Brandstofverbruik van een 1.6Diesel EB6V
JT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 02-02-2007

Gepost: 15 juni 2007 01:37 PM

Hoi 1.6Diesel EB6V rijders,

(andere C4GP natuurlijk ook goede morgen)

Het valt mij op dat de auto niet echt zuinig is. Ik heb nu zo’n 18000km gereden en het brandstof gebruik is ongeveer een liter per 13,6km.

De aktieradius is echt maar zo’n 750km. (ja ik kan rekenen, maar ik houd graag nog wat reserve Very Happy

benieuwd naar de ervaringen van rijders van dezelfde motor.

gr,
JT

C4 Grand Picasso LB 1.6HDIF EB6V Or Anodise

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 15 juni 2007 01:42 PM
  [ # 1 ]

Bij mij dus over de eerste 4000 km:

1/14,7 (6,8 / 100 km.)

Ik rijd wel veel snelweg en moet zeggen sinds ik deze auto heb ook een stuk relaxer. (dus met een wat minder zware voet)  Wink

Profiel  
 
JT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 02-02-2007

Gepost: 15 juni 2007 01:48 PM
  [ # 2 ]

Heee dat heb ik nou ook.
Lekker onderuit een beetje sturen, beetje remmen en een beetje gasgeven.
Rij bijna volledig via de cruisecontrol van Bovenkarspel naar Sittard Very Happy

C4 Grand Picasso LB 1.6HDIF EB6V Or Anodise

Profiel  
 
rombout
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 08-01-2007

Gepost: 15 juni 2007 02:56 PM
  [ # 3 ]

Ook ik moet na ongeveer 750 kilometer te hebben gereden nodig tanken. Er gaan dan ongeveer 52 liters diesel in (er is nog 1 streepje over op de brandstof meter). Ik “loop” dus ongeveer 1 op 14,4 (6,9 liter per 100 km). Dit is mijn gemiddelde na de eerste 4000 kilometer, een mix van (1/4 deel) stadverkeer en relaxed rijden op de snelweg (3/4 deel)

Toevallig van de week hier nog met de dealer over gesproken. Hij geeft aan dat het na ongeveer 5 a 6 duizend kilometer een stuk zuiniger zou moeten worden. Als ik jouw ervaring lees JT dan begin ik toch te twijfelen aan die uitspraak ..... Confused

C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 16 juni 2007 02:32 AM
  [ # 4 ]

na inmiddels 30.000 km met de 1.6 hdi eb6v is mijn verbruik gemiddeld 1:14,7 volgens de boordcomputer.
Bij het tanken kom ik er steeds weer achter dat dit wel heel rooskleurig is want kom ik niet verder dan 1:14,0

overigens wel hele fijne 30.000 kilometers!
Vandaag een dikke 550 km gereden, en uitgerust uitgestapt aan het einde van de dag

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
hkonin02
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-2006

Gepost: 17 juni 2007 01:02 AM
  [ # 5 ]
c4grand-p schreef:

Na 1800 km kom ik op eenzelfde verbruik…...

Ik hoop echt dat hij straks iets zuiniger wordt.

Wel denk ik dat als je de “hkonin-techniek ” gebruikt of bij 2000 toeren flippert dat je zuiniger rijdt!

Ben inmiddels aan het experimenteren met deze methode en houdt daarbij het verbruik in de gaten.

Maar inderdaad meer dan 800 km met één tank zit er nu nog niet in.

Zelfs bij constant 120 km is het verbruik nu nog ongeveer 15km / liter.

hou hem eens op 100 km/u op de snelweg. Je zal je verbazen, hoeveel dat scheelt, 90 is nog beter. Het grote frontale oppervlak gooit bij hoge snelheden roet in het eten. Ik rij nu 9000 km 1:15.5 met ruim 100 km een caravan erachter.

C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 17 juni 2007 02:54 AM
  [ # 6 ]
hkonin02 schreef:
c4grand-p schreef:

Na 1800 km kom ik op eenzelfde verbruik…...

Ik hoop echt dat hij straks iets zuiniger wordt.


hou hem eens op 100 km/u op de snelweg. Je zal je verbazen, hoeveel dat scheelt, 90 is nog beter. Het grote frontale oppervlak gooit bij hoge snelheden roet in het eten. Ik rij nu 9000 km 1:15.5 met ruim 100 km een caravan erachter.

Ik kan me voorstellen dat de 2.0 met een caravan zuiniger is dan de 1.6 met dezelfde caravan omdat die veel harder moet werken.

Mij valt het na 30000 km een beetje tegen, ik rijdt bijna alleen maar rijksweg zonder belading en sinds het begin (km st 0)is ‘ie niet echt zuiniger geworden.

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
wizardwilly
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006

- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Gepost: 17 juni 2007 03:13 AM
  [ # 7 ]
hkonin02 schreef:

hou hem eens op 100 km/u op de snelweg. Je zal je verbazen, hoeveel dat scheelt, 90 is nog beter. Het grote frontale oppervlak gooit bij hoge snelheden roet in het eten.

Klopt, je moet je voorstellen dat een auto zich een weg moet klieven door de lucht (lucht als “visceus” medium). De kracht die nodig is om de luchtweerstand te overwinnen wordt bepaald door vier dingen; [list]de dichtheid van de lucht (een min of meer vast gegeven)
het frontaal oppervlak (-toch vrij fors bij een C4P-),
de weerstandscoeffient (-redelijke stroomlijn, maar niet super-)
en erg belangrijk, de snelheid (-kwadratisch, waardoor je om 150 km/u te rijden 9x zoveel weerstand moet overwinnen als bij 50 km/).[/list:u]

Een serieus, maar best redelijk leesbaar verhaal vind je op
http://www.worldwidebase.com/vandaagverleden/geschiedenis_auto.shtml

Verkocht, helaas schade gereden!

Profiel  
 
wizardwilly
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006

- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Gepost: 19 juni 2007 12:58 AM
  [ # 8 ]

Voor die Galaxy, nog een slag groter lijkt me, zijn dat mooie cijfers. 

Maar ook een C4GP is fors. Ik plaatste de oude Picasso altijd in het rijtje Megane, Zafira, Touran.

Vandaag stond ik in de pauze nog even te kijken bij een C4GP, die geparkeerd stond voor een Zafira. En dan (b)lijkt een Zafira toch een stuk kleiner.  Dat verklaart misschien waarom het brandstofverbruik van de C4GP ook hoger is.

Verkocht, helaas schade gereden!

Profiel  
 
PAKO
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 19 juni 2007 01:29 AM
  [ # 9 ]

Ik heb er nu ruim 7000km op zitten, gem. verbruik op computer 6,4l / 100km met gemiddelde snelheid van 77km/h. Bonnetjes bewaar ik niet, dus geen controle of dit klopt.

Valt me wel op dat verbruik flink hoger is dan in mijn vorige auto, C-max met dezelfde 1.6 diesel. Daarmee haalde ik 5,9l / 100km met gemiddelde snelheid 84 km/h. Nu EB6V, toen 5-handbak. En met de C-max reed ik vaak een ietsiepietsie anders (lees “sportiever”) dan nu in mijn C4GP. Cruisecontrol in C-max stond voornamelijk op 140, nu in C4GP op 130.

Mijn ervaring met de C-max is dat het verbruik in de winter stijgt en in de zomer daalt (verschil tot 0,5l / 100km!), dus ik verwacht niet dat mijn C4GP nog zuiniger zal worden. We hebben immers vanaf half april genoeg warm weer gehad.

GC4P 1.6HDi EB6V LB Gris Fer

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook