Even een vraagje aan de Xsara liefhebbers alhier. Bij de HDI coupe type I van mijn pa is het zo dat de ene ventilator werkt voor de airco en de andere voor de motortemperatuur. De aircoventilator draait (als hij draait dan) op volle kracht, de motortemperatuur heeft twee snelheiden. Nu heb ik mijn twijfels of dat wel zo hoort, want het lijkt mij dat ze voor de airco juist beiden in de laagste stand moeten gaan draaien bij het inschakelen.
Weet iemand hoe het hoort?


























Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Haynes is er niet echt eenduidig in en het elektrische schema laat zich niet in een oogopslag doorgronden
Er zijn vier opties. Een enkele single speed ventilator, een enkele twin speed ventilator, een dubbele single speed ventilator en tenslotte een dubbele twin speed ventilator. Bij modellen met airco heb je altiijd de dubbel/dubbel setup en wordt alles (dus zowel de koelwater- als aircovloeistoftemperatuur) door een regeleenheid van de airco gesturd.
Bij mij is het in ieder geval zo dat beide vinnen zacht gaan draaien zodra ik de airco (temperatuurgeregeld) heb ingeschakeld, en dat ze harder gaan lopen zodra de temperatuur van koel- of aircovloeistof oploopt..
Wat ook wel opvallend is - zodra de airco ingeschakeld is zal de temperatuur niet verder oplopen dan een graad of 90, terwijl hij normaal graag tegen de honderd loopt…
Ik begin me af te vragen of de aircoventilator in jouw geval niet een keer doorgelust is bij wijze van reparatie aan het systeem?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:
Ik begin me af te vragen of de aircoventilator in jouw geval niet een keer doorgelust is bij wijze van reparatie aan het systeem?
Dat begin me ook af te vragen, maar helaas schiet mijn kennis van elektrische systemen ietwat tekort. Als ik een schema zou hebben hoe het moet, kan ik het mogelijk zo op laten lossen.
Kom ik weer met mijn BX kennis.
Kan het niet zo zijn dat het bij aftermarket systemen wellicht anders is gedaan dan origineel? Bij mijn BX hebben ze het “orginele” systeem voor de ene standaard single fan in tact gelaten en er gewoon een extra fan bijgezet die alleen maar door de airco bedrading wordt geschakeld.
Bx-kennis is dikwijls te generaliseren naar andere auto’s, geen punt dus !
Het zou kunnen wat je zegt, echter betreft het in deze Xsara een origineel systeem, al zouden de fans dan nog autonoom kunnen werken. Iemand een schema hiervan beschikbaar?


























Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zal de elektrische schema’s voor je online gooien, alhoewel die niets noemen over hoe de aansturing nu precies plaatsvindt..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Alvast bedankt! Mijn aircoman denkt dat ze met elkaar moeten werken en zegt het met een schema te kunnen maken. Ben benieuwd!