Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vanavond ben ik even onder de BX gedoken om er achter te komen wat het klonkende geluid veroorzaakt als ik door een kuil heen ga. Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat er ruimte op de draagarm zat! Ik kon het hele rechterwiel naar voor- en achteren bewegen.
De borgmoeren op het draadijzer zaten moervast, met een flinke hevel heb ik ze een paar slagen kunnen geven totdat de speling weg was, ik had ook geen kracht meer in mijn armen om verder te gaan trouwens….
Na een proefrit merkte ik nog ietsje, dus hij moet nog een paar slagen.
Thuis las ik dat je ze in de laagste stand (met een bepaald moment) moet vastdraaien, dus dat ga ik nog doen.
Maar… zit er een lager in en heb ik nu alleen het gevolg van een versleten lager gemaskeerd? Of is hij gewoon los gelopen op een of andere manier?
Hoe dan ook, een verse borgmoer lijkt een goed plan, maar is dat volgoende?
Patrick, ik zou ff nieuwe rubberenbussen of nieuwe draagarm monteren. Volgens mij zijn er wel losse bussen voor te krijgen, doe gelijk beide kanten anders kun je binnenkort weer… Brezan, ype, etc heeft ze vast wel, ff bellen en je weet t.
abxsport schreef:Patrick, ik zou ff nieuwe rubberenbussen of nieuwe draagarm monteren. Volgens mij zijn er wel losse bussen voor te krijgen, doe gelijk beide kanten anders kun je binnenkort weer… Brezan, ype, etc heeft ze vast wel, ff bellen en je weet t.
Ik hoop het voor je; voor hetzelfde geld is het een dealer-onderdeel, ik heb er nog nooit een imitatie van gezien (maar ook niet gezocht).
De officiele naam is trouwens “Silentblock voor”; er zitten 2 verschillende types per kant in.
Ich bin ein Breaker
Ik weet dat er imitatie te vinden is, ben t al een paar keer tegen gekomen in de boeken. Tenminste complete draagarmen.
Als je zegt draagarmrubbers weten ze meestal al genoeg
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Om hem in zijn geheel te vervangen loop ik tegen het probleem op dat de achterste moer erg vast zit op het tapeind, de voorste wil wel los. Maar het is juist de achterste die los moet om het tapeind er uit te kunnen krijgen.
Een goede vervanger heb ik wel op de Palais zitten. Ik geloof dat er maar 2 types zijn gemaakt. Op het oog zien ze er het zelfde uit.
Maar ja, hoe krijg ik hem los?
Heb net ff gekeken, er zijn ook losse rubbers (lagers noemen ze die) te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
abxsport schreef:Heb net ff gekeken, er zijn ook losse rubbers (lagers noemen ze die) te krijgen.
Dank je, dat is dus de oplossing. Nu de draagarm nog los zien te krijgen!
Maar goed ik ga nu eerst maar weer eens met de HY bezig.
Die rubbers moeten in de draagarm geperst worden. Waarschijnlijk is dat zelf wel te doen met een draadeind en een paar moeren, ik heb zelf een paar gereviseerde draagarmen gehaald met de rubbers er al in. Het schijnt nogal nauw te luisteren.
Je moet de achterste moer eerst proberen los te krijgen, want als de voorste los is draait de hele pen (of bout, of as, zo je wilt) mee als je de achterste moer verdraait. Als je de achterste echt niet los krijgt, zou je de voorste eerst kunnen verwijderen, de pen wat naar binnen tikken zodat je achter wat ruimte hebt, en vervolgens de pen doorslijpen tussen moer en subframe. Die pen is bij Citroen nog nieuw te koop.
De voorste moer is een nylstop, eigenlijk moet je die vernieuwen als je hem los gehad hebt.
Zorg er voor dat je de pen op dezelfde positie terugzet. De moeren moet je vastzetten met de auto in de rijstand.
Je MOET de voorste zien te blokkeren. Draai er anders event. een tweede moer tegenaan en zet dan die moeren tegen elkaar vast. Dan vervolgens de achterste losdraaien. Het kan een bitch zijn. Heb ook wel eens gehad dat de bout vastzat en dat je dan de voorste moer moet gebruiken als trekker om de bout erdoorheen te krijgen.
Bij hele oude types 1 werd op deze plek trouwens een lagerconstructie gebruikt zoals bekend van de ADAL. Echter, dit is al bij de type 1 in onbruik geraakt en vervangen door rubber silentblocs. De kans dat je zoiets nog hebt is nagenoeg uitgesloten. omdat ze destijds heel snel kapot gingen.
De boel zat bij mij ook echt ontiegelijk vast. Uiteindelijk heb ik anderhalve meter steigerpijp over een steeksleutel geschoven en toen wilde het pas.
mpostma schreef:Je MOET de voorste zien te blokkeren. Draai er anders event. een tweede moer tegenaan en zet dan die moeren tegen elkaar vast. Dan vervolgens de achterste losdraaien. Het kan een bitch zijn. Heb ook wel eens gehad dat de bout vastzat en dat je dan de voorste moer moet gebruiken als trekker om de bout erdoorheen te krijgen.
Bij hele oude types 1 werd op deze plek trouwens een lagerconstructie gebruikt zoals bekend van de ADAL. Echter, dit is al bij de type 1 in onbruik geraakt en vervangen door rubber silentblocs. De kans dat je zoiets nog hebt is nagenoeg uitgesloten. omdat ze destijds heel snel kapot gingen.
volgens mij was dat in 1986 niet meer, die lagers. (overigens heeft mijn GT-tje dat nog wel)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb nog even gekeken, en het is inderdaad rubber. Allen bedankt voor de tips en trucs! Ik weet wat mij te doen staat.
Als ik het goed heb is dit niet echt een aan slijtage onderhevig onderdeel, toch? Zou ik zonder bezwaar eentje van de Palais kunnen gebruiken? Die zijn nog in prima staat namelijk.
Met een beetje mazzel kom ik er volgende week aan toe, dan zet ik gelijk de “nieuwe” achterdraagarmen er onder.
Dan kan ik vervolgens gaan kijken waar het blok ergens lekt. Eergisteren had ik het blok helemaal afgespoten, omdat ze behoorlijk aan het baggeren was geweest. Maar ja…. ik zet haar in de loods en ineens komt er geen drup meer uit! Eenmaal thuis was ze natuurlijk weer nat.
patje74 schreef:Als ik het goed heb is dit niet echt een aan slijtage onderhevig onderdeel, toch? Zou ik zonder bezwaar eentje van de Palais kunnen gebruiken? Die zijn nog in prima staat namelijk.
Tja wat heet niet aan slijtage onderhevig? Net zoiets als de achterdraagarmlagers zou ik gokken, waarschijnlijk wat minder. Versleten silent blocks zijn in elk geval niet uitzonderlijk, ik denk dat ze bij de meeste BX’en wel eens vervangen moeten worden.
Als je met een donor aan de slag gaat zou ik de draagarmen overzetten. De rubbers zitten erin geperst en eruit halen plus weer in een andere arm persen lijkt me geen goed idee. Als ze er makkelijk uit komen zijn ze al niet goed meer.
Voor de zekerheid nogmaals: Vastzetten in de rijstand, dus niet in de laagste stand.
Ik zou die hele zooi overzetten en de pennen bij het demonteren niet sparen. Je kan altijd de pennen van je donor gebruiken En wil je toch nog even rijden met de donor dan ros je daar het oude, versleten spul onder en zet je in plaats van die beschadigde pen er een draadeind ofzo in. Maar dan niet te hard rijden, want als dat draadeind knapt, boort je BX zich in het wegdek. Dat kan natuurlijk ook spectaculair zijn, maar je ken hem wel af (laten) slepen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik zou die hele zooi overzetten en de pennen bij het demonteren niet sparen. Je kan altijd de pennen van je donor gebruiken En wil je toch nog even rijden met de donor dan ros je daar het oude, versleten spul onder en zet je in plaats van die beschadigde pen er een draadeind ofzo in. Maar dan niet te hard rijden, want als dat draadeind knapt, boort je BX zich in het wegdek. Dat kan natuurlijk ook spectaculair zijn, maar je ken hem wel af (laten) slepen.
Uhh, wat voor spul had jij gerookt?
Die draadeienden krijg je neit zomaar kapot. Met de GTI was het bij de sleutelmeeting ook een aardig gemartel om ze los te krijgen, maar die bout had er echt niet zichbaar onder te lijden gehad.
@Patje: ze zijn meer aan ouderdom onderhevig dan aan slijtage. Het is een combinatie van kilometers en leeftijd waarbij vooral de kms spelen en daarna de leeftijd. Na pakweg 2.5 ton en/of 10 jaar kunnen ze wel eens aan de beurt komen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bedankt voor de antwoorden tot nog toe. Gisteren heeft Emiel even de Spaanse dame onder de neus bekeken en het blijkt dat mijn nokkenaskeerring lekt. Hierdoor is ze olie gaan baggeren op o.a. de draagarm. Dit is dan ook de oorzaak van het uitgelubberde rubber in de draagarm.