Goeie morgen,
Mijn gloeirelais gaat netjes aan en uit, hij start ook perfect!
Maar direct na het starten, gaat het gloeilampje direct weer branden.
De gloeibougies krijgen ook spanning.. dus ik dacht zou het kunnen dat 1 gloeibougie kapot is!?
Alvast bedankt,
Dave
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bij een defecte gloeispiraal merk je (meestal) wel dat die ene het niet doet omdat de betreffende cilinder dan ook even niet helemaal meedraait, maar met het fijne weer van de agfelopen dagen hoeft dat niet. Als je relais blijft hangen en de gloeispiralen continu van spanning blijft voorzien kun je er natuurlijk wel donder op zeggen dat ze de geest gaan geven, dus effies gauw een nieuw relais monteren dan!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik begrijp dat dat relais wel goed is, maar dat het lampje in het dashboard aan gaat na het starten. begrijp ik dat goed? niks mis met de spiralen en het relais, maar met het lampje binnen dus. toch?
garagestmarien schreef:ik begrijp dat dat relais wel goed is, maar dat het lampje in het dashboard aan gaat na het starten. begrijp ik dat goed? niks mis met de spiralen en het relais, maar met het lampje binnen dus. toch?
Nee, de gloeibougies krijgen wel weer spanning… en blijven dus doorgloein.
Mechuccio schreef:Bij een defecte gloeispiraal merk je (meestal) wel dat die ene het niet doet omdat de betreffende cilinder dan ook even niet helemaal meedraait, maar met het fijne weer van de agfelopen dagen hoeft dat niet. Als je relais blijft hangen en de gloeispiralen continu van spanning blijft voorzien kun je er natuurlijk wel donder op zeggen dat ze de geest gaan geven, dus effies gauw een nieuw relais monteren dan!
Waar haal jij zo snel een gloeirelais vandaan
overigens trek ik na het starten nu gewoon de stekker eruit.. maar mijn vraag eigenlijk is;
Is het mogelijk dat 1 gloeibougies kapot is (en dus kortsluiting geeft) en daardoor weer gaat gloeien!??
Re: Gloeirelais blijft hangen
Superdave schreef:Goeie morgen,
Maar direct na het starten, gaat het gloeilampje direct weer branden.De gloeibougies krijgen ook spanning.. dus ik dacht zou het kunnen dat 1 gloeibougie kapot is!?
Alvast bedankt,
Dave
Krijgen de gloeibougies ook spanning na het starten als het lampje weer brandt?
Dat kan nl alleen maar aan het relais liggen, of evt een bedradingsprobleem.
Een defecte gloeier merk je door slecht aanslaan en slecht lopen met veel (witte) rook. Van één defecte gloeier merk je nog niet eens zo heel veel in de zomer; in de winter komt het er op aan.
Ik heb btw wel eens gemerkt dat het gloeilampje soms niet brandt terwijl er wel gegloeid werd.
Ich bin ein Breaker
Re: Gloeirelais blijft hangen
karel schreef:Superdave schreef:Goeie morgen,
Maar direct na het starten, gaat het gloeilampje direct weer branden.De gloeibougies krijgen ook spanning.. dus ik dacht zou het kunnen dat 1 gloeibougie kapot is!?
Alvast bedankt,
Dave
Krijgen de gloeibougies ook spanning na het starten als het lampje weer brandt?
Dat kan nl alleen maar aan het relais liggen, of evt een bedradingsprobleem.Een defecte gloeier merk je door slecht aanslaan en slecht lopen met veel (witte) rook. Van één defecte gloeier merk je nog niet eens zo heel veel in de zomer; in de winter komt het er op aan.
Ik heb btw wel eens gemerkt dat het gloeilampje soms niet brandt terwijl er wel gegloeid werd.
Ik heb het gloeirelais opengemaakt, en die lijkt gewoon goed te werken, maar direct nadat ik heb gestart gloeit hij direct weer, misschien toch het gloeirelais… is er ook iets universeels voor te krijgen?
- BX 1.9 TURD, de Euro
ah, ok. even relais vervangen is natuurlijk makkelijk gezegd, maar die dingen kosten nieuw geloof ik bijna 100 euro. da’s nie niks. gloeispiralen zijn in ieder geval niet de oorzaak volgens mij. inderdaad waarschijnlijk dat relais.
succes
garagestmarien schreef:ah, ok. even relais vervangen is natuurlijk makkelijk gezegd, maar die dingen kosten nieuw geloof ik bijna 100 euro. da’s nie niks. gloeispiralen zijn in ieder geval niet de oorzaak volgens mij. inderdaad waarschijnlijk dat relais.
succes
Moet wel meevallen; CX Basis (Duitsland) verkoopt op Citromobile een snelgloei-setje met 4 gloeiers incl relais voor 90 eur.
Ich bin ein Breaker
André schreef:Waardoor wordt dat gloeirelais aan gestuurd?
Kan daar het probleem niet zijn?
Dat zat ik mij ook net af te vragen..
En maak eens een foto van dat gloeirelais, heb er misschien nog eentje voor je liggen?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik heb al in je Gevraagd draadje geantwoord, Dave.
Gewoon even langs Oldenhage gaan (of bellen), die had er eentje voor mij liggen (juiste type) voor rond de 5 tientjes.
Als het je niet lukt via een forummer….want er zijn een paar types kwam ik achter toen ik er 4 maanden geleden eentje nodig had voor mijn TZD.
Bij de dealer kost ie normaal 110 euro.
- BX 1.9 TURD, de Euro
dus voortaan als ik op de sloop ben moet ik relais meenemen voor later. ‘t is goed dat ik een break heb
Ik heb hem net uit een 205 diesel gehaald, is exact dezelfde… ze zijn 105euro ex btw nieuwe (zonder korting)
Superdave schreef:André schreef:Waardoor wordt dat gloeirelais aan gestuurd?
Kan daar het probleem niet zijn?Dat zat ik mij ook net af te vragen..
Door het contactslot natuurlijk, en door zichzelf (timer-functie). Maar het contactslot lijkt me niet problematisch zolang je motor niet uitvalt; en het contactslot overruled de timer niet.
Ich bin ein Breaker
- BX 1.9 TURD, de Euro
karel schreef:Superdave schreef:André schreef:Waardoor wordt dat gloeirelais aan gestuurd?
Kan daar het probleem niet zijn?Dat zat ik mij ook net af te vragen..
Door het contactslot natuurlijk, en door zichzelf (timer-functie). Maar het contactslot lijkt me niet problematisch zolang je motor niet uitvalt; en het contactslot overruled de timer niet.
er zit volgens mij ook een temperatuursensor in, waardoor voorgloeien bij een warme(re) motor minder lang duurt.