Ik rijd weer….met APK !!!!
Na een jaar geleden mijn turbo te hebben vervangen moest ik een paar maanden geleden wederom onder de auto kruipen om mijn opnieuw gekraakte turbo te vervangen.
Ik heb de oude turbo laten lassen en die zit er nu,sinds een paar dagen, onder. Veel werk en veel olie maar het voor de tweede keer doen is bijna routine.
Nieuwe stuurkogel en een remslang… 300 euro armer voor APK bij de Dealer en ik rijd weer als een vorst. Vandaag de LHM maar eens vervangen als cadeautje en zweven maar. Het pedaal intrappen durf ik na twee kapotte turbo’s niet meer, dit wordt het Nieuwe Rijden of Niet Rijden.
Alleen weet ik iet hoe snel ik ga want… de oude snelheidsmeterkabel is kaduuk. Helaas heeft Citroen een nieuw computersysteem waardoor bestellen nog makkelijker voor ons wordt gemaakt. Heb ik dagen liggen zweten en een snelheidsmeterkabel besteld ( wiebelende meter je kent het wel) maar verkeerde geleverd gekregen