46 ]

Nou, vandaag bij Rene Spaan geweest in Krommenie, en er gingen twee nieuwe accubollen op - die waren lek. Verder niet echt platte bollen, achter waren ze wat minder. LHM was goed schoon. Smile
Helaas had de man geen tijd om naar de lekkage te kijken, hij kon zo niet zien waar het vandaan kwam… Rolling Eyes

Maar nu heb ik ineens een ander probleem: De startmotor ging al wat zwaarder rond na een tijdje stilgestaan te hebben, maar vandaag is het ineens wel heel erg… Na 2 uur duurde het vandaag al een seconde voordat hij überhaupt reageert, en klonk de motor zelf ook niet erg fijn. Eén of andere tik, en het anders zo rustige motorgeluid klonk eh… onderbroken. Eénmaal thuisgekomen motor uitgezet, opnieuw gestart, en toen was het ineens allemaal minder. Nog een keer opnieuw starten (na 1 minuut) en weer beter… Opnieuw, weer beter. Klonk nog niet helemaal zuiver maar heb hiervoor ook niet zo aandachtig naar het motorgeluid zitten luisteren. De tik was wél weg overigens.

Ik zal morgen even de accu loshalen om de boel te resetten, en wat betreft de startmotor - is ie dood? Of zijn het slechts de koolborstels? En kan ik hem (de)monteren zonder brug?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 10 juni 2007 01:25 AM
  [ # 47 ]

Is je accu toppie?
Als die de motor maar met iets te weinig toeren rond krijgt, slaat de boel niet aan!
Met een warme motor redt hij het misschien net voldoende.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 juni 2007 01:29 AM
  [ # 48 ]

Dank voor snelle reactie, Ries!

Accu is nog geen jaar oud, en het is al een andere dan er eerst in zat. Maakte niets uit.
Maar de auto start nú nog wel, ook als ie koud is, maar erg moeilijk. Als ik het contactslot naar starten draai, gaat de startmotor even niet rond, en dan hoor je ‘hnnnng, hnnnng, hnng, hng, hnghnghnghng’ en dan start-ie! Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 10 juni 2007 02:42 AM
  [ # 49 ]

Wordt de accu wel genoeg bijgeladen door de dynamo?
Even bij draaiende motor de spanning over de accupolen meten, moet ongeveer 13.5 - 14V zijn.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 10 juni 2007 03:24 AM
  [ # 50 ]

Ja, en bij stilstaande motor iig boven de 12 volt, 12,5 of daaromtrent.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 juni 2007 11:41 AM
  [ # 51 ]

en op het MOMENT van starten, wat voor waarde heb je dan? vraag je pa even te kijken. dan mag-t-ie niet te ver zakken in z’n voltjes.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 11 juni 2007 12:42 AM
  [ # 52 ]

Ik heb de boel eens nagemeten, en bij stilstand geeft de accu 12.7 volt, losgekoppeld scheelt het dus niet veel. Ik heb dus geen grote verbruikers als de auto stilstaat. Tijdens het starten zakte hij in naar 10.2 volt - wat me vrij normaal lijkt - en stationair wijst de meter keurig netjes 13.8 volt aan.

Meting van het starten was overigens bij een 2e start, waarbij de startmotor wel goed rondgaat. De 12.7 volt mat ik wel voor de 1e start. Maar ik vind het rare geluid (een soort klik) wat uit de motor zelf lijkt te komen erger, deze was in het begin niet aanwezig, later alleen vlak na het starten aanwezig, nu verdwijnt het pas als de motor warm is…

En pa is op vakantie…

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 11 juni 2007 12:44 AM
  [ # 53 ]

De motor maakt inderdaad een erg vreemd geluid, beetje als van een diesel…

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 01:19 AM
  [ # 54 ]

En pa is op vakantie…

zeker van die 1.000 euro die hij voor je had gereserveerd, maar die later niet meer nodig bleken.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 11 juni 2007 02:09 AM
  [ # 55 ]
Lampie schreef:

Ik heb de boel eens nagemeten, en bij stilstand geeft de accu 12.7 volt, losgekoppeld scheelt het dus niet veel. Ik heb dus geen grote verbruikers als de auto stilstaat. Tijdens het starten zakte hij in naar 10.2 volt - wat me vrij normaal lijkt - en stationair wijst de meter keurig netjes 13.8 volt aan.

Meting van het starten was overigens bij een 2e start, waarbij de startmotor wel goed rondgaat. De 12.7 volt mat ik wel voor de 1e start. Maar ik vind het rare geluid (een soort klik) wat uit de motor zelf lijkt te komen erger, deze was in het begin niet aanwezig, later alleen vlak na het starten aanwezig, nu verdwijnt het pas als de motor warm is…

En pa is op vakantie…

Goede waarden voor de accu.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 10:04 AM
  [ # 56 ]

Als ik het contactslot naar starten draai, gaat de startmotor even niet rond, en dan hoor je ‘hnnnng, hnnnng, hnng, hng, hnghnghnghng’ en dan start-ie!

ik had iets dergelijks met mijn cx. accuwaarden inderdaad goed, bij draaien contactsleutel de startmotor wel heel langzaam rond, ongeveer één slag, en daarna draaien als een tierelier en starten.
als de motor warm was kon ik starten helemaal vergeten. het leek of ik een lege accu had, maar die was dus gewoon vol en werd gewoon goed bijgeladen.
het bleek om een wel heel slechte startmotor te gaan. maar dat verklaart nog niet waarom je nu ineens een dieselachtig geluid hebt. tenzij misschien de startmotor een beetje blijft hangen en je dat hoort.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 11 juni 2007 08:44 PM
  [ # 57 ]
garagestmarien schreef:

het bleek om een wel heel slechte startmotor te gaan. maar dat verklaart nog niet waarom je nu ineens een dieselachtig geluid hebt. tenzij misschien de startmotor een beetje blijft hangen en je dat hoort.

Nee, kan ook de link niet leggen. Vandaag startte de auto weer ‘normaal’ - dwz zoals het eerder was, maar het rare dieselgeluid blijft, tot de motor warm is. Verder lijkt het wel alsof de startmotor zelf warm moet draaien voordat ie het goed doet.

Ik begin nu zelf te denken dat dit 2 aparte problemen zijn en dat ze bij toeval tegelijk gekomen zijn, misschien dat iets in de motor dat moeizame aanzwengelen niet leuk vond. Probleem voor probleem aanpakken dan. Eerst de startmotor maar eens…

Groetjes Erik!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 11 juni 2007 09:08 PM
  [ # 58 ]

Het zo starten van de V6 kan ook normaal zijn, de V6 van matthijs2006 start ook moeizaam, maar loopt verder oké. Met een warme motor start zij ook moeizaam, na een paar seconde door starten loopt ze wel en dat is constant dus waarschijnlijk normaal. Nou hoorde ik iemand bij een garage zeggen dat de ECU ook aan deze manier van startprocedure gewent is? Het dieselgeluid is idd raar, het kan misschien zo zijn dat de kleppen bij koude motor niet genoeg smering krijgen en daardoor meer geluid maken of de spanner van de distibutieketting niet goed is, het zijn maar een paar suggesties hoor. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 11 juni 2007 09:11 PM
  [ # 59 ]

Dan heb ik ook nog wel een suggestie, als je injectoren lekken krijg je de boel ook moeilijk aan de praat. Met name als deze warm is.
Zit dat allemaal goed?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 10:33 PM
  [ # 60 ]

Het dieselgeluid is idd raar, het kan misschien zo zijn dat de kleppen bij koude motor niet genoeg smering krijgen en daardoor meer geluid maken of de spanner van de distibutieketting niet goed is, het zijn maar een paar suggesties hoor

lijkt me stug van die kleppen. dan zou er ook een flinke rookwolk moeten hangen als de motor aanslaat. of is dat ook zo?
spanner lijkt me ook niet, want dan zou het euvel na die paar minuten niet weg zijn.

overigens, ik heb erop zitten wachten, maar het kwam niet, die plu is voor als je zonnedak gaat lekken…

Profiel  
 
 
4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook