Accu gebruik Xantia bij stilstand
jwille
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-2005

Gepost: 03 januari 2005 01:00 PM

Mijn Xantia heeft regelmatig startproblemen als hij 4 dagen of langer heeft stilgestaan. De accu (nog geen jaar oud) heeft dan onvoldoende capaciteit om de auto te starten. Ik heb het stroomverbruik opgemeten bij stilstand en dat bedraagd 0,18 ampere. De accu heeft een capaciteit van 55 Ampere/h. Dus in de winter met halve accu capaciteit is het verbruik voldoende om binnen 4/5 dagen startproblemen op te leveren.
Weet iemand wat een normaal verbruik is bij stilstand.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 januari 2005 01:18 PM
  [ # 1 ]

Benzine of Diesel?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 03 januari 2005 01:34 PM
  [ # 2 ]

Dat probleem heeft zich ook bij de auto van mijn broer voorgedaan (Xantia V6). Stroomverbruik was veel te hoog indien de auto geparkeerd stond met als resultaat een dode accu.

Na een spelletje ‘zekeringen prikken’ bleek dat de boosdoener de radio was. De oorzaak dáárvan is mij nog steeds niet duidelijk, de oplossing was het loskoppelen van de permanente stroomvoorziening naar de radio. Restverbruik van de stroom zat rond 0,01A.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 januari 2005 01:42 PM
  [ # 3 ]

Hoog standby verbruik zeker Confused (denk aan LEDjes e.d. die gewoon door blijven vreten als je contact uit staat…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
jwille
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-2005

Gepost: 03 januari 2005 04:07 PM
  [ # 4 ]
Simpele Ziel schreef:

Benzine of Diesel?

Benzine V6

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 januari 2005 07:29 PM
  [ # 5 ]
Simpele Ziel schreef:

Hoog standby verbruik zeker Confused (denk aan LEDjes e.d. die gewoon door blijven vreten als je contact uit staat…

LEDjes verbruiken toch niet zoveel stroom? Een knipperden radio LEDje mag toch niet zoveel problemen geven?

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 03 januari 2005 09:02 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:
Simpele Ziel schreef:

Hoog standby verbruik zeker Confused (denk aan LEDjes e.d. die gewoon door blijven vreten als je contact uit staat…

LEDjes verbruiken toch niet zoveel stroom? Een knipperden radio LEDje mag toch niet zoveel problemen geven?

Neej ledjes gebruiken idd niet veel stroom. Zoiets zou de oorzaak niet kunnen zijn.

Maar ik heb nu een nieuwe accu in de bix en tis een best zware.
Maar als ik mijn bix 2 tot 3 dagen niet gebruikt heb dan wil die bij kou(lees:onder nul) weer niet meer starten.
Sindsdien haal ik mijn rode plus van mijn versterker af en is het probleem opgelost.
nu zit ik eraan te denken om een schakelaar tussen deze kabel te zetten zodat ik niet steeds de kofferbak in moet met een schroefendraaier om de kabel te ontkoppelen.

Mvg Joost

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 januari 2005 11:28 PM
  [ # 7 ]
NoisemakeR schreef:

Sindsdien haal ik mijn rode plus van mijn versterker af en is het probleem opgelost.
nu zit ik eraan te denken om een schakelaar tussen deze kabel te zetten zodat ik niet steeds de kofferbak in moet met een schroefendraaier om de kabel te ontkoppelen.

Normaal gezien word een versterker door de radio ingeschakeld, als ik me niet vergis is dat de remote, word ook wel gebruikt voor een externe antenne met motortje. Als de radio word ingeschakeld dan wordt een relais in de versterker aangestuurd wat de stroom inschakelt voor de versterker, zonder dit vreet de versterker inderdaad nogal wat stroom weg.

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 04 januari 2005 12:35 AM
  [ # 8 ]

Ja idd, dat is bij mij ook zo.
De remote kabel van de radio schakelt de versterker aan.
Wanneer ik mijn radio uit zet gaat het on/off ledje op de versterker ook uit. D.w.z dat de versterker ook uit is.

