Hoe trek ik de temp. sensor uit mijn spiegel ?
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 11 juni 2007 10:46 PM

Nou ja, de titel zegt het al .... ik wil de sensor uit mijn spiegel halen en vervangen, maar hoe kom ik erbij ? Ik heb vandaag wat aan de spiegels zitten draaien (met de knopjes binnen dus), maar ik durf niet zomaar overal aan trekken, terwijl hier mensen zijn die mij kunnen vertellen hoe het wél moet ...

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 11 juni 2007 10:55 PM
  [ # 1 ]

Ok, hier ga ik met veel interesse in lezen. Wordt er gek van dat het tussen de 40 en 55 graden is ^^

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 juni 2007 10:59 PM
  [ # 2 ]

De sensor zit, als het goed is, als een bolletje onderop je rechter spiegel, met een kapje erover. Met een kleine schroevendraaier zou je dat eraf kunnen wippen en hopelijk een kleine sensor ter grootte van een nootje eruit kunnen trekken. Er zitten twee draadjes aan die opzich wel ruimte genoeg bieden om eruit te krijgen.

Het zou in ieder geval moeten lukken zonder de spiegel te demonteren. Zo niet, lees dan even de Haynes, die vertelt wel hoe het moet.

Succes!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 11 juni 2007 11:34 PM
  [ # 3 ]

Dat bolletje kan ik wel dromen, dat is voor mij de cl*t van de dame en ik zit er vaak aan te friemelen, net als dat kuiltje onderin je eenspaakstuur, Razz.

Maar goed, dat bolletje moet dus los kunnen. Morgen eens met de botte bijl kijken, want de Haynes heb ik nogsteeds niet in huis en de Olving zegt : zoek het zelf maar uit.

Bedankt.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 juni 2007 11:57 PM
  [ # 4 ]

Haynes:
 

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 juni 2007 12:08 AM
  [ # 5 ]

Daar hebben ze het vooral over het verwijderen van de spiegel zelf.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 12 juni 2007 01:03 AM
  [ # 6 ]

Je moet alleen het glas verwijderen, dan kun je de tempsensor los schroeven. De twee draadjes losknippen en de nieuwe er aan solderen. Je kunt natuurlijk ook de originele draad tot aan de stekker vervangen, maar dan moet de binnenbekleding eruit, de hele spiegel los enz.
Het verwijderen van het glas gaat met een stukje ijzerdraad waar je een haakje aan buigt. Beetje frotten in het midden aan de achter/onderkant van het glas tot je een veer voelt. Dan voorzichtig trekken en met je andere hand de spiegel opvangen. Als je geen spiegelverwarming hebt, ligt ie zo opstraat!

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 juni 2007 09:33 PM
  [ # 7 ]
JanO schreef:

Je moet alleen het glas verwijderen, dan kun je de tempsensor los schroeven. De twee draadjes losknippen en de nieuwe er aan solderen. Je kunt natuurlijk ook de originele draad tot aan de stekker vervangen, maar dan moet de binnenbekleding eruit, de hele spiegel los enz.
Het verwijderen van het glas gaat met een stukje ijzerdraad waar je een haakje aan buigt. Beetje frotten in het midden aan de achter/onderkant van het glas tot je een veer voelt. Dan voorzichtig trekken en met je andere hand de spiegel opvangen. Als je geen spiegelverwarming hebt, ligt ie zo opstraat!

groet, Jan

Jan, bedankt. Zo heb ik het net helemaal gedaan. Alleen heb ik voorzichtig (!!) een schroevendraaier achter de spiegel gezet en hem zo los geklikt.

Ik dacht dat de spiegel geplakt zat en was daarom bang om hem los te wrikken, nu ik heb gezien hoe het zit, was het achteraf een makkie ... De sensor werkt dan ook weer perfect. Helaas was de draad van de ‘nieuwe’ XM wat kort, dus het was even rommelen. Volgende keer nog een keer overdoen met soldeer, als ik 220 bij de hand heb. Hij zit nu gevlochten en met krimpkous.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 12 juni 2007 09:39 PM
  [ # 8 ]

Hij zit nu gevlochten en met krimpkous

Citroën gebruikt zelf soms slechtere verbindingen…..
Mooi dat ie het weer doet, maar mag ik vragen waar en voor hoeveel je de tempsensor gekocht hebt? Ik moet hem zelf ook nog vervangen.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 12 juni 2007 09:43 PM
  [ # 9 ]
TCT tijger schreef:

Dat bolletje kan ik wel dromen, dat is voor mij de cl*t van de dame en ik zit er vaak aan te friemelen, net als dat kuiltje onderin je eenspaakstuur, Razz.

Maar goed, dat bolletje moet dus los kunnen. Morgen eens met de botte bijl kijken, want de Haynes heb ik nogsteeds niet in huis en de Olving zegt : zoek het zelf maar uit.

Bedankt.

 

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 juni 2007 10:17 PM
  [ # 10 ]
garagestmarien schreef:

 

Zal die prijs onderhandelbaar zijn ?
Wink.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 12 juni 2007 11:46 PM
  [ # 11 ]
TCT tijger schreef:
JanO schreef:

Je moet alleen het glas verwijderen, dan kun je de tempsensor los schroeven. De twee draadjes losknippen en de nieuwe er aan solderen. Je kunt natuurlijk ook de originele draad tot aan de stekker vervangen, maar dan moet de binnenbekleding eruit, de hele spiegel los enz.
Het verwijderen van het glas gaat met een stukje ijzerdraad waar je een haakje aan buigt. Beetje frotten in het midden aan de achter/onderkant van het glas tot je een veer voelt. Dan voorzichtig trekken en met je andere hand de spiegel opvangen. Als je geen spiegelverwarming hebt, ligt ie zo opstraat!

groet, Jan

Jan, bedankt. Zo heb ik het net helemaal gedaan. Alleen heb ik voorzichtig (!!) een schroevendraaier achter de spiegel gezet en hem zo los geklikt.

Ik dacht dat de spiegel geplakt zat en was daarom bang om hem los te wrikken, nu ik heb gezien hoe het zit, was het achteraf een makkie ... De sensor werkt dan ook weer perfect. Helaas was de draad van de ‘nieuwe’ XM wat kort, dus het was even rommelen. Volgende keer nog een keer overdoen met soldeer, als ik 220 bij de hand heb. Hij zit nu gevlochten en met krimpkous.

Nog foto’s gemaakt? Welke kant van het spiegelhuis heb je “weggeklikt”? De spiegelkant, of de bolle kant?

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 13 juni 2007 01:10 AM
  [ # 12 ]
Smultie schreef:

Nog foto’s gemaakt? Welke kant van het spiegelhuis heb je “weggeklikt”? De spiegelkant, of de bolle kant?

Ik heb de spiegel losgeklikt van de kunststof kap zeg maar, let inderdaad op dat hij niet op de grond dondert. Daaronder heb ik drie torxjes losgedraaid, waardoor de kunststof kap los kwam en je beter bij de bedrading kan komen. Ook kan je dan de sensor makkelijk loskrijgen, omdat hij achter een plaatje zit.

Nou ja, heel verhaal, geen foto’s, maar het is te simpel voor woorden. Gewoon voorzichtig een schroevendraaier (liefst breed) achter de speigel zetten en zachtjes wrikken. Eigen risico, maar zo lukte het bij mij prima.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 13 juni 2007 01:11 AM
  [ # 13 ]

Btw dit is ongeveer precies zoals het ook in de Haynes staat, eerder aangegeven door malle pietje.
Idea.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 13 juni 2007 10:44 AM
  [ # 14 ]
TCT tijger schreef:
Smultie schreef:

Nog foto’s gemaakt? Welke kant van het spiegelhuis heb je “weggeklikt”? De spiegelkant, of de bolle kant?

Ik heb de spiegel losgeklikt van de kunststof kap zeg maar, let inderdaad op dat hij niet op de grond dondert. Daaronder heb ik drie torxjes losgedraaid, waardoor de kunststof kap los kwam en je beter bij de bedrading kan komen. Ook kan je dan de sensor makkelijk loskrijgen, omdat hij achter een plaatje zit.

Nou ja, heel verhaal, geen foto’s, maar het is te simpel voor woorden. Gewoon voorzichtig een schroevendraaier (liefst breed) achter de speigel zetten en zachtjes wrikken. Eigen risico, maar zo lukte het bij mij prima.

Voel er weinig voor om ‘m te mollen, dus vandaar deze extra vragen Wink
- Je wipt dus echt het glas eruit, m.a.w. platte schroevendraaier onder het glas steken en zachtjes wiebelen geblazen?

Gaat goedkomen dan Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 13 juni 2007 01:26 PM
  [ # 15 ]

Achter op het spiegelglas zit een dunne cylinder en in het spiegelhuis eentje die net wat kleiner is. Dit twee zitten op elkaar geschoven als een deksel op een trommel, met een ijzerdraadje als veer eromheen. Onderop de spiegel zit het haakje van de veer, die je naar links en naar onderen moet trekken, dan komt de veer los en kan je de spiegel eruit wippen.

Ik heb overigens echt extreem veel kracht moeten zetten om de voorkant van de achterkant van het spiegelhuis te krijgen, het zat muurvast! En dat was uiteraard nadat alle torxjes los waren.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook