speling stuurwiel
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 02 januari 2005 02:51 PM

Gisteren zat ik wat te rommelen in de progress en kwam ik erachter dat ik het stuurwiel een paar (2-3) mm naar me toe kon halen. Aangezien ik nog nooit een bx gezien heb met een verstelbaar stuur zal er ergens niet gewenste speling op moet zitten. Iemand ervaring mee of kan het van alles (stuurhuis, -kogels enz.) zijn.  Kan het nu kwaad (lees: is gevaarlijk) ?

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 02 januari 2005 06:32 PM
  [ # 1 ]

Ik heb exact hetzelfde op mijn BX 14. Er is mij gezegd dat 1 van de busjes eruit is geschoten die onder het stuur zitten. Er werd mij verteld dat je daar bij kunt wanneer je de plastic beplating rondom het stuur weghaalt (een paar schroefjes losdraaien). Wegens tijdgebrek heb ik dit nog niet gedaan, maar het scheen niet al te gevaarlijk te zijn.

Ook bij mij is het stuur dus enkele milimeters in de lengterichting te bewegen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 januari 2005 06:53 PM
  [ # 2 ]
worb80 schreef:

Ik heb exact hetzelfde op mijn BX 14. Er is mij gezegd dat 1 van de busjes eruit is geschoten die onder het stuur zitten. Er werd mij verteld dat je daar bij kunt wanneer je de plastic beplating rondom het stuur weghaalt (een paar schroefjes losdraaien). Wegens tijdgebrek heb ik dit nog niet gedaan, maar het scheen niet al te gevaarlijk te zijn.

Ook bij mij is het stuur dus enkele milimeters in de lengterichting te bewegen.

Yep; er zit een nylon geleidebus die uit zijn “houder” in de stuurkolom schuift; die terugduwen en een klein deukje in de ijzeren “houder” slaan en dan ben je er vanaf.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 02 januari 2005 07:46 PM
  [ # 3 ]

Re: speling stuurwiel

Een typisch BX-kwaaltje is een versleten flexibele stuurkoppeling. Dat rubberen koppelstuk zit onderaan je stuurstang en is zichtbaar in de motorruimte/van onderaf. Daar mogen absoluut geen scheuren in zitten. Eenvoudig te vervangen (maar soms lastig te bereiken).

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 02 januari 2005 07:57 PM
  [ # 4 ]

Re: speling stuurwiel

Handjes schreef:

Een typisch BX-kwaaltje is een versleten flexibele stuurkoppeling. Dat rubberen koppelstuk zit onderaan je stuurstang en is zichtbaar in de motorruimte/van onderaf. Daar mogen absoluut geen scheuren in zitten. Eenvoudig te vervangen (maar soms lastig te bereiken).

Bij mijn BX14 is die stuurkoppeling eveneens gescheurd. Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat ie aan 1 kant gescheurd is. De BX is hier een maand geleden op afgekeurd tijdens de APK-keuring, dit wordt binnenkort gerepareerd.

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 02 januari 2005 10:51 PM
  [ # 5 ]

Ik zal het allebei eens bekijken al ben ik bang dat het de stuurkoppeling is. Bij het heen en weer bewegen zie ik de stuurstang in de motorruimte bewegen. Als het alleen het bovenste deel is zou ik het niet zien bewegen in de motorruimte toch?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 januari 2005 01:24 AM
  [ # 6 ]
mvbbx schreef:

Ik zal het allebei eens bekijken al ben ik bang dat het de stuurkoppeling is. Bij het heen en weer bewegen zie ik de stuurstang in de motorruimte bewegen. Als het alleen het bovenste deel is zou ik het niet zien bewegen in de motorruimte toch?

Een defecte hardydisc of flexibele stuurkoppeling geeft je een speling bij het heen en weer bewegen en heeft niets te maken met de lagering van het bovenste stuk van de stuurstang in de stuurkolom. Dat laatste geeft je de speling waarmee je de stuurstang een beetje naar je toe kunt trekken.

Kun je ‘m spelingsvrij (dwz de wielen / fusees beginnen vrijwel meteen mee te draaien) links en rechts draaien dan is er niets accuuts aan de hand met de hardydisc.

Een hardydisc is volgens mij een vrij algemeen auto-onderdeel; niet specifiek BX en ik heb er zelf in vele BX-jaren nog nooit 1 kapot gehad; wel eens de “beroemde” losgeschoten bus in de stuurkolom.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 03 januari 2005 11:17 PM
  [ # 7 ]

Kun je ‘m spelingsvrij (dwz de wielen / fusees beginnen vrijwel meteen mee te draaien) links en rechts draaien dan is er niets accuuts aan de hand met de hardydisc.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Vandaag na controle bleek de koppeling op 3 plaatsen te zijn ingescheurd (ongeveer 2 cm helemaal door). Waarschijnlijk door een combinatie van vocht en vorst. Ondanks de scheuren kon ik gewoon sturen zonder al te veel speling.

Een hardydisc is volgens mij een vrij algemeen auto-onderdeel; niet specifiek BX en ik heb er zelf in vele BX-jaren nog nooit 1 kapot gehad; wel eens de “beroemde” losgeschoten bus in de stuurkolom.

De koppeling heb ik bij de dealer voor 30 euri moeten kopen. Bij de automaterialenzaak hadden ze hem niet.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 januari 2005 11:30 PM
  [ # 8 ]
mvbbx schreef:

Kun je ‘m spelingsvrij (dwz de wielen / fusees beginnen vrijwel meteen mee te draaien) links en rechts draaien dan is er niets accuuts aan de hand met de hardydisc.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Vandaag na controle bleek de koppeling op 3 plaatsen te zijn ingescheurd (ongeveer 2 cm helemaal door). Waarschijnlijk door een combinatie van vocht en vorst. Ondanks de scheuren kon ik gewoon sturen zonder al te veel speling.

Een hardydisc is volgens mij een vrij algemeen auto-onderdeel; niet specifiek BX en ik heb er zelf in vele BX-jaren nog nooit 1 kapot gehad; wel eens de “beroemde” losgeschoten bus in de stuurkolom.

De koppeling heb ik bij de dealer voor 30 euri moeten kopen. Bij de automaterialenzaak hadden ze hem niet.

En, loste dit inderdaad de speling op?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 04 januari 2005 12:08 AM
  [ # 9 ]

Ik heb de koppeling nog niet vervangen. Wegens tijdgebrek wordt dat waarschijnlijk pas volgende week. Of de speling weg is na vervanging weet ik niet. Zo niet kan ik inderdaad gaan kijken naar het bovenste deel van de stuurstang al ben ik er nog niet helemaal hoe ik die eventuele speling zou kunnen wegnemen. Moet hiervoor het bovenste deel van de stuurstang eruit gehaald worden?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 januari 2005 12:50 AM
  [ # 10 ]
mvbbx schreef:

Ik heb de koppeling nog niet vervangen. Wegens tijdgebrek wordt dat waarschijnlijk pas volgende week. Of de speling weg is na vervanging weet ik niet. Zo niet kan ik inderdaad gaan kijken naar het bovenste deel van de stuurstang al ben ik er nog niet helemaal hoe ik die eventuele speling zou kunnen wegnemen. Moet hiervoor het bovenste deel van de stuurstang eruit gehaald worden?

Nee, je moet alleen de beplating onder de stuurkolom weghalen en dan kun je de bus zien zitten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 12 januari 2005 12:12 AM
  [ # 11 ]

Vandaag de stuurkoppeling vervangen en de speling is weg. Stuurkoppeling was aan weerszijden ingescheurd zodat er niet alleen speling ontstond van links naa rechts maar ook in de lengterichting. Vervangen van de koppeling ir inderdaad goed zelf te doen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 januari 2005 01:15 AM
  [ # 12 ]
mvbbx schreef:

Vandaag de stuurkoppeling vervangen en de speling is weg. Stuurkoppeling was aan weerszijden ingescheurd zodat er niet alleen speling ontstond van links naa rechts maar ook in de lengterichting. Vervangen van de koppeling ir inderdaad goed zelf te doen.

Kijk aan, dat kan dus ook nog.
Had de bus nog speling of heb je die niet meteen gecontroleerd?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 12 januari 2005 11:08 PM
  [ # 13 ]

Nee niet meer gecontroleerd omdat het stuur weer zo vast als een huis zit Smile  . Als er weer speling op zit is dat wel het eerste waar ik naar zal kijken

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 januari 2005 02:44 AM
  [ # 14 ]
mvbbx schreef:

Nee niet meer gecontroleerd omdat het stuur weer zo vast als een huis zit Smile  . Als er weer speling op zit is dat wel het eerste waar ik naar zal kijken

Neuh, dan zal het nu allemaal wel kloppen inderdaad.
In ieder geval bedankt voor de goed gedocumenteerde correctie Smile

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 13 januari 2005 05:45 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:

Een defecte hardydisc of flexibele stuurkoppeling geeft je een speling bij het heen en weer bewegen en heeft niets te maken met de lagering van het bovenste stuk van de stuurstang in de stuurkolom. Dat laatste geeft je de speling waarmee je de stuurstang een beetje naar je toe kunt trekken.

Nou, als de koppeling goed kapot is, is er wel wat speling in lengterichting Wink.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook