Gisteren zat ik wat te rommelen in de progress en kwam ik erachter dat ik het stuurwiel een paar (2-3) mm naar me toe kon halen. Aangezien ik nog nooit een bx gezien heb met een verstelbaar stuur zal er ergens niet gewenste speling op moet zitten. Iemand ervaring mee of kan het van alles (stuurhuis, -kogels enz.) zijn. Kan het nu kwaad (lees: is gevaarlijk) ?
Ik heb exact hetzelfde op mijn BX 14. Er is mij gezegd dat 1 van de busjes eruit is geschoten die onder het stuur zitten. Er werd mij verteld dat je daar bij kunt wanneer je de plastic beplating rondom het stuur weghaalt (een paar schroefjes losdraaien). Wegens tijdgebrek heb ik dit nog niet gedaan, maar het scheen niet al te gevaarlijk te zijn.
Ook bij mij is het stuur dus enkele milimeters in de lengterichting te bewegen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
worb80 schreef:Ik heb exact hetzelfde op mijn BX 14. Er is mij gezegd dat 1 van de busjes eruit is geschoten die onder het stuur zitten. Er werd mij verteld dat je daar bij kunt wanneer je de plastic beplating rondom het stuur weghaalt (een paar schroefjes losdraaien). Wegens tijdgebrek heb ik dit nog niet gedaan, maar het scheen niet al te gevaarlijk te zijn.
Ook bij mij is het stuur dus enkele milimeters in de lengterichting te bewegen.
Yep; er zit een nylon geleidebus die uit zijn “houder” in de stuurkolom schuift; die terugduwen en een klein deukje in de ijzeren “houder” slaan en dan ben je er vanaf.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: speling stuurwiel
Een typisch BX-kwaaltje is een versleten flexibele stuurkoppeling. Dat rubberen koppelstuk zit onderaan je stuurstang en is zichtbaar in de motorruimte/van onderaf. Daar mogen absoluut geen scheuren in zitten. Eenvoudig te vervangen (maar soms lastig te bereiken).
Re: speling stuurwiel
Handjes schreef:Een typisch BX-kwaaltje is een versleten flexibele stuurkoppeling. Dat rubberen koppelstuk zit onderaan je stuurstang en is zichtbaar in de motorruimte/van onderaf. Daar mogen absoluut geen scheuren in zitten. Eenvoudig te vervangen (maar soms lastig te bereiken).
Bij mijn BX14 is die stuurkoppeling eveneens gescheurd. Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat ie aan 1 kant gescheurd is. De BX is hier een maand geleden op afgekeurd tijdens de APK-keuring, dit wordt binnenkort gerepareerd.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik zal het allebei eens bekijken al ben ik bang dat het de stuurkoppeling is. Bij het heen en weer bewegen zie ik de stuurstang in de motorruimte bewegen. Als het alleen het bovenste deel is zou ik het niet zien bewegen in de motorruimte toch?
mvbbx schreef:Ik zal het allebei eens bekijken al ben ik bang dat het de stuurkoppeling is. Bij het heen en weer bewegen zie ik de stuurstang in de motorruimte bewegen. Als het alleen het bovenste deel is zou ik het niet zien bewegen in de motorruimte toch?
Een defecte hardydisc of flexibele stuurkoppeling geeft je een speling bij het heen en weer bewegen en heeft niets te maken met de lagering van het bovenste stuk van de stuurstang in de stuurkolom. Dat laatste geeft je de speling waarmee je de stuurstang een beetje naar je toe kunt trekken.
Kun je ‘m spelingsvrij (dwz de wielen / fusees beginnen vrijwel meteen mee te draaien) links en rechts draaien dan is er niets accuuts aan de hand met de hardydisc.
Een hardydisc is volgens mij een vrij algemeen auto-onderdeel; niet specifiek BX en ik heb er zelf in vele BX-jaren nog nooit 1 kapot gehad; wel eens de “beroemde” losgeschoten bus in de stuurkolom.
Ich bin ein Breaker
Kun je ‘m spelingsvrij (dwz de wielen / fusees beginnen vrijwel meteen mee te draaien) links en rechts draaien dan is er niets accuuts aan de hand met de hardydisc.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Vandaag na controle bleek de koppeling op 3 plaatsen te zijn ingescheurd (ongeveer 2 cm helemaal door). Waarschijnlijk door een combinatie van vocht en vorst. Ondanks de scheuren kon ik gewoon sturen zonder al te veel speling.
Een hardydisc is volgens mij een vrij algemeen auto-onderdeel; niet specifiek BX en ik heb er zelf in vele BX-jaren nog nooit 1 kapot gehad; wel eens de “beroemde” losgeschoten bus in de stuurkolom.
De koppeling heb ik bij de dealer voor 30 euri moeten kopen. Bij de automaterialenzaak hadden ze hem niet.
mvbbx schreef:Kun je ‘m spelingsvrij (dwz de wielen / fusees beginnen vrijwel meteen mee te draaien) links en rechts draaien dan is er niets accuuts aan de hand met de hardydisc.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Vandaag na controle bleek de koppeling op 3 plaatsen te zijn ingescheurd (ongeveer 2 cm helemaal door). Waarschijnlijk door een combinatie van vocht en vorst. Ondanks de scheuren kon ik gewoon sturen zonder al te veel speling.
Een hardydisc is volgens mij een vrij algemeen auto-onderdeel; niet specifiek BX en ik heb er zelf in vele BX-jaren nog nooit 1 kapot gehad; wel eens de “beroemde” losgeschoten bus in de stuurkolom.
De koppeling heb ik bij de dealer voor 30 euri moeten kopen. Bij de automaterialenzaak hadden ze hem niet.
En, loste dit inderdaad de speling op?
Ich bin ein Breaker
Ik heb de koppeling nog niet vervangen. Wegens tijdgebrek wordt dat waarschijnlijk pas volgende week. Of de speling weg is na vervanging weet ik niet. Zo niet kan ik inderdaad gaan kijken naar het bovenste deel van de stuurstang al ben ik er nog niet helemaal hoe ik die eventuele speling zou kunnen wegnemen. Moet hiervoor het bovenste deel van de stuurstang eruit gehaald worden?
mvbbx schreef:Ik heb de koppeling nog niet vervangen. Wegens tijdgebrek wordt dat waarschijnlijk pas volgende week. Of de speling weg is na vervanging weet ik niet. Zo niet kan ik inderdaad gaan kijken naar het bovenste deel van de stuurstang al ben ik er nog niet helemaal hoe ik die eventuele speling zou kunnen wegnemen. Moet hiervoor het bovenste deel van de stuurstang eruit gehaald worden?
Nee, je moet alleen de beplating onder de stuurkolom weghalen en dan kun je de bus zien zitten.
Ich bin ein Breaker
Vandaag de stuurkoppeling vervangen en de speling is weg. Stuurkoppeling was aan weerszijden ingescheurd zodat er niet alleen speling ontstond van links naa rechts maar ook in de lengterichting. Vervangen van de koppeling ir inderdaad goed zelf te doen.
mvbbx schreef:Vandaag de stuurkoppeling vervangen en de speling is weg. Stuurkoppeling was aan weerszijden ingescheurd zodat er niet alleen speling ontstond van links naa rechts maar ook in de lengterichting. Vervangen van de koppeling ir inderdaad goed zelf te doen.
Kijk aan, dat kan dus ook nog.
Had de bus nog speling of heb je die niet meteen gecontroleerd?
Ich bin ein Breaker
Nee niet meer gecontroleerd omdat het stuur weer zo vast als een huis zit . Als er weer speling op zit is dat wel het eerste waar ik naar zal kijken
mvbbx schreef:Nee niet meer gecontroleerd omdat het stuur weer zo vast als een huis zit . Als er weer speling op zit is dat wel het eerste waar ik naar zal kijken
Neuh, dan zal het nu allemaal wel kloppen inderdaad.
In ieder geval bedankt voor de goed gedocumenteerde correctie
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
karel schreef:Een defecte hardydisc of flexibele stuurkoppeling geeft je een speling bij het heen en weer bewegen en heeft niets te maken met de lagering van het bovenste stuk van de stuurstang in de stuurkolom. Dat laatste geeft je de speling waarmee je de stuurstang een beetje naar je toe kunt trekken.
Nou, als de koppeling goed kapot is, is er wel wat speling in lengterichting .