karel schreef:Breaks en berlines liepen dus niet parallel; alleen mijn oude break van 1989 had een los dieselfilter. Voor turbodiesel berlines zijn die volgens mij tot het eind toe geleverd - ik kan me niet herinneren ooit een turbodiesel berline met filter op het thermostaathuis gezien te hebben, wat niet wil zeggen dat ie er niet is geweest. Zelfs de vrij recente en zeer originele turbodiesel berlines voorheen van Cornelis en nogsteeds macnail hadden een ouderwets filter.
Ik zou weleens een foto van een TZD-turbo Breakmotor willen zien waar dat z.g. Xantiafilter bovenop de thermostaat zit, want in mijn herinnering zit de intercooler er vlak boven….dus hoe ze dat opgelost hebben.
Bram schreef:karel schreef:Breaks en berlines liepen dus niet parallel; alleen mijn oude break van 1989 had een los dieselfilter. Voor turbodiesel berlines zijn die volgens mij tot het eind toe geleverd - ik kan me niet herinneren ooit een turbodiesel berline met filter op het thermostaathuis gezien te hebben, wat niet wil zeggen dat ie er niet is geweest. Zelfs de vrij recente en zeer originele turbodiesel berlines voorheen van Cornelis en nogsteeds macnail hadden een ouderwets filter.
Ik zou weleens een foto van een TZD-turbo Breakmotor willen zien waar dat z.g. Xantiafilter bovenop de thermostaat zit, want in mijn herinnering zit de intercooler er vlak boven….dus hoe ze dat opgelost hebben.
Geen punt, ik zal wel een plaatje scoren als ik weer eens in de stalling ben.
De intercooler en de carterventilatieslangen + ophangpunt a/d intercooler zijn iets aangepast zodat het allemaal past.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Geen punt, ik zal wel een plaatje scoren als ik weer eens in de stalling ben.
De intercooler en de carterventilatieslangen + ophangpunt a/d intercooler zijn iets aangepast zodat het allemaal past.
Dank alvast!
Dus dit zit toch weer anders dan bij de *oude* Tzd-turbo…..ik dacht ook al.
Als dat type nu ook de HD pomp op de multiriem zou hebben i.p.v. bij de nokkenas…..dan is het volgens mij een *fluitje van een cent* om er een ‘‘nieuw’’ type 1905 TD motor in te hangen…omdat de leidingen e.d. dan allemaal al op de juiste plek zitten.
Dan ben je niet meer zo afhankelijk van de 1.8 TD motor, die nu toch wel echt op beginnen te raken.
slotje?
dit is nou zo offtopic dat de belangstellende wel een apart draadje kan beginnen. En de wijze van werken is mij wel duidelijk.
een stukkie van’n bloemkooltie is weer bloemkooltie op zich.
Daniël Loohuis.
bx-to-turkey schreef:slotje?
dit is nou zo offtopic dat de belangstellende wel een apart draadje kan beginnen. En de wijze van werken is mij wel duidelijk.
Tsja….als hier het woord diesel valt (filter, pomp enz.) wordt de hele motor meteen doorgelicht, types worden beschreven….e.d.
Maar mooi dat het je nu duidelijk is…..en je steekt er altijd nog wat van op ook, zeker wanneer je nog eens een ander type BX (diesel) gaat rijden.
Maar inderdaad….slotje !