garagestmarien schreef:citroenc2 schreef:eXpelliarMus schreef:citroenc2 schreef:dit komt helaas veel vakker voor ook op de xm vaak is de veerschotel doorgerot met dit tot gevolg einde xantia zo te zien
Einde Xantia? Dat is wel erg snel een oordeel vellen hoor!!
Andere veerpoot met veerschotel + motorkap zoeken als het mee zit en rijden maar.zo te zien is het al een xantia van min 10 jaar oud een veerpoot is helaas erg duur en heb ook begrepen dat de meeste garages advieseert om ze boeide te doen dus links en rechts dan vanwege veerverschillen
tuurlijk is hij op te knappen maar uit economisch oogpunt is dit zonde of de atou moet uitzondelijk zijn
is inderdaad ergens midden 90. wat kost zoiets bij benadering dan?
94/97 zo te zien wat een veerpootin frankrijk kost zou ik niet weten
ik keek alleen naar het kostenplaatje in het begin
Daar was ik al bang voor; het rubber in de veerschotel is gescheurd. In principe hoeft dit niet zoveel te kosten en is de reparatie ook niet echt omvangrijk. Wat je nodig hebt is een andere motorkap en een andere veerschotel. Ik schat dat je een nieuwe kap op de sloop in de juiste kleur wel kunt scoren voor 4 a 5 tientjes en een veerschotel zal daar ook niet meer kosten dan €25 (dat heb ik betaald voor de XM). Als ik het een beetje inschat n.a.v. de foto dan is er met de veerpoot niks aan de hand.
Je moet ff de wagen in de laagste stand zetten met de rechtervoorkant opgekrikt en vervolgens zoveel mogelijk LHM uit de poot weer het vat in duwen. Vervolgens draai je de 4 boutjes los van de schotel aan het chassis en daarna haal je het restant van de veerpoot los (+bol) door de LHM-leiding te ontkoppelen en de moer aan de bovenkant los te draaien. Op de werkbank haal je dan de bol van dat stuk veerschotel. Daarna duw je de veerpoot zoveel mogelijk naar beneden en plaats je van onderaf de nieuwe veerschotel en vervolgens volg je bovenstaande procedure in omgekeerde volgorde.
Bij het kopen van een veerschotel op de sloop moet je er op letten of er geen droogtescheurtjes in het rubber in de schotel zit. Dit kun je van de onderkant goed zien.
Succes!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even twee goede veerpootrubbers halen op de sloop, in frankrijk zeker te vinden voor een paar tientjes, misschien max 100 euro. Het monteren hiervan is per kant slechts 30 minuten werk, als de leidingen nog heel zijn tenminste. Weggooien van deze Xantia is dus echt vette onzin. Ik heb er best wel een paar gefixt met gebruikte troep! Alleen een motorkap in de kleur vinden zal wel ff werk zijn…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Kijk daar is zo´n zomercontrole nu goed voor. bekend probleem waar de dealer bij een controle naar kijkt..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Serge schreef:Daar was ik al bang voor; het rubber in de veerschotel is gescheurd. In principe hoeft dit niet zoveel te kosten en is de reparatie ook niet echt omvangrijk. Wat je nodig hebt is een andere motorkap en een andere veerschotel. Ik schat dat je een nieuwe kap op de sloop in de juiste kleur wel kunt scoren voor 4 a 5 tientjes en een veerschotel zal daar ook niet meer kosten dan €25 (dat heb ik betaald voor de XM). Als ik het een beetje inschat n.a.v. de foto dan is er met de veerpoot niks aan de hand.
Je moet ff de wagen in de laagste stand zetten met de rechtervoorkant opgekrikt en vervolgens zoveel mogelijk LHM uit de poot weer het vat in duwen. Vervolgens draai je de 4 boutjes los van de schotel aan het chassis en daarna haal je het restant van de veerpoot los (+bol) door de LHM-leiding te ontkoppelen en de moer aan de bovenkant los te draaien. Op de werkbank haal je dan de bol van dat stuk veerschotel. Daarna duw je de veerpoot zoveel mogelijk naar beneden en plaats je van onderaf de nieuwe veerschotel en vervolgens volg je bovenstaande procedure in omgekeerde volgorde.
Bij het kopen van een veerschotel op de sloop moet je er op letten of er geen droogtescheurtjes in het rubber in de schotel zit. Dit kun je van de onderkant goed zien.
Succes!
Zou het dan misschien toch vaker voorkomen dan jij dacht, Serge?
En is het daarom wellicht niet verkeerd om enige inspectionele operaties uit te voeren zo nu en dan….
Alleen blijft dan de vraag, waar dien je het eerst op te letten?
ik ging van nieuwe onderdelen uit omdat bij 2ehands de mogelijkheid bestaat dat het weer gebeurd maar als men zeg dat je het vanaf buitenaf goed kan zien lijkt 2ehands niet verkeerd
Zou kunnen, maar het is wel heel toevallig dat dit nu net gebeurt, terwijl we het er afgelopen week nog over hadden in het XM gedeelte.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Zou het dan misschien toch vaker voorkomen dan jij dacht, Serge?
En is het daarom wellicht niet verkeerd om enige inspectionele operaties uit te voeren zo nu en dan….
Alleen blijft dan de vraag, waar dien je het eerst op te letten?
Het komt vaker voor, je ziet het aan het rubber (te zien boven het wiel) wat loslaat van de metalen plaat. Als dat loslaat komt er water tussen en gaat het roesten met alle gevolegn van dien
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Welk een geniale constructie dan maar weer…
oldenhage schreef:Zou het dan misschien toch vaker voorkomen dan jij dacht, Serge?
En is het daarom wellicht niet verkeerd om enige inspectionele operaties uit te voeren zo nu en dan….
Alleen blijft dan de vraag, waar dien je het eerst op te letten?Het komt vaker voor, je ziet het aan het rubber (te zien boven het wiel) wat loslaat van de metalen plaat. Als dat loslaat komt er water tussen en gaat het roesten met alle gevolegn van dien
Dat is wel het verhaal wat de ronde doet, maar in de praktijk heb ik het alleen nog maar gezien met gescheurd binnenrubber, net als in dit geval (zie foto). Dat metaal is ook iets van 5 of 6 mm dik, dat duurt een eeuwigheid voordat dat doorgeroest is.
Animal triste post coitum
Zit dat rubber aan het metaal gevulcaniseerd ?
Schijt aan originaliteit.
Dat beschermlaagje aan de buitenkant volgens mij wel, maar dat rubberen blok aan de binnenkant waar de poot in bevestigd wordt is er volgens mij gewoon in geperst of gegoten. Het is een beetje het trechter-idee.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Dat is wel het verhaal wat de ronde doet, maar in de praktijk heb ik het alleen nog maar gezien met gescheurd binnenrubber, net als in dit geval (zie foto). Dat metaal is ook iets van 5 of 6 mm dik, dat duurt een eeuwigheid voordat dat doorgeroest is.
Het is niet de plaat die doorroest, maar de oppervlakte roest zorgt er voor dat het rubber loslaat
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Dat is wel het verhaal wat de ronde doet, maar in de praktijk heb ik het alleen nog maar gezien met gescheurd binnenrubber, net als in dit geval (zie foto). Dat metaal is ook iets van 5 of 6 mm dik, dat duurt een eeuwigheid voordat dat doorgeroest is.
Het is niet de plaat die doorroest, maar de oppervlakte roest zorgt er voor dat het rubber loslaat
Dat idee had ik ook, maar ik ken de Xantia maar amper, dus durf dat niet zomaar in 1 keer te verkondigen.
Schijt aan originaliteit.
oldenhage schreef:Dat is wel het verhaal wat de ronde doet, maar in de praktijk heb ik het alleen nog maar gezien met gescheurd binnenrubber, net als in dit geval (zie foto). Dat metaal is ook iets van 5 of 6 mm dik, dat duurt een eeuwigheid voordat dat doorgeroest is.
Het is niet de plaat die doorroest, maar de oppervlakte roest zorgt er voor dat het rubber loslaat
Dat zou wel een deel kunnen verklaren, maar dan moet er nog altijd een hard blok rubber van ±15cm door een gat van ±8cm, waarvan zo’n 6cm opgevuld wordt door de veerpoot…. Ik houd het op rubbermoeheid
Animal triste post coitum