Maar blijkbaar is dat dus niet het geval.
(heb wel mijn versterker laten vallen tijdens het maken van mijn inbouw.
Dr zal wel iets kapot zijn binnen in.) Voor de rest functioneert dat ding nog perfect

Mvg Joost

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 04 januari 2005 01:33 AM
  [ # 9 ]

Ik denk dat hij dan (spreekwoordelijk) stroom lekt.
Bij jou is dat misschien de versterker. Bij de topic-starter kan het een ander apparaat zijn.
Normaal gesproken moet je accu zelfs na 14 dagen nog vol genoeg zitten.
Het stroomverbruik van ledjes is bijna nihil. Echter heeft een radio ook een geheugen, die wel stroom nodig heeft. Misschien dat bijv. een MP3 radio met cdrom-technologie een hoger (standby)stroomverbruik heeft.

Ik vind echter 55Ah-accu op een V6 nogal weinig.
Dat een accu slechts een jaar oud is wil niks zeggen of hij de winter doorkomt. Zelfde als dat lampen een dag kunnen branden of een heel mensenleven. Sommige accu’s komen gewoonweg de 1ste winter zelfs niet door.
Dat ligt meestal aan het merk (kwaliteit) van de accu.
Als je zo’n lichtblauw Varta geval hebt, dan kun je er vanuit gaan dat hij de komende paar jaren geen problemen geeft.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 04 januari 2005 04:09 PM
  [ # 10 ]

Ik meen dat 60 of 62Ah standaard is op de V6. Het voorbeeld dat ik aanhaalde gebeurde met een 66Ah Varta Silver Dynamic.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 januari 2005 08:10 PM
  [ # 11 ]

Ik bedoelde ook niet dat het LEDje zelf de stroom wegvreet, ik wilde hiermee alleen aangeven dat zelfs wanneer alles uit lijkt te zijn er nog steeds stroomverbruikers kunnen zijn…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 04 januari 2005 08:36 PM
  [ # 12 ]

Zelfs een “nieuwe” accu kan kapot zijn; als één van de platen krom is dan trek de accu zichzelf leeg. Dit is makkelijk te testen; als je accu losgekoppeld na enkele dagen plat ligt weet je het probleem.
Om de verbruiker te vinden die die stroom vreet is een lastigere klus. Meet het verbruik van kabelboom voor kabelboom en bepaal welke apparaten erop aangesloten zitten. Dan is het nog een kwestie van zekering voor zekering loshalen en iedere keer weer meten totdat je de boosdoener te pakken hebt.
Denk eraan dat als iets stroom verbruikt terwijl het eigendlijk uitgeschakeld behoort te zijn dit op een kortsluiting kan duiden (brandgevaar dus).
Succes ermee.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
jwille
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-2005

Gepost: 05 januari 2005 11:49 AM
  [ # 13 ]

Alle zekeringen een voor een getrokken, niets opmerkelijks gevonden.
Accu laadt goed op via de dynamo. Er is nog steeds een lekstroom van 0,18 ampere, gemeten tussen accu + pool en accu + kabel.

Profiel  
 
Franss
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 14 maart 2005 06:14 PM
  [ # 14 ]

Ik heb hetzelfde probleem gehad.  Amperemeter ertussen gehangen, alle zekeringen stuk voor stuk getrokken, totdat de stroom wegviel.
Zo kon ik ongeveer uitvinden wat de boosdoener kon zijn.
Er blijven nu eenmaal een aantal zaken onder spanning, ondanks dat het contact uit staat: centrale vergrendeling, kofferbakverlichting etc. en het injectiesysteem (vraag me niet waarom)
Bij mij bleek, dat het injectierelais bleef hangen en dat daardoor een konstante stroom bleef lopen, ook bij uitgeschakeld contact.
Injectierelais vervangen, probleem opgelost.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 14 maart 2005 09:03 PM
  [ # 15 ]
Rob van Loo schreef:

De werking van dynamo en/of spanningsregelaar zijn getest en goed bevonden?

was ook het eerste waar ik aan dacht. spanningsregelaar kan best stroom trekken als die defect is.
laadt de auto wel bij als de motor draait?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook