Beste,
Ik merk als mijn motor goed warm staat, er nogal veel (water)druk staat op mijn waterdarm die van mijn waterpomp naar de radiator loopt, teveel druk naar mijn goesting.
Is het niet de taak van de radiator dop, bij een bepaalde druk, ‘los’ te laten ?
Laat ik mijn motor afkoelen, dn merk ik onderdruk in diezelfde slang.
Radiatordop schuldig ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan. Een beetje druk is normaal. Slangetje verstopt? Meestal hebben de oude doppen te weinig veerspanning en daardoor blijft de druk te laag. Bedenk dat als de vloeistof onder druk komt hij minder snel kookt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kvermoed dat er niets ontsnapt van druk ?
Kzal mijn overloop es checken, hopelijk blijft het hierbij
Kheb een 2rijen radiator en moet toegeven, in file bij warm weer heb ik nog nooit last gehad van mijn koeling.
Maar ben wel bang dat mijn darmen ooit scheren omdat er zoveel druk opstaat.
Heeft er iemand info betreffende radiator doppen ?
Zijn er verschillende soorten ? welke moet waar ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is een verschil tussen de gewone en de modellen met los water tankje. Chyparse verkoopt nieuwe.
Die voor het vaatje moet openen bij een halve bar overdruk. Die andere iets eerder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Radiateurdoppen:
Zonder expasievat: 280 mB (dop zit op de radiateur)
Met expansievat 500 mB (dop zit op het e-vat)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens het onderdelenboek:
Tot modeljaar 1973 280 mbar
Vanaf modeljaar 1973 (dus ook DSpecial enzo) 500 mbar
Citroen!
Hm dat is dus anders…. ops:
Ik ga ook een duik nemen in de boeken.
M
Hello People in the house,
Ikke probleem gevonden van abnomale hoge druk in mijn koelcircuit..
De druk was zo hoog dat mijn water begon te lekken langs alle sluitingen..Beetje bij beetje..Druk was gevaarlijk hoog geworden!
Tot mijn lampje op ne koele zomeravond begon te branden, niet genoeg water in de radiator..( mijn temp én stop lampje werkt!)
Ikke mijn hoofd gebuigd over de motorkop,ander radiatordop gestoken ( 500mbar ) en overloop slangetje gevolgd naar radiator kraan..Slang zat er héél vast op, maar de kraan zat verstopt met bruine smurrie!!! De druk kon niet weg langs daar..
Mijn koelcircuit met 2rijen radiator werkt weer naar behoren, komt mooi snel op druk en temperatuur en koelt weer naar behoren en heb geen onderdrukken meer in mijn slangen..
Tip ; check goed dat overloop slangetje én dat kraantje!!!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Kan iemand mij uitleggen waarom het overloopslangetje aangesloten zit op het aftapkraantje? Dat zijn toch twee verschillende functies die gescheiden kunnen/moeten zijn?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ubogaart schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom het overloopslangetje aangesloten zit op het aftapkraantje? Dat zijn toch twee verschillende functies die gescheiden kunnen/moeten zijn?
Het pijpje op de kraan ,waar het darmpje opzit loopt gewoon door als het kraantje dicht staat.Dus ...is volledig open.
En dit is zo gemaakt voor als het circuit over loopt,dat de vloeistof niet op de remklauw lekt,met alle gevolgen van dien. In sommige gevallen knapt het slangetje wel eens en loopt de vloeistof op de remklauw en blokjes,met als gevolg:verzadigde blokjes en geen gelijke remverdeling vooraan!
Idd, via da kraantje kan overdrukken kwijt
Dat kraantje moet van tijd tot geinspecteerd worden.
Zelf het slangetje van de radiatordop naar het kraantje durft ook dicht te slibben met den tijd!
Ja blooper, lekkende kraan/radiator weet jij alles van hé
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
twee vragen hierover
hoe kun je aan de radiatordop zien of het een dop is voor 280mB of voor 500mB
en het radiatorkraantje heeft twee uitgangen, 1 naar beneden en 1 omhoog, begbrijp ik goed dat het overloopslangetje (in mijn geval van het ep-vatje) naar het kraatje en dan op de bovenste uitgang wordt aangesloten en dat deze uitgang niet wordt afgesloten als je het kraantje dicht draait ?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
pete72ds schreef:twee vragen hierover
hoe kun je aan de radiatordop zien of het een dop is voor 280mB of voor 500mB
en het radiatorkraantje heeft twee uitgangen, 1 naar beneden en 1 omhoog, begbrijp ik goed dat het overloopslangetje (in mijn geval van het ep-vatje) naar het kraatje en dan op de bovenste uitgang wordt aangesloten en dat deze uitgang niet wordt afgesloten als je het kraantje dicht draait ?
inderdaad!
Als het kraantje dicht staat is de verbinding van het bovenste pijpje doorlopend open naar het onderste pijpje. op de bovenkant komt het overloop darmpje van uw vaatje.Toen ik mijn raditor vervangen had ,heb ik ook meteen het slangetje,komende van het vaatje,naar het bovenste pijpje op het kraantje vervangen,met een stuk benzineleiding van die diameter, en het onderste pijpje,daar heb ik ook een stuk benzine leiding aan gezet tot buiten de onderste beplating.
Zo loopt er niets meer in de DS,maar onmiddelijk naar buiten
De drukken staan er normaal opgeschreven ergens,maar daar moet ik morgen eens naar kijken ,als het nog leesbaar is
Blooper1963 schreef:
inderdaad!
Als het kraantje dicht staat is de verbinding van het bovenste pijpje doorlopend open naar het onderste pijpje. op de bovenkant komt het overloop darmpje van uw vaatje.
Oke! dan is er dus een gesloten systeem en komt evetueel water uit het overloopslangetje weer terug in et circuit op die manier ?
Op de radiatordop staat inderdaad 280mB of voor 500mB
bedankt
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
pete72ds schreef:Blooper1963 schreef:
inderdaad!
Als het kraantje dicht staat is de verbinding van het bovenste pijpje doorlopend open naar het onderste pijpje. op de bovenkant komt het overloop darmpje van uw vaatje.Oke! dan is er dus een gesloten systeem en komt evetueel water uit het overloopslangetje weer terug in et circuit op die manier ?
Op de radiatordop staat inderdaad 280mB of voor 500mB
bedankt
Neen!!
Als uw radiatorkraan dicht is en alle darmpjes zijn er af,dan kan je dwars door het pijpje kijken!! daarom zit het overloop darmpje er aan de bovenkant op en aan het onderste pijpje,mocht het gebeuren dat uw vaatje water lost door te veel water er in bij het op temperatuur zijn,dan lekt daar uw overtollig water weg naar buiten.maar ik heb als suplement op het onderste pijje ook nog een stukje darm gezet,zodat het overtollige water niet op de onderste beplating lekt,maar rechtstreeks naar buiten op de grond!
Nu begrepen?
natuurlijk ...ergens dacht ik al dat ik een denkfout aan het maken was ops: nu heb ik dan de vraag in hoeverre moet het water dan in het expansievaatje staan? Ik heb begrepen dat het expasievaatje de functie heeft van opvang van water als de druk in het systeem hoger wordt, dus dan zou hier geen water in moeten staan als de druk normaal is ?