1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Dieselfilter vervangen
bx-to-turkey
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45

Gepost: 11 juni 2007 09:18 AM

Ik heb gezocht maar niet gevonden:
een duidelijke omschrijving hoe je een dieselfilter vervangt van een Bosch systeem.

Ik snap niet hoe ik het huis ga los krijgen, gewoon los draaien zoals bij een oliefilter, of zit er een bout onderaan die ik los kan draaien ?

tnx.

een stukkie van’n bloemkooltie is weer bloemkooltie op zich.

Daniël Loohuis.

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 11 juni 2007 10:06 AM
  [ # 1 ]

Hoi,

Er zit onderaan het filterhuis een imbusbout die je moet losdraaien. Het is bijna onmogelijk om het filter te vervangen met het filterhuis op z’n plek. Die moet dus los.

Ik doe het altijd als volgt:

-haal aan- en afvoerleidingen van die diesel er af en kijk uit dat je de koperen ringetjes niet kwijt raakt;
-Verwijder het hele filterhuis van de steun. Pas op dat je ‘m rechtop houdt, anders loopt er aardig wat diesel uit.
-Giet het filterhuis via een van de gaten leeg in een emmer en laat ‘m uitlekken
-Draai de imbusbout aan de onderkant van het filter los (6mm imbus of zo?)
-Het hele ‘blik’ komt nu met filter en al los
-Gooi filter weg en maak binnenkant filterhuis schoon, er zal wel aardig wat viezigheid in zitten.
-Verwijder het afsluitrubber van de bovenkant van het filter en doe de nieuwe (zit bij filter) er op.
-Schuif nieuwe filter in het filterhuis en schroef het geheel weer dicht.
-Maak alles weer vast zoals het zat, en pomp de lucht uit het filter met de zwarte knop bovenop het filterhuis. Je voelt vanzelf wanneer het goed is, dan voel je weerstand.

Succes!

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 10:47 AM
  [ # 2 ]

Schuif nieuwe filter in het filterhuis en schroef het geheel weer dicht.
-Maak alles weer vast zoals het zat, en pomp de lucht uit het filter met de zwarte knop bovenop het filterhuis. Je voelt vanzelf wanneer het goed is, dan voel je weerstand.

als je eerst wat brandstof in het nieuwe filter giet, hoef je niet zo lang te pompen.

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 11 juni 2007 11:22 AM
  [ # 3 ]
garagestmarien schreef:

Schuif nieuwe filter in het filterhuis en schroef het geheel weer dicht.

als je eerst wat brandstof in het nieuwe filter giet, hoef je niet zo lang te pompen.

Klopt!

Moet je alleen wel wat bij de hand hebben in een jerrycan o.i.d.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 11:32 AM
  [ # 4 ]

ZO groot is dat filter nou ook weer niet.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 11 juni 2007 12:59 PM
  [ # 5 ]
garagestmarien schreef:

Dat gaat volgens mij niet lukken. Rolling Eyes 

Want ik meen me te herinneren dat als je de aluminium bus los hebt het er dan aan de onderkant weer uitloopt.

Het is alweer een jaartje of 4 geleden dat ik erbij stond met het brandstoffilter vernieuwen bij de garage, maar je moet dus eerst het nieuwe filter er indoen, vastdraaien (zoals hierboven allemaal keurig door Robin beschreven) en dan pas oppompen.

Helaas is het zo dat die opvoerpompjes nog weleens roestig willen zijn en juist daar gaan lekken Confused

I.i.g. een lekker vies klusje, je stinkt nog uren naar de diesel…..daarom LAAT ik het altijd doen Wink 
Als het niet echt nodig is (dus dat je zonder diesel komt te staan) kun je er maar beter vanaf blijven…...maar er moet op z’n tijd wel een keer een nieuw brandstoffilter in, dus hopelijk krijg je er geen problemen mee, na het oppompen.

Profiel  

ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 735

Gepost: 11 juni 2007 01:16 PM
  [ # 6 ]

Daarom heb ik voor de uitvoering met lucaspomp gekozen,4 inbusjes en zo,n blaasbalgje als opvoerpomp. Wink

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 11 juni 2007 01:38 PM
  [ # 7 ]
ray schreef:

Daarom heb ik voor de uitvoering met lucaspomp gekozen,4 inbusjes en zo,n blaasbalgje als opvoerpomp. Wink

Gr Raymond

Die dieselfilters zijn ook in combinatie met bosch geleverd hoor. Ook kun je natuurlijk zo’n balgje monteren icm het oude filter. Dan hoef je dat oude knoppompje niet te mishandelen, en gaat ie niet lekken.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 juni 2007 01:39 PM
  [ # 8 ]
ray schreef:

Gr Raymond

Ja…..ik heb begrepen dat het nieuwe type filterhuis al in 1992 op sommige TZD’s was gezet, behalve dan bij de TZD-turbo, daarvan ben ik er nog nooit eentje tegen gekomen met het z.g. *Xantiafilter*...zelfs niet in 1993.
Die van mij heeft er gelukkig wel eentje.

En Stoterstangen heeft gelijk, het maakt niks uit welk type (merk) brandstofpomp je hebt.

Profiel  

bx-to-turkey
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45

Gepost: 11 juni 2007 04:00 PM
  [ # 9 ]

Dat is duidelijk!
Ik mis helaas een Haynes manual tot op heden, dus ben ik op dit forum aangewezen…

tnx!

een stukkie van’n bloemkooltie is weer bloemkooltie op zich.

Daniël Loohuis.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 04:26 PM
  [ # 10 ]
Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 11 juni 2007 04:55 PM
  [ # 11 ]
garagestmarien schreef:

ZO groot is dat filter nou ook weer niet.

Snap ik, maar je moet net wat diesel ‘buiten’ de tank hebben, en dat heb ik nooit.

Profiel  

OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 378

Gepost: 11 juni 2007 06:51 PM
  [ # 12 ]

ik zou sowieso niet pompen, gewoon volgieten , starten en als hij aanslaat gelijk gas erop houden , dat twee minuten ofzo moet het wel goed zijn.

Want anders loop je namelijk heel makkelijk kans het pompje te slopen en ben je nog verder van huis

Citroën D Special 1970

Profiel  

karel
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 11 juni 2007 09:08 PM
  [ # 13 ]
OscarTZDTurbo schreef:

ik zou sowieso niet pompen, gewoon volgieten , starten en als hij aanslaat gelijk gas erop houden , dat twee minuten ofzo moet het wel goed zijn.

Want anders loop je namelijk heel makkelijk kans het pompje te slopen en ben je nog verder van huis

Het idee van het handpompje is dat een drooglopende pomp niet gesmeerd wordt en dus kapot kan draaien. Daar is dat handpompje nou net voor. Sneuvelt het handpompje dan kun je beter dát moeten vervangen dan de inspuitpomp.

In militaire dienst (jahaa, lichting 1990-2) werd aan mij als 4-tonner chauffeur in opleiding “beloofd” dat schade aan de dieselpomp door een lege tank onder de categorie “rekening man” viel. Ik heb het nooit zien gebeuren dat er ook echt wat sneuvelde, maar de boodschap was onomstotelijk helder: zorg ervoor dat de tank nooit leegraakt, en niet alleen omdat je dan stilvalt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 11 juni 2007 09:53 PM
  [ # 14 ]
OscarTZDTurbo schreef:

Ik zei dus al dat dit volgens mij niet kan…immers als die bout er vanonder uit is, waarmee je hem vastschroeft op het deksel (met handpomp), dan loopt alles er weer uit. Cool

Het is maar gewoon *God geve de greep*...filter vernieuwen en dan maar hopen dat hij niet gaat lekken, of valse lucht zuigen als je een paar keer gepompt hebt.

En Karel : daar hadden wij gelukkig in onze tijd geen last van, de enige diesels zaten in de (eerste) Leopardtank’s en tweetakt diesels in de M113. Smile
Wij reden toen nog (70-1) met de Dikke Daf met 6 cylinder benzine…..en die schitterende V12 merlin (ook benzine) van Rolls Royce in de Centuriontank (zelfde motor als in de Spitfire) Razz
(Sorry, offtopic)

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 11 juni 2007 10:05 PM
  [ # 15 ]

Even een aanvulling op een opmerking van Bram: Mijn TZD Turbo had wel zo’n nieuwerwets dieselfilter met een knijppompje! (en toch was ‘ie van ‘92)

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook