Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik ben van plan een afneembare trekhaak te laten monteren t.b.v. een fietsdrager.
Nu ben ik een volledige leek in de wereld van fietsdragers, dus mijn vraag is: Welke fietsdrager moet ik nemen?
Hij moet geschikt zijn voor 2 fietsen.
Adviezen, suggesties…graag!
De ANWB heeft een mooie aanbieding.
Het moet een fietsdrager zijn zonder hulpstuk aan de haak. Met hulpstuk kun je de haak (bijna) niet verwijderen zonder dat je de bumper beschadigd. (Twinnyload heeft zo’n beugel aan de haak)
Verder staat een fiets met framebevestiging veel stabieler op de drager dan met cranckbevestiging.
Kantelbaar is handig als je met de fietsen op vakantie gaat en regelmatig in de kofferruimte moet zijn, maar is niet noodzaakelijk.
De aluminium drager van de ANWB is een goede aanbieding maar kost toch nog 159 euri.
Ik adviseer je eerst een drager op marktplaats op de kop te tikken en naar aanleiding van die ervaring zonodig een nieuwe aan te schaffen. Er worden er voldoende aangeboden.
Succes!
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Ik heb een fietsendrager zonder hulpstuk op de trekhaak. Deze werkt prima. Daar heb je natuurlijk diverse soorten en prijsklassen in ......
Wat wel handig is, is dat de drager kantelbaar is. Op deze manier kan je, zonder dat de fietsen er vanaf hoeven, de kofferklep opendoen. Misschien voor de C4GP (afhankelijk van je uitvoering) niet nodig omdat het achterruitje ook apart open kan, maar het kan nooit geen kwaad..
Succes met het kiezen
C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gerrit T schreef:Het moet een fietsdrager zijn zonder hulpstuk aan de haak. Met hulpstuk kun je de haak (bijna) niet verwijderen zonder dat je de bumper beschadigd. (Twinnyload heeft zo’n beugel aan de haak)
.....
Kijk, da’s een handige tip; Had ik inderdaad nog niet aan gedacht.
Alledrie bedankt! Ik zal me eens verder gaan oriënteren in de fietsdragelarij.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Gerrit T schreef:Het moet een fietsdrager zijn zonder hulpstuk aan de haak. Met hulpstuk kun je de haak (bijna) niet verwijderen zonder dat je de bumper beschadigd. (Twinnyload heeft zo’n beugel aan de haak)
Verder staat een fiets met framebevestiging veel stabieler op de drager dan met cranckbevestiging.
Kantelbaar is handig als je met de fietsen op vakantie gaat en regelmatig in de kofferruimte moet zijn, maar is niet noodzaakelijk.
Succes!
Gerrit
Ik heb op mijn Touran nu een verwijderbare trekhaak en een Twinnyload.
Zo Twinnyload met twee pennen die vallen in hulpstuk wat aan de trekhaak zit. Het gros van Nederland rijdt rond met zo’n trekhaak.
Ik begrijp niet helemaal waarom de bumber zou beschadigen met deze combinatie. Ik neem aan dat de verwijderbare trekhaak bij Citroën ook zo haak is die via de onderzijde rechtstandig omhoog in de vergrendeling klikt. Ik heb ruimte zat over tussen de bumber en de trekhaak met hulpstuk en beschadig de bumber niet.
Kantelbaar is handig.
Het ligt soms ook aan de fietsen wat voor soort drager je nodig heb.
Bij alu frame fietsen komen er soms teveel krachten op het frame voor een framebevestiging en bij crankbevestiging moet je kijken of je rechte of kromme cranks heb.
Voor moderne lichtgewicht tourfietsen is Twinnyload Prestige geschikt.
Of deze zonder hulpstuk op de trekhaak (neemt deze gelijk ook minder ruimte in beslag als je hem in de auto heb liggen) de Twinnyload Master
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
De twee fietsen die ik wil vervoeren zijn beide normale damesfietsen. Weliswaar is er een van Batavus. Zo een met een wat dikker frame. (gebogen verdikte buizen) Geeft dat problemen met framebevestiging?
Gerrit T schreef:Het moet een fietsdrager zijn zonder hulpstuk aan de haak. Met hulpstuk kun je de haak (bijna) niet verwijderen zonder dat je de bumper beschadigd. (Twinnyload heeft zo’n beugel aan de haak)
Ik heb hier met mijn C4 Coupé geen last van gehad. Het hulpstuk zit ook niet tussen de bumper en de haak. Hoe het bij de C4GP is durf ik niet te zeggen. Aankomende vrijdag krijg ik mijn C4P met afneembare haak. Ik zal foto’s plaatsen van de hulpkoppeling aan die haak. Ik weet ook niet hoeveel verschil er tussen de 5 en 7 zitter zit wat dat betreft.
Ik vind het een voordeel dat de drager met zo’n hulpkoppeling altijd recht en ook steviger/stabieler op de haak kan worden bevestigd. Het nadeel hiervoor is dat er wel een hulpkoppeling aan de haak moet worden bevestigd
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Dank je. Ik zou graag die foto’s willen zien, tzt.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
tilanus schreef:De twee fietsen die ik wil vervoeren zijn beide normale damesfietsen. Weliswaar is er een van Batavus. Zo een met een wat dikker frame. (gebogen verdikte buizen) Geeft dat problemen met framebevestiging?
Op de site van twinnyload.nl worden wat vragen beantwoordt maar je zou ook eens bij een halfords bijv. zo’n superstore langs kunnen gaan.
Je stelt wat vragen neem wat folders mee en ga dan op je gemak beslissen waar en wat je koopt. Een tweedehands is best wel goed idee.
Ik ben ook al bezig met tweede fietsendrager en heb de eerste ingeruild toen ik een nieuwe kocht bij de fietsenzaak in mijn dorp.
Soms moet je de fietsendrager aanpassen aan het type auto wat je rijdt is mijn ervaring.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Hoi,
Ik heb een fietsdrager van Thule sinds ruim één jaar in gebruik. Ben er zeer tevreden over zowel in gebruik alsook het plaatsen op de trekhaak. Ik gebruik hem met 2 trekkingfietsen erop en deze staan zeer stabiel op de drager, zelfs op de Belgische wegen.
ps.Ik heb ook een afneembare trekhaak aan de wagen staan. Voor meer info over deze drager kijk eens op volgende link
http://www.swnautica.be/store/index.htm
C4 Picasso 2016 automaat
Vandaag de steun voor de TwinnyLoad aan de trekhaak gemonteer. Zoals beloofd, hier zijn de foto’s.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Bedankt voor de foto’s. (mooie auto trouwens, nieuw? )
Zo te zien is er ook ruimte zat om de kogel eraf te nemen, toch?
Hele mooie auto en ja, hoe raad je het, hij is nieuw
Er is ruimte genoeg om de kogel af te nemen. Het geheel wordt nl. meer naar beneden en achteren gehaald om af te nemen. Veel dichter als dit komt de kogel bij het monteren niet bij de bumper.
Nu nog een mooi plekje opzoeken voor de haak in de auto. Hopelijk is het vak achter de rechter voorstoel groot genoeg.
Nog een voordeel van de luchtgeveerde achteras, het laten zakken van de auto zorgt er voor dat de fietsen minder hoog hoeven worden opgetild
Ik gebruik een MULTA fietsdrager… volgens mij veruit de beste fietsdrager die momenteel te krijgen is. Nou ja, de beste!? dat weet ik eigenlijk niet, maar het is absoluut een hele degelijke fietsdrager en zondermeer het handigst in gebruik!
OK, hij is iets duurder dan de meeste andere fietsdragers, maar dan heb je ook wat. De belangrijkste voordelen zijn:
Opklapbaar, licht, makkelijk opbergbaar (bij mij ligt hij zelfs altijd in de kofferbak), belastbaar tot 80 kg! geen hulpstukken op de trekhaak en in een vloek en een zucht te plaatsen.
Ook is het zeer handig dat je bij deze fietsdrager eerst het voorwiel kunt plaatsen en daarna het achterwiel. Dat scheelt je bij electrische fietsen zoals mijn vrouw en ik die hebben (27 kg. per stuk) ongeveer één hernia per week.
Kijk voor meer informatie op de website van Multa; http://www.multanational.nl/
Kijk vooral ook even onder de knop “gebruiksaanwijzing”. Daar staat bij punt 6 dat de montage binnen 20 seconden gepiept kan zijn. Ik ben 64 en echt niet meer de snelste, maar als ik me kwaad maak doe ik het in de helft van die tijd.
Charles Korver, Citrofiel.
Ik gebruik 2 dragers.
Eentje voor 4 fietsen. Op de trekhaak met een beugel a-la twinnyload. verder de fietsen gewoon in een gootje zetten en vastsjorren. Ideaal als je een wisselend fietsenpark hebt (kinderen groeien!).
jammer is dat de drager nogal zwaar is en dat hij nergens meer nieuw te koop is. deze komt voor een paar toentjes van marktplaats. Mijn schoonvader heeftd e twinnyload beugel eropgezet (is toch stabieler bij een hoger gewicht. Beetje oppassen bij op- en afzetten van de drager voor de bumper, maar is dat niet altijd zo?
De andere drager is er een zonder hulpstuk en kantelbaar. Iets van 70 euro bij de Makro voor 2 fietsen. Frame bevestiging. Dat kantelen is echt erg handig.
BTW: Ik denk dat ik de auto wel zwaarder belast op de kogel dan toegestaan….rijdt overigens perfect (dankzij pneumatiek achter!)
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen