2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
geen vonk
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 18 juni 2007 12:55 AM
  [ # 16 ]

Check het draadje van de voorschakelweerstand naar je bobine. (Die aan je BAT van de bobine gesoldeerd zit) Als daar ergens de isolatie af is, maakt deze sluiting met het het chassis van de auto, oftewel massa. Op de foto zie ik dat dat draadje wat scheurtjes in zijn isolatie heeft.

Er staat dan 12 volt over de voorschakelweerstand, dan wordt ie erg warm. (Als ie nog warm wordt is ie nog niet kapot…) De bobine krijgt dan geen spanning meer.

Dit verklaart ook waarom er geen spanning tussen de masse en het BAT punt van je bobine staat.

Dit zou een oorzaak kunnen zijn.

Profiel  
 
Jaap de Schipper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 18 juni 2007 03:00 AM
  [ # 17 ]

@ citroen23 : gisteravond laat had ik een vonk uit de bobinekabel, maar niet uit een bougiekabel. Contactpuntjes gaan open & dicht, bij afgenomen verdeelkap zijn daartussen ook prachtige vonken te zien trouwens.
Heb besloten de verdeelkap & rotor maar eens te vernieuwen. Vanochtend wilde ik je suggestie uitvoeren :

spanningslampje over de bat en de rup aansluiting: gaat het lampje nu afwisselend aan/uit tijdens het (proberen te) starten ???

- maar de accu was leeg en de hulpauto niet thuis.
Gaan we nog proberen.

@ gjvdh : daar ga ik ook eens naar kijken.

Overigens merkte ik opeens dat de bougiekabels op de verdeelkap keurig in de volgorde 1 - 2 - 3 - 4 zaten. Dat heb ik maar meteen veranderd. (naar 1342). Maakt het trouwens iets uit hoe de rotor zit ?

Dit is geen auto ; het is een schip.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 juni 2007 03:15 AM
  [ # 18 ]
Jaap de Schipper schreef:

.

Overigens merkte ik opeens dat de bougiekabels op de verdeelkap keurig in de volgorde 1 - 2 - 3 - 4 zaten. Dat heb ik maar meteen veranderd. (naar 1342). Maakt het trouwens iets uit hoe de rotor zit ?

als het goed is past zowel de rotor als de verdelerkap er maar op 1 manier op Surprisedops: en inderdaad 1342 is de volgorde. vervolgens moet het zo zijn dat als de rotor naar bougiekabel van de 1e cilinder staat/wijst de 1e cilinder in z’n BDP (bovenste dode punt) staat.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 18 juni 2007 03:14 PM
  [ # 19 ]
Jaap de Schipper schreef:

@ citroen23 : gisteravond laat had ik een vonk uit de bobinekabel, maar niet uit een bougiekabel. Contactpuntjes gaan open & dicht, bij afgenomen verdeelkap zijn daartussen ook prachtige vonken te zien trouwens.

Het is de taak van de condensator bij de verdeler om het vonken van de contactpunten tegen te gaan. Misschien werkt dit niet goed omdat de bougies niet aangesloten zitten, omdat de kap eraf is. Misschien een idee de condensator ook te vernieuwen, ik weet niet zeker of het noodzakelijk is om te vervangen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 juni 2007 03:36 PM
  [ # 20 ]
gjvdh schreef:
Jaap de Schipper schreef:

@ citroen23 : gisteravond laat had ik een vonk uit de bobinekabel, maar niet uit een bougiekabel. Contactpuntjes gaan open & dicht, bij afgenomen verdeelkap zijn daartussen ook prachtige vonken te zien trouwens.

Het is de taak van de condensator bij de verdeler om het vonken van de contactpunten tegen te gaan. Misschien werkt dit niet goed omdat de bougies niet aangesloten zitten, omdat de kap eraf is. Misschien een idee de condensator ook te vernieuwen, ik weet niet zeker of het noodzakelijk is om te vervangen.

is zeker noodzakelijk Exclamation heb het zelf ondervonden Shocked de moter houd zo nu en dan in tijdens het rijden en anders zijn de contactpuntjes binnen de korste keren ingebrand: =geen contact meer.
bovendien kost die condensator geen dr…. Laughing
dit kon wel eens je probleem/storing zijn: contactpuntjes ingebrand waardoor het de uiteindelijk vonk bij je bougie te laag cq niet meer overspringt…........ advies: beide preventief vervangen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jaap de Schipper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 19 juni 2007 01:15 AM
  [ # 21 ]

Ga ik doen, ik zal een skijken of ze dat alles bij Brezan hebben (= dichtbij), anders zal ik naar Almere moeten (= verweg).
Ik hou jullie op de hoogte !

Dit is geen auto ; het is een schip.

Profiel  
 
Jaap de Schipper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 02 juli 2007 12:47 AM
  [ # 22 ]

Probleem opgelost !
Ik had er iemand bij gehaald die “alle auto’s aan de praat krijgt” en na wat zoeken en proberen ging hij het ontstekingshuis verdraaien, terwijl ik startte.
En…. na 12 jaar te hebben stilgestaan… Hij deed het ! En nog lang niet lecht ook !
... en ze kwam prachtig omhoog…

Dit is geen auto ; het is een schip.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook