Picasso: bij starten trekt alle stroom weg
makado
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007

- Ami 8 berline business edition
Gepost: 06 juni 2007 11:57 PM

Sinds kort gaat bij het starten alle stroom weg, d.w.z. het lijkt alsof de accu leeg is, maar dat is niet het geval, de accu laad ook op, maar als ik de sleutel omdraai, gaan de dashboardlampjes uit en ook de display jaar/dag aanduiding staat op 1999 te knipperen.
De auto is te starten, maar met veel gas en het moet uit de tenen komen.

Wat zou het kunnen zijn?  Crying or Very sad

Groeten,

makado

La vache qui rit.

Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 07 juni 2007 12:37 AM
  [ # 1 ]

Massa naar de accu kan een probleem zijn. Heb ik met mijn Xantia ook gehad. Simpel te testen. Startkabel van de min pool direct op het blok zetten en dan kijken wat hij dan doet

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 07 juni 2007 11:40 AM
  [ # 2 ]

Hoeveel volt meet je nog op de accu? Misschien is die wel gewoon aan z’n eind.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
tgv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 07 juni 2007 02:52 PM
  [ # 3 ]

Hoi Makado,

Als de startmotor niet meer goed rond komt, is waarschijnlijk de accu op zijn eind of de startmotor krijgt te weinig spanning (slechte massaverbinding of iets dergelijks zorgt voor een flinke overgansweerstand). Kun je inderdaad eenvoudig testen door de restspannig op de accu te meten of door bijvoorbeeld eens over te starten met iemand anders zijn accu.
Succes!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 juni 2007 03:03 PM
  [ # 4 ]
zandvoorta schreef:

Hoeveel volt meet je nog op de accu? Misschien is die wel gewoon aan z’n eind.

De spanning over de accupolen in ruste, hoeft niets te zeggen over de staat van de accu.
Een brakke accu kan nog gewoon 12V geven. En als hij geen 12V geeft hoeft hij niet brak te zijn, hij kan ook gewoon onvoldoende geladen zijn.
Het vertrouwen op dashboardlampjes vwb de laadstroom is leuk, maar meten is beter.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 07 juni 2007 08:19 PM
  [ # 5 ]

Aan de spanning kun je wel degelijk zien of de accu op z’n eind is. rond de 12.4 of lager is slecht, hoog in de 12 is gunstig Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
makado
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007

- Ami 8 berline business edition
Gepost: 10 juni 2007 12:38 AM
  [ # 6 ]

Re: Picasso: bij starten trekt alle stroom weg

Sinds kort gaat bij het starten alle stroom weg, d.w.z. het lijkt alsof de accu leeg is, maar dat is niet het geval, de accu laad ook op, maar als ik de sleutel omdraai, gaan de dashboardlampjes uit en ook de display jaar/dag aanduiding staat op 1999 te knipperen.
De auto is te starten, maar met veel gas en het moet uit de tenen komen.

Het antwoord is er:
De accu van 11/2 jaar oud is eruit en wordt onderzocht bij de garage, er zit nu een leenaccu in en hij is super, start goed.

Iedereen bedankt voor de tips!  Very Happy

Ik zet weer een nieuwe vraag neer.

La vache qui rit.

Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 10 juni 2007 12:12 PM
  [ # 7 ]

Laat er gelijk een wat zwaardere accu inzetten. Is mij wel geadviseerd toen ik een nieuwe moest. De standaard accu was eigenlijk wat te licht maar dat kan ook alleen voor de HDi gelden.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
denendo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 10 juni 2007 02:55 PM
  [ # 8 ]
zandvoorta schreef:

Aan de spanning kun je wel degelijk zien of de accu op z’n eind is. rond de 12.4 of lager is slecht, hoog in de 12 is gunstig Wink

Hier ben ik het niet helemaal mee eens…
Als je bijvoorbeeld na een korte/lange rit de accu zou meten, dan meet je ten alle tijde een hogere spanning dan 12.4 Volt…vaak zit de spanning dan tegen de 13 Volt…dit doordat de alternator lekker aan het laden is geweest.
Een accu waar je een spanning meet onder de 12.4 Volt hoeft niet stuk te zijn, vaak gaat het in deze om het koudstartvermogen van de batterij..
Een accu met een spanning van 12 Volt precies, met tevens een koudstartvermogen van 400A, dan zal wel degelijk de auto starten, en zal de accu niet altijd slecht zijn..

Groetjes

Denendo

Profiel  
 
tgv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 10 juni 2007 04:40 PM
  [ # 9 ]

Hoi Makado,

Je hebt dus je antwoord al Very Happy . Als de auto het de komende dagen goed blijft doen, is de accu het probleem. Ik zou dan nog even afwachten wat de garage zegt over je huidige accu, maar overweeg in ieder geval een nieuwe accu. Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet en het bespaart je in elk geval de ellende van de vage starts die je de afgelopen weken hebt gehad.

Succ6!
Theo.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook