Hallo alwetende forumleden,
Als ik over een hobbel (heuveltje) op de snelweg rij dan lijkt het of de ds een duik maakt naar rechtsvoor. Het rechtervoorwiel wordt meer ingedrukt dan het linker. Ook bij een bocht naar links met lagere snelheid lijkt het of het rechtervoorwiel meer duikt dan het linker. Zou dit te maken kunnen hebben met het loshalen van de spoorstangkogels en fuseekogels aan de rechterkant . (ging met rake klappen gepaard). Of moet ik meer aan de bollen denken.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik had 1 verotte bol rechtsvoor (op mijn BX), het gevolg was dat hij bij een bultje linksvoor ging duiken en mijn rechter achterkant omhoog. Ook ging het stuur trekken bij remmen/optrekken. Kortom een erg onvoorspelbaar rijgedrag, ik wil niet weten hoe de wagen zich zou gedragen in geval van een noodstop!
Dus het zou dus wel aan de bollen kunnen liggen.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Bij mij hetzelfde verschijnsel na het vernieuwen van een spoorstang aan de rechterkant. Remedie: Spoorstang aan de linkerkant ook vervangen voor een nieuwe et voila!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kees-Jan Smit schreef:Bij mij hetzelfde verschijnsel na het vernieuwen van een spoorstang aan de rechterkant. Remedie: Spoorstang aan de linkerkant ook vervangen voor een nieuwe et voila!
Raar verhaal….
Een spoorstang is een vaste maat,het enige wat beweegt zijn de ophangpunten/rubbers…
‘Spirit of avant-garde’
Eerst maar eens checken of het de bol niet is. In rijstand kun je je voorbumper bij een wiel beetpakken en dan laten inveren. Als een van de bollen kapot is dan merk je het verschil makkelijk tussen de twee kanten.
Bedankt alweer voor de reacties,
De spoorstang rechts is inderdaad vernieuwd. Bij het indrukken van de beiden kanten in rijstand kan ik geen verschil ontdekken in reactie. Snap ook niet hoe die nieuwe spoorstang invloed kan hebben op vering. Heb in ieder geval afspraak gemaakt om bollen te laten testen en anders de spoorstang links ook maar vernieuwen, wel zo eerlijk.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zijn de bollen achter ook gelijk? Als b.v. linksachter niet wil inveren zal linksvoor omhoog komen. Zo hebben de achterbollen dus ook invloed op het veergedrag voor en andersom natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Pascal schreef:Kees-Jan Smit schreef:Bij mij hetzelfde verschijnsel na het vernieuwen van een spoorstang aan de rechterkant. Remedie: Spoorstang aan de linkerkant ook vervangen voor een nieuwe et voila!
Raar verhaal….
Een spoorstang is een vaste maat,het enige wat beweegt zijn de ophangpunten/rubbers…
Is niet raar, is proefondervindelijk vaststellen. Je kan je misschien voorstellen dat je een spoorstang niet vervangt vanwege het metalen gedeelte maar omdat de rubbers uitgeleuterd zijn…? Wacht, ik zal het even voor je uitleggen: Als je rubber aan één kant nieuw en strak is en aan de andere kant uitgejeukt, tsja, dan krijg je verschil in beweging. Toen de andere kant ook vervangen was (dus met twee nieuwe spoorstangen) veerde mijn snoek weer normaal (nou ja, normaal… )
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bollen voor onderling verwisselen is eenvoudig te doen en geeft direct aan of het aan je bollen ligt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vrienden, leg mij ff uit waar jullie rubber in je spoortang hebben? En wat bedoelen jullie met de spoorstang?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Vrienden, leg mij ff uit waar jullie rubber in je spoortang hebben? En wat bedoelen jullie met de spoorstang?
Waarschijnlijk de stabilisatorstang
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dacht ik ook maar die zit niet in rubber! Die zit in een heel mooi hardplastic glijlager dat je moet doorsmeren…..
Grmbl… het is geen peugeot..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo weer,
Hopelijk mag ik jullie nog even vervelen met mijn duikprobleem.
-Heb alle bollen laten controleren bij chyparse, allen ok. Voor zat rechts een cx-bol en links een ds-bol. Hebben die verwisseld,helaas geen resultaat.
-Hoogteregalaar achter is vervangen en heb stabilisatorstang achter weer vastgedraait op de as.(zat los), helaas geen invloed op duiken.
-Als laatste toch maar spoorstang links ook vervangen, wederom geen verbetering.
Hebben jullie nog suggesties, misschien toch voor identieke bollen plaatsen?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja eerst link en rechts de zelfde bollen. Het kan zijn dat de ene kant veerarmen soepeler lopen dan aan de andere kant. Ik heb dat bij mijn auto opgelost door 1 bol ietsje te laten opboren zodat ze gelijk “aanvoelen”.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor je reactie,
Kan ik ongestraft voor deelbare bollen plaatsen en achter de gelaste laten zitten?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat kan! Deelbare veren mijns inziens het lekkerst!
BTW, Als er aan een kant en stugge veercylinder zit en aan de andere een ‘losse’ heb je dit probleem ook…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>