Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Een vraag over de bobine : bij het kijken, waarom ik de motor niet gestart krijg, heb ik wel benzine, wel lucht (met een vleugje startpilot), maar geen vonk. Tenminste, als ik de bobinekabel (bobine==> verdeler) uit de verdeler trek en hem bij massa houd.
De bobine is niet heet.
Voor mij rechts, opzij aan de bobine, zit iets plats - geen idee wat het is - wat wel heet wordt. Er is ook één aansluiting waar geen draad aan zit.
Iemand een idee wat dat “platte ding” is ? Waarom wordt dat warm, is dat normaal of is ie dan niet in orde ?
Iemand een idee wat die (bij mij) loze aansluiting is, en of dat klopt ?
Of hoe ik verder iets kan onderzoeken aan die bobine ?
Zie evt. de foto :
Dit is geen auto ; het is een schip.
dat “platte ding” is de voorschakeleweerstand. en wat er ontbreekt is dat er geen verbinding is tussen je voorschakelweerstand en de bobine dus is er geen vonk !!! dus die twee vrije voetje met elkaar verbinden en en dan nog maar eens starten. suc6
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
O, dank je, dat klinkt goed. Waaraan verbinden (bobine) ?
Twee vrije voetjes ? Ik heb geen twee vrije voetjes, alleen (op de foto zichtbaar) dat roestige vrije voetje (ik haal er zo een schuurpapiertje overheen).
Ik heb, op de bobine, RUP (zichtbaar op de foto) en BAT (zwarte draad) - moet ik die voorschakelweerstand misschien verbinden met één van die 2 of is er nog een aansluiting ? (ik zit nu thuis en niet in de garage)
Er is nog een foto , maar die is wat vaag.
Dit is geen auto ; het is een schip.
die rup gaat vanaf het contactpuntje naar je rup van de bobine zodat je bobinde wisselend kan opladen/ontaden.
Ook kun je het beste fff meten of er een plus (+) op je bat aansluiting staat als je “het contact” aanzet.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Klopt, daar zit een zwarte draad aan gesoldeerd.
RUP gaat idd naar de verdeler.
Zeg jij nou : haal dat gesoldeerde draadje eraf en zet hem op dat vrije (roestige) voetje ?
En dan ?
Zucht… waarom heb ik geen electronica gestudeerd…
Dit is geen auto ; het is een schip.
Jaap de Schipper schreef:Klopt, daar zit een zwarte draad aan gesoldeerd.
RUP gaat idd naar de verdeler.Zeg jij nou : haal dat gesoldeerde draadje eraf en zet hem op dat vrije (roestige) voetje ?
En dan ?Zucht… waarom heb ik geen electronica gestudeerd…
nee…..!!!! dat zeg ( schrijf ops: ) ik niet. maar meet anders eens of er spanning op je bat aansluiting staat als je “m op contact zet !!! dan wordt de bobine ook pas warm als je wacht met starten.
kan ook wezen dat je bobine en/of contactslot gaar is.
schilt een hoop uitzoek werk.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Ja, maar niet zoveel - de spanningzoeker ging wel aan, maar niet fanatiek.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Jaap de Schipper schreef:Ja, maar niet zoveel - de spanningzoeker ging wel aan, maar niet fanatiek.
oke trek dan fff een tijdelijk draadje van je plus pool naar je bat aansluiting van je bobine en probeer dan nog eens te starten. o ja, je kunt ‘m dan alleen weer uitzetten door dit draadje dan weer te verwijderen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Okee, ga ik doen.
Ik wacht wel heel even, want er valt hier nogal wat water naar beneden momenteel.
Dank tot zover voor het meedenken !
Dit is geen auto ; het is een schip.
als je het draadje van je voorschakel weerstand verwijderd brand het lampje dan ook (zwak) op je bat aansluiting ??? dat zou weer kunnen betekenen dat de voorschakelweerstand z’n werk doet. n.l. de spanning nabeneden brengen is +/- 9Volt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Ik ga kijken.
Dit is geen auto ; het is een schip.
sluit tenslotte ook je spanningslampje over de bat en de rup aansluiting: gaat het lampje nu afwisselend aan/uit tijdens het (proberen te) starten ???
zoniet dan versleten contactpuntjes en/of loszittende contactpuntjes.
ook je bobine kan gaar zijn en of bougiekabel !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Nou, ik had me eerder hierboven lelijk vergist.
Op de BAT aansluiting staat géén stroom (ook als het contact aanstaat).
Op de verstweg gelegen aansluiting van de voorschakelweerstand staat wel stroom ; op de loze, dichtstbijgelegen aansluiting (dan) ook.
Vanaf de onderkant van die voorschakelweerstand komt het draadje, dat aan de BAT-aansluiting (bobine) gesoldeerd zit, maar dat draadje levert geen stroom.
Ik heb dus niet alles kunnen proberen.
Met een tijdelijke plusdraad van accu naar BAT op de bobine sloeg de motor niet aan ; ik was alleen, ik ga straks kijken of ik wel een vonk krijg met die tijdelijke plusdraad.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Jaap de Schipper schreef:Vanaf de onderkant van die voorschakelweerstand komt het draadje, dat aan de BAT-aansluiting (bobine) gesoldeerd zit, maar dat draadje levert geen stroom.
dus wel stroom voor !! de voorschakelweerstand maar niet erachter en dat ............. zou wel moet dus wellicht is de voorschakelweerstand doorgebrand.
mede door de weerstand zou je wel een spanning van ongeveer 9 volt achter de weerstand moeten meten (voor de weerstand +/- 12 a 13 volt).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Ik begrijp dan niet zo goed waarom er een lege aansluiting op de bobine zit, waar wel stroom op staat, en dat niet daarvandaan een draadje naar BAT op de bobine gaat.
Zou dat niet moeten ?
Is dat normaal, dat de bobine zijn stroom krijgt van een draadje dat van de ONDERkant van de voorschakelweerstand komt ?
Die voorschakelweerstand wordt trouwens bloedheet, dus dood is hij (zij ?) niet.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Jaap de Schipper schreef:Ik begrijp dan niet zo goed waarom er een lege aansluiting op de bobine zit, waar wel stroom op staat, en dat niet daarvandaan een draadje naar BAT op de bobine gaat.
Zou dat niet moeten ?
dan sluit je de weerstand uit ofterwel je overbrugt ‘m
Is dat normaal, dat de bobine zijn stroom krijgt van een draadje dat van de ONDERkant van de voorschakelweerstand komt ?
in dit geval wel
Die voorschakelweerstand wordt trouwens bloedheet, dus dood is hij (zij ?) niet.
precies; de bobine kan z’n lading niet kwijt. openen de contactpuntjes wel ??? zodat ie z’n lading kwijt kan ???
sluit je spanningslampje over de bat en de rup aansluiting: gaat het lampje nu afwisselend aan/uit tijdens het (proberen te) starten ???
zoniet dan versleten contactpuntjes en/of loszittende contactpuntjes.
ook je bobine kan gaar zijn en of bougiekabel !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.