citro-power schreef:Serge schreef:Ik denk dat je eerst eens een ervaren XM-rijder een stukje in je kar moet laten sturen om te kijken of er überhaupt wel iets mis is.
Daar ben ik ook op zoek naar , iemand met ervaring die weet zoals een XM veren moet. En als ie eventueel ook nog weet waar het aan mankeert als ie niet goed veert en dat misschien verhelpen kan is dat erg mooi.
Wie zou me daar mee willen helpen :
wil wel rijden hoor maar heb op mijn laatste 3 xm’s comfort bollen gehad dus das wel stukken soepeler
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gisteravond op bezoek geweest bij forumlid Serge , wat zeer gezellig en leerzaam was.
Hij ( wij ) is tot conclusie gekomen dat de XM redelijk goed veert , bijna zoals het hoort.
Enigste ( probleem) is dat ik het hydroliek niveau even moet laten zakken , schijnt ie soepeler van te gaan veren.
Voor de rest springt de pomp om de 7 sec. aan , wat veel is , al is daar al het nodige over geschreven hier. Waarschijnlijk ergens interne lekkage , waar weten we nog niet.
Omdat bij mijn XM de hydractief omzeilt is kan ik er andere bollen ( of druk ) op doen dan normaal. Ga dan ook even een afspraak maken met Chyparts.
Word nog wel vervolgd denk ik.
Wat bedoel je met “hydroliek niveau”?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
JanO schreef:Wat bedoel je met “hydroliek niveau”?
groet, Jan
Hydroliekolie niveau in je voorraadvat.
Schijnt dat als je die op max. hebt staan je XM stugger veert en als je het op het minimum zet soepeler.
Weet het niet uit ervaring , heb het me gister laten vertellen. Ga het wel even probereren , baat het niet dan schaad het ook niet.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
citro-power schreef:JanO schreef:Wat bedoel je met “hydroliek niveau”?
groet, Jan
Hydroliekolie niveau in je voorraadvat.
Schijnt dat als je die op max. hebt staan je XM stugger veert en als je het op het minimum zet soepeler.
Weet het niet uit ervaring , heb het me gister laten vertellen. Ga het wel even probereren , baat het niet dan schaad het ook niet.
Klopt, maar een minimaal niveau is ook niet goed…... Als je hem in z’n hoogste stand zet, dan mag het hoedje net los komen van het minimum niveau
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Tja, bij mij komt het vlottertje in de hoogste stand ook iets boven het bovenste streepje uit. Moet eigenlijk wat LHM uit dus. Hoe kun je dat het beste doen? Staat er druk op het LHM-vat als de motor draait?
Smultie schreef:Staat er druk op het LHM-vat als de motor draait?
nee .............gelukkig niet zou wel komisch zijn : fff met draaiende moter controleren of er wel genoeg lhm inzit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hej jongens.. als je teveel LHM in je vat doet spuit dat eruit als je auto zakt. Je auto gaat er echt niet anders van veren. Of is dit weer zo’n ” Ik weet het ook niet maar het werkt echt” wijsheid?
Lhm gewoon op niveau zetten. In de hoogste stand en dan netjes het gouden streepje tussen de rode in.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
bogaard77 schreef:Of is dit weer zo’n ” Ik weet het ook niet maar het werkt echt” wijsheid?
Juist, dit is een van die wijsheden van een XM die je na verloop van tijd vanzelf merkt. Trouwens, je moet wel heel veel LHM in het vat gooien voordat het er via de overloop uitkomt…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Willem schreef:bogaard77 schreef:Of is dit weer zo’n ” Ik weet het ook niet maar het werkt echt” wijsheid?
Juist, dit is een van die wijsheden van een XM die je na verloop van tijd vanzelf merkt. Trouwens, je moet wel heel veel LHM in het vat gooien voordat het er via de overloop uitkomt…..
Bij de ds staat je niveau in rijstand ongeveer op 1derde van onder. Een klant vulde die tot bijna vol… 4 liter erbij. Dat lag de volgende ochtend allemaal weer op de oprit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Correct me if Im wrong maar je hebt 2 dingen. een paraplutje en een streepje. In je plaatje is die grijs. Dat streepje hoort volgens mij tussen de rode streepjes.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Correct me if Im wrong maar je hebt 2 dingen. een paraplutje en een streepje. In je plaatje is die grijs. Dat streepje hoort volgens mij tussen de rode streepjes.
Precies en als je nu dat streepje net boven het onderste streepje van de indicator aan zet, dan veert een XM het lekkerst. Vraag me niet waarom het zo is, maar ik ben er bij toeval zelf achter gekomen omdat ik zo’n 1x in de 2 weken een beetje moet bijvullen ivm een lichtelijk lekkend stuurhuis. Toen ik deze conclusie getrokken had, ben ik op onderzoek uit gegaan waarom dit nu zo werkt. Hierbij kwam ik er op XMNL achter dat daar meer mensen deze conclusie hadden getrokken, maar evenmin wisten wat de oorzaak is.
Kortom, het is geen broodje aap, maar waarom dit zo werkt kan ik je ook niet vertellen.
Animal triste post coitum
bogaard77 schreef:Correct me if Im wrong maar je hebt 2 dingen. een paraplutje en een streepje. In je plaatje is die grijs. Dat streepje hoort volgens mij tussen de rode streepjes.
Hmmmm….... volgens de manual moet het vlottertje/parapluutje/geledingetje dus tussen de streepjes!
[url]http://img101.imageshack.us/img101/4808/bijvullenhr4.png [/URL]
Dit hebben er al eens eerder bij de hand gehad, die jongens bij Citroën weren het zelf ook niet ......
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders