Ongeveer een maand geleden ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een CX 2000 Pallas. Ze stamt uit 1975. Zie alhier:
Ze stond een beetje ongelukkig geparkeerd op het moment van foto, vandaar geen overall foto van de voorkant.
De auto is vooral van onderen in prima staat, kijk hiervoor eens naar de andere foto’s, te bekijken via:
Ze is in Frankrijk de weg op gegaan in februari 1975 en volgens het verhaal van de vorige eigenaar was ze de eerste paar jaren van de loco-burgemeester van Parijs. (kan dat kloppen?)
Vervolgens veel te lang stil gestaan en voor rare dingen gebruikt. Wederom volgens het verhaal: gebruikt door een Citroën dealer die haar zo nu en dan naast een nieuwe auto in de showroom zette of meegaf voor een proefritje.
Eind jaren ‘90 ingevoerd in ons kikkerlandje en daar inmiddels voor de tweede keer van eigenaar veranderd.
Enkele gegevens:
Het nummer is: 01MB9949
Datum van kenteken (in Frankrijk): 23 februari 1975
Kleur: AC 200 zwart (als dat nog niet was opgevallen..)
Vanmiddag is T(h)ijs even langs gekomen en hebben we samen wat lopen ouwehoeren over mooie auto’s, die van mij in het bijzonder. Hij heeft daarbij de foto’s genomen die hier bij staan, waarvoor hartelijk dank.
Er kwamen een paar vragen bovendrijven:
*Het nummer is 01MB9949. Betekent dit dat het de 9949de CX uit de Allereerste serie is?
* De middenconsole is te kort voor de bekleding.
Hier net niet te zien dat er een stukje vloerbedekking mist. Wat is nu origineel? De bekleding of de console?
* Er zitten handbediende ramen in, maar in de console zitten schakelaars voor elektrische ramen. Wat is origineel?
* Het sleepoog zit vast met bouten. Volgens T(h)ijs is dit een vaag teken dat het Eigenlijk een 1974 CX is. Dit zou kunnen kloppen omdat die van mij van februari 1975 is. Klopt het dat er later gelast is?
* Mijn (superkromme) deurpanelen zijn van nep zwart leer. Deze zijn vrijwel zeker niet origineel omdat er een knopje voor elektrische spiegels in zit, die heb ik niet.. Maar de kleur, klopt die wel, horen er niet eigenlijk donkerblauwe deurpanelen in, de kleur van het dashboard? (En heeft iemand die toevallig voor een leuke prijs?)
Naast vreugde ende jolijt zijn er natuurlijk ook nog een paar dingetjes die niet helemaal fijn zijn aan deze pracht. Hierover was ik eerder ook een paar topics begonnen, vergeet die maar. Reparatietips zijn van harte welkom!
* Schakelen naar de derde versnelling kan alleen heel rustig. De synchromesh en/of -ring(en) zijn kapot.
* De toerenteller beweegt wel een beetje, maar tussen de -500 en 1000 ongeveer, klopt niks van. Wat zou dat kunnen zijn?
* De raammechanismen, handbediend zoals eerder vermeld, lopen heel stroef. Als er oorspronkelijk elektrische ramen in zaten zou ik dat wel weer graag terug willen bouwen. Heeft iemand datsoort spullen?
* De zwarte, niet originele, deurpanelen zijn zo krom als bananen. Deze passen echt niet meer. Als er vroeger blauwe op zaten zou ik die wel weer terug willen. Is dat te vinden?
* Er zit een rotte plek onder de accu (De Enige rotte plek die ik heb kunnen vinden, tot nu toe!). Hier moet ik even een plaat in gaan lassen. Zijn daar nog eisen aan mbt. keuring en dergelijke? Ze is er twee maanden geleden we gewoon mee door de APK gekomen.
* Ze rijdt op 98 met loodvervanger. Wat een rampzalige prijzen! Maar het voelt best goed om je héle kapitaal in de tank te gooien..
Dat was wat ik nu kon bedenken. Veel chroom!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, wat je opvalt, wat er niet klopt aan m’n verhaal, etc. etc.
Ik heb al even een opmerking van mijn kant omdat ik nog niet wakker was, 01MB9949 zou de 9949’ste CX 2000 betekenen omdat alle types een andere lettercombi hadden, i.e.
MB - 2000 OHV Saloon - 2000/2000 Super
MC - 2200 OHV Saloon - 2200
ME - 2400 EFi Saloon - 2400 GTi/2400 Pallas IE
MF - 2400 Break - 2400 Familiale/2400 Super Familiale
Maar aangezien er weinig anders leverbaar was dan 2000’jes in ‘75 zou het misschien toch nog wel de 9949’ste kunnen zijn?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De allereerste CX-en hadden inderdaad een kortere middenconsole. daar heeft ooit iets over in La CX En Route gestaan. Bijzonder, sowieso is zo´n vroege CX dat. Mooi hoor. Ook nog geen rubberen zijstukken op de bumpers zie ik.
Deurpanelen horen in de kleur van het dashboard te zijn. Dat verklaart dus ook meteen de knopjes voor de spiegelbediening. Elektrische spiegels waren er pas vanaf ca. 1978. Toen kreeg de CX de dikke chromen spiegels. Tot die tijd waren het de (mooie) spiegels op steeltjes die jij ook hebt.
Dat de ramen handbediend zijn komt dan ook door de andere deurpanelen denk ik. Zie trouwens maar eens aan nieuwe deurpanelen te komen, goede zijn schaars.
En die benzine… tsja. Het doet mij ook pijn om 80 euro per tankbeurt neer te tellen, maar de ca. 650 km daarna zijn het dubbel en dwars waard!
Heel veel plezier met deze auto.
PS: T(h)ijs: er waren toch vanaf het begin al 2200´s leverbaar?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
had de 2000pallas uitvoering wel elec ramen? veder mooie cx !
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
xm'metje schreef:had de 2000pallas uitvoering wel elec ramen? veder mooie cx !
Yep was een optie .
Die gevezen sleepoog hebben ze volgens mijn oude CX ervarigen toch lang blijven gebruiken dacht ik .
Walter
Meten is weten , gissen is missen




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Ervan uitgaande dat je dashboard origineel is, hoort er volgens mij een blauw interieur in.
Ik heb wel vaker cx’en opgemerkt waarbij het bovenste deel van het dashboard in het zwart werd uitgevoerd, maar de onderkant de interieurkleur aangeeft. Ook je tapijt lijkt de zetelkleur te bevestigen.
Heb zelf ook een 2000 Pallas. Ik dacht dat die steeds elektrische ramen hebben gehad, alleen, zoals reeds gezegd, hebben de oudste exemplaren geen elektrische chrome buitenspiegel(s).
De stiksels (de vorm) van je zetels kloppen echter wel met wat in die tijd werd geleverd. Misschien komt het leder uit een andere Pallas?
De middenconsole tot slot is volgens mij origineel passend bij het bouwjaar, dus moet er iets met het tapijt gebeurd zijn..?
Overigens heb je daar wel een prima motor om op LPG te laten lopen he!























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Is het eigenlijk wel een Pallas en niet gewoon een Super? Of vloek ik nu in de kerk
De bumpers, de wieldoppen zijn niet des Pallas. Ook mis ik de Pallas plaatjes aan de zijkant. Er zit geen Pallas stuur in.
Alleen de achterklep is voorzien van een Pallas aanduiding. Enfin een achterklep is snel verwisseld…........
Jeroen
Of het een Pallas is..? Tja, er stond geloof ik wel iets in de papieren. Zal eens zoeken. Wat is het verschil met een Pallas stuur? En zo’n aanduiding kan je er ook wel op plakken. Zou kunnen..
Tapijt is overal blauw (alleen de matten zijn grijs, ik zoek blauwe), dashboard is blauw, console heeft veel blauwe details. Maar die stoelen had ik nog niet van verwisseling verdacht. Is dat wellicht gewoon een keuzeoptie bij aanschaf?
En wie gaat er nou het tapijt vervangen..? Echt geen handige klus. Of zit het er in delen in?
Er horen dus waarschijnlijk elektrische ramen in. Oké, dan ben ik vanaf nu op zoek!
Deurpanelen horen dus ook in blauw, dat lijkt me ook een stuk beter bij de rest passen. Hier ben ik ook naar op zoek. Bij deze.
Dank voor reacties tot nu toe!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hi Arne, wat een onwijs interessante CX zeg!
Mysterieuze zwarte dame. Met een voor mij zelfs nieuwe middenconsole, zo zonder de 2 ronde (vroegste die ik kende) of vierkante (latere Serie1) ventilatie-openingen.
In mijn ogen trouwens geen Pallas, gezien ook het formaat van het typeschildje achterop: dit lijkt wel een paneeltje dat eigenlijk op een C-stijl hoort? Wat dan wel - dat laat ik graag aan de vroegste-CX-experts over. Volgens mij had je alleen de Confort en Super, maar wat er dan op de klep en papieren moet staan
:
Succes met de prachtige voiture in ieder geval, leuke puzzel om uit te zoeken wat origineel is en wat erop “gepallast” is
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Mysterieus of niet, ik vind je CX dcht prachtig!! Vooral die hele vroege wieldoppen vind ik prachtig. Er is volgens mij nog geen handjevol forummer die die wieldoppen heeft!
Zwart staat zo mooi i.c.m. al dat mooie chroom.
Heel veel zweefplezier gewenst.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Rogier Verhoef schreef:
Mysterieuze zwarte dame. Met een voor mij zelfs nieuwe middenconsole, zo zonder de 2 ronde (vroegste die ik kende) of vierkante (latere Serie1) ventilatie-openingen.
De koelste feature imho. Met zon grote speaker achter dat blauwe rooster, errug lachen..
@Mulder, volgens mij is de 2200’er pas in januari ‘75 pas als te koop aangeboden. Hij heeft wel eerder op de autosalon van Parijs gestaan. Ik heb mijn boek niet bij de hand maar daar staat het zeker in.
Daar zou dan ook instaan dat de Pallas pas in September ‘75 gekomen is.
September
Ergänzung der bisherigen Versionen Confort und Super durch die Spitzenausstattung Pallas.
Zie o.a. http://citroen-cx.info/cx-geschichte.html
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Het stuur klopt inderdaad ook niet. Dien toep over de stuurbout althans… Knap opgemerkt
Idem met de pallas plaatjes op de C-stijl, maar dat is moeilijk te zien.
Zijn de voorbumpers van de oude cx’en niet altijd kaler qua stootranden? Volgens mij staan die bumpers er ook wel bekend om dat ze af en toe een onderdeeltje durven te verliezen…
Als ik het goed heb, zijn over het algemeen de stoelen van een Pallas in harmonie met tapijt -en dashboardkleur. Er zijn natuurlijk zo veel verschillende versies over evenveel landen met telkens evenveel (kleine) wijzigingen per jaar…
Op de cx club site staan enkele leden-auto’s van 75 in Pallas uitvoering. Voor zo ver je aan de kleine foto’s iets kan zien kan je er misschien mee geholpen zijn!
En idd Wouter, die wieldoppen moet ie eraf halen. Anders zijn ze binnenkort ‘kwijt’
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Voor meer info over de NL modellen (ik blijf ‘m promoten), zie http://www.ruecitroen.nl en dan folders.
Het lijken op 2200 wieldoppen uit 1974. Kan zijn dat de console ooit is vervangen, maar kan ook zijn dat de deuren vervangen zijn. Elektrische ramen was een optie op de 2000. Het is denk ik geen Pallas, dan zou hij ook rubberen zijstukken moeten hebben volgens de NL folder.
Ik denk dat het blauwe dashboard orgineel is, want dat wissel je niet zomaar. Er horen dus blauwe panelen in en blauwe stoelen. Die blauwe panelen kun je denk ik vergeten, die zijn zeer zeldzaam. Ik heb 2 of 3 nieuwe! op Citromobile in 2006 gezien, maar die waren duur en allemaal een andere kleur blauw. Dat zwarte leer is er later ingezet volgens mij.
Die plek onder de accu is een bekende plek, maar verder ziet hij er geweldig uit! Zwart is sowieso al zeldzaam, en zeker op zo’n vroege CX. Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Ron 98 is duur, ik weet het Maar ik denk dat die van jou voor onder de 1000 euro op LPG rijdt, en dan heb je dat probleem niet meer.
Iig succes met je mooie CX!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Ik zie ook maar één bumperroset op de voorbumper zitten…
Horen er nou juist 2 op, of helemaal geen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XBXG schreef:Ik zie ook maar één bumperroset op de voorbumper zitten…
![]()
Horen er nou juist 2 op, of helemaal geen?
Die andere zit verstopt achter de struik! kijk maar goed!!
Trouwens, een zwarte cx met blauwe bekleding van dat jaar is een voiture d’administration, een overheids auto dus. Bestelde je een zwarte CX, dan kreeg je er dus zo een. Ze werden enkel op speciale bestelling geleverd in de eerste jaren. Later kon iedereen er eentje krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste