Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Vandaag andere banden erom laten zetten, het is 195/55-15 geworden. Michelin Pilot Primacy. Niet nieuw, maar nog heel redelijk voor een mooie prijs
De vorige banden waren echt verschrikkelijk, wat een wereld van verschil zeg.
Ik ben er erg blij mee, grappig dat de meningen over mijn ‘nieuwe’ doppen zo verdeeld zijn Gelukkig zijn er ook mensen die het wel mooi vinden
Eveneens ben ik tevens ook.
als de meningen verdeeld zijn dan is het in elk geval iets karakteristieks, en da’s op zich ook al mooi
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:als de meningen verdeeld zijn dan is het in elk geval iets karakteristieks, en da’s op zich ook al mooi
Ik heb ook wel eens zitten dubben om 15 inch staal te monteren, teneinde de wegligging te verbeteren, maar het is er (gelukkig) nog niet van gekomen. Eigenlijk vind ik de TZI doppen of Sport velgen gewoon het mooist. De XM doppen zijn best een redelijk alternatief en passen het best in het tijdsbeeld (itt div. moderne C2/C3/Xsara of C4 doppen van 15 inch die ik ook wel eens overwogen heb) maar het blijft toch niet origineel.
Oortdoppen zijn ook wel een overweging voor een 15 inch BX
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
mpostma schreef:hel1 schreef:als de meningen verdeeld zijn dan is het in elk geval iets karakteristieks, en da’s op zich ook al mooi
Ik heb ook wel eens zitten dubben om 15 inch staal te monteren, teneinde de wegligging te verbeteren, maar het is er (gelukkig) nog niet van gekomen. Eigenlijk vind ik de TZI doppen of Sport velgen gewoon het mooist. De XM doppen zijn best een redelijk alternatief en passen het best in het tijdsbeeld (itt div. moderne C2/C3/Xsara of C4 doppen van 15 inch die ik ook wel eens overwogen heb) maar het blijft toch niet origineel.
De wegligging is er zeker wel van verbeterd. Niet dat ik zo vaak op het randje rij, maar het is leuk om te weten.
En ach wat is origineel… Mijn motor is nog wel origineel Alles voor de prestaties hè
Eveneens ben ik tevens ook.
Nu jullie hier toch bezig zijn over 15’’ velgen…..wat zou dat voor verschil maken met mijn TZD, als ik die erop zou zetten, hij maakt dan minder toeren bij 120 km p.u. :
Heeft iemand voorbeelden ?
En zou dat alleen voor kunnen en achter gewoon de 14’’ ?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:Nu jullie hier toch bezig zijn over 15’’ velgen…..wat zou dat voor verschil maken met mijn TZD, als ik die erop zou zetten, hij maakt dan minder toeren bij 120 km p.u. :
Heeft iemand voorbeelden ?
En zou dat alleen voor kunnen en achter gewoon de 14’’ ?
Welke maat heb je nu? 165/70-14? Zal ik het even in grote lijnen voor je uitrekenen Overigens zal de vermindering in toeren op je teller niet merkbaar zijn.
Ik zou sowieso voor en achter dezelfde maat monteren, waarom wil je achter origineel houden?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Welke maat heb je nu? 165/70-14?
waarom wil je achter origineel houden?
Ik dacht het wel ja, voor heb ik een maand of 2 geleden nieuwe banden onder gezet en bij mijn weten waren dat 165x70x14.
En achter worden ze toch niet aangedreven….die hangen er maar een beetje bij
(de achterbanden zijn bij mij altijd een beetje het stiefkind, als VOOR maar goed zijn) ops:
Ik zit natuurlijk met de juiste aantal km’s die ik rijd (koerierwerk), kan niet steeds op mijn Tomtom gaan vertrouwen qua aantal verreden km’s.
Alhoewel deze km-teller ook teveel aanwijst…zeker bij grote ritten (bijv. 500 km) merk ik dat hij zomaar 20 km teveel aanwijst t.o.v. de aantal km’s die Tomtom uitrekend.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als je nu 165/70-14 hebt, zal je toerental met 1,5% omlaag gaan vergeleken met nu, als je 195/55-15 banden monteert. Maar op de teller zie je dat dus niet terug, omdat je teller ook precies die 1,5% minder gaat aangeven
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Als je nu 165/70-14 hebt, zal je toerental met 1,5% omlaag gaan vergeleken met nu, als je 195/55-15 banden monteert. Maar op de teller zie je dat dus niet terug, omdat je teller ook precies die 1,5% gaat afwijken
Hmm…..dus bij 120 km p/u (GPS, niet teller) zal hij i.p.v. 3400….zo’n 3350 rpm gaan maken, dat is ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik weet dat Marten daar anders over denkt (anders doe ik dat wel een keer in mijn eigen draadje).....maar ik ben van mening dat de 71 pk TZD ook best 120 km p/u kan rijden met 3000 rpm….i.p.v. 3400.
Nu ik steeds meer vertrouwen krijg in deze BX en over 1.5 week hem *al* 6 maanden heb (EEN HALF JAAR MET 1 BX )....zit ik steeds meer te denken aan een TZD-turbo bak onder mijn TZD….zeker als er mettertijd een nieuwe koppeling in moet.
Jij kwam toch ook naar de meeting met je tzd-turbo hè ?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:knäckor schreef:Als je nu 165/70-14 hebt, zal je toerental met 1,5% omlaag gaan vergeleken met nu, als je 195/55-15 banden monteert. Maar op de teller zie je dat dus niet terug, omdat je teller ook precies die 1,5% gaat afwijken
Hmm…..dus bij 120 km p/u (GPS, niet teller) zal hij i.p.v. 3400….zo’n 3350 rpm gaan maken, dat is ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik weet dat Marten daar anders over denkt (anders doe ik dat wel een keer in mijn eigen draadje).....maar ik ben van mening dat de 71 pk TZD ook best 120 km p/u kan rijden met 3000 rpm….i.p.v. 3400.
Nu ik steeds meer vertrouwen krijg in deze BX en over 1.5 week hem *al* 6 maanden heb (EEN HALF JAAR MET 1 BX )....zit ik steeds meer te denken aan een TZD-turbo bak onder mijn TZD….zeker als er mettertijd een nieuwe koppeling in moet.
Jij kwam toch ook naar de meeting met je tzd-turbo hè ?
Nee, de vermindering van het toerental is niet echt spectaculair te noemen. Maar alle beetjes helpen. En ik denk wel dat Marten een punt heeft; als je een turbobak monteert wordt niet alleen het toerental bij 120 lager, ook met optrekken zal je veel last hebben van die langere eindreductie i.c.m. de 71pk die de ongeblazen diesel heeft. Met de standaardbak is het prima te doen, maar het houdt nou niet echt over.
En ik kom zeker zondag!
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:En ik kom zeker zondag!
Houd dan vooral je bak goed in de gaten….let op of er niet stiekum een paar benen onderuit steken
V.w.b. het wel of niet kunnen trekken van een 1020 kg wegende BX, verwijs ik maar even naar de Xantia 1.9 D (exact dezelfde motor EN bak van de BX) die wel even 200 kg zwaarder weegt.
Het ligt gewoon ook een beetje hoe de motor er aan toe is, deze 1.9D trekt beter op dan alle andere TZD en TGD’s die ik heb gehad, er zit gewoon even wat meer fut in (test het maar uit a.s. zondag )
Jaja, Marten…ik weet het, stroomlijn e.d…..maar als je ziet in wat voor modellen de 1.9D gezet is, durf ik te stellen dat de BX TZD best wel een iets tragere bak had kunnen hebben.
Zowiezo zijn de verhoudingen van jouw Tzd-turbo bak ook prettiger in de stad en op 80 km wegen….in de stad zit ik altijd een beetje te twijfelen of hij in 3 of 4 moet met de 1.9D.
Bram schreef:V.w.b. het wel of niet kunnen trekken van een 1020 kg wegende BX, verwijs ik maar even naar de Xantia 1.9 D (exact dezelfde motor EN bak van de BX) die wel even 200 kg zwaarder weegt.
Een Xantia is dan ook veel gestroomlijnder. Dus dat zou dat gewichtsverschil weer redelijk moeten opheffen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Misschien kan het ook wel, ik bedenk me net dat een vriend van me een bak van een 205 diesel onder zijn BX had geschroefd. Die heeft een langere eindereductie omdat de 205 op kleinere wielen staat. Dat reed ook wel aardig, alleen met optrekken merkte je dat je een klein beetje gas moest geven met optrekken. Maarja, ik zou zeggen: probeer het!
En ik zal mijn bak vastzetten met een paar breekbouten
Eveneens ben ik tevens ook.
Bram schreef:Nu ik steeds meer vertrouwen krijg in deze BX en over 1.5 week hem *al* 6 maanden heb (EEN HALF JAAR MET 1 BX )....zit ik steeds meer te denken aan een TZD-turbo bak onder mijn TZD….zeker als er mettertijd een nieuwe koppeling in moet.
Ik meende me te herinneren dat de turbod-bak niet op de 19D motor past. Wat wil je bereiken dan, dat het toerental omlaag gaat (minder trekkracht), of juist omhoog (meer trekkracht)? Als het dat laatste is kan je een break-bak overwegen.
De 1 van de turbod-bak is wel héél erg bedoeld voor een turbomotor, vind ik zelf.
Ich bin ein Breaker