Gisteren kwam ik erachter dat mijn aanjager het niet meer deed,vandaag zekeringen gecontroleerd…helaas dit was het probleem niet.
Ik denk dat het de aanjager zelf is of mogelijk de schakelaar,heeft iemand hier ervaring mee,wat is het meest waarschijnlijke?
Over vier weken vertrek ik een week naar Frankrijk en het zou wel zo fijn zijn dat je wat koele lucht in de auto kunt krijgen.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Nou ik denk eerder dat ik op zoek ga naar een andere auto…
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
waarschijnlijk de verwarmings weerstand, deze zit aan de bijrijders kant achter het dashbord kastje in een zwarte omhuizing die ook uitsteekt in de motorruimte.
Een nieuwe kost bij de dealer ongeveer 10 euro, lijkt me goedkoper dan een nieuwe auto, zoek maar eens op verwarmingsweerstand, of weerstand of verwarming.
succes
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik heb er al een besteld,kost inderdaad €10,ik hoop alleen dat dit het is.
Nu had ik mijn zinnen al gezet op een Xsara of een Xant,maar als me dit grapje €10 kost wacht ik nog even.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
De kachelweerstand is binnen ik heb eens gekeken,en zie ik dat je er op twee manieren bij kunt via motorruimte en via het dashboard,geldt dit voor alle ZX-en? Via de motorruimte lijkt mij een stuk sneller en makkelijker is dit ook zo?
PS Het is een 1.4i Avantage ‘93.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Erik Janszen schreef:De kachelweerstand is binnen ik heb eens gekeken,en zie ik dat je er op twee manieren bij kunt via motorruimte en via het dashboard,geldt dit voor alle ZX-en? Via de motorruimte lijkt mij een stuk sneller en makkelijker is dit ook zo?
PS Het is een 1.4i Avantage ‘93.
ja
Toch vreemd,de monteur bij de dealer dacht van niet,maar dit scheelt mij weer een hoop tijd.
bedankt!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Het grote mysterie is mogelijk zaterdag opgelost.
Nu doet mijn aanjager het weer niet,maar na een babbel met Citroen Specialist Parkstad,is het aanneemlijk dat de aanjager zwaar draait (lager kapot) en hierdoor gaat de kachelweerstand kapot,dus beide ga ik zaterdag vervangen.
Moet zaterdag even langs bij bovengenoemde Citroen garage,en monteur helpt me.
Er heerst een “komt wel goed sfeertje”,is tevens dezelfde garage waar ik mijn stoel vandaan heb
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ben benieuwd naar het uiteindelijke euvel, misschien is dit en euvel wat vaker voor komt en dat wij het alleen nog niet weten
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
ja en dat ik dan misschien ook heb
Update zaterdag,kennis wordt gedeeld op dit forum!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
we houden het in de gaten
Doorgebrande kachelweerstand door te zwaar draaiende ventilator heb ik ook gehad.
Het kogellager van de ventilator heb ik schoongemaakt en met kruipolie ingespoten. De ventilator draaide toen weer soepel. Kruipolie is weliswaar geen officieel lagervet, maar het loopt al weer meer dan een jaar zonder problemen.
Ik zou zeker willen aanraden om bij een doorgebrande kachelweerstand eens naar de ventilator te kijken. Zo´n weerstand brandt immer niet zomaar door en slijten doet ie ook niet.
Ik geef nog maar eens de tip van ZX1.4i door:
Als je het rooster toch eruit hebt, leg het dan terug met een pantykousje erom heen.
Dan krijg je geen troep meer bij je ventilator en heb je dus ook niet meer net als ik toen een wolk dennenaalden in je gezicht als je een tijdje onder een boom hebt gestaan en je auto weer start.
Jos van der Voort
janmeijer schreef:Er kan ook vuil/bladeren voor het rooster komen. Daardoor moet de aanjager te hard werken om lucht door het rooster te krijgen.
Als de motor aanloopt gebruikt hij door de weerstand te veel stroom. Hij zal dan ook lawaai maken (piepen).
Bij een juiste zekering zou deze door moeten branden.
Een aan lopende motor wordt ook heet, waardoor de wikkeling smelt en dan is dat einde oefening.
Ik geloof niet in een aan lopende aanjager.
Over de vervanging van de weerstand heb ik uitgebreid geschreven in mijn topic (ergens in april/mei 2007).
V.w.b. die zekering had ik gedacht aan een 20 of 25A,zelfde redenering maar is niet een echte oplossing natuurlijk.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
janmeijer schreef:Ik geloof niet in een aanlopende aanjager.
Ik weet niet wat je precies met een aanlopende aanjager bedoelt. Bij mij liep het kogellager gewoon erg zwaar. Ruim 10 jaar stof aangezogen en waarschijnlijk wat koelvloeistof erbij door een lekke kachelradiateur. Ik vond het niet zo raar. Na reinigen en smeren liep het weer soepel. Sindsdien geen probleem meer gehad. Het roostertje voor de luchtinlaat in het schutbord (dat vastgekitte ding, waarlangs je bij de weerstand kunt) was vrij van blaadjes en de hoeveelheid blaadjes in het ventilatorhuis viel me eigenlijk reuze mee, na 10 jaar. Het meeste blaast ie blijkbaar toch via de luchtuitlaatroosters je auto in. Ik ben benieuwd wat Erik morgen vindt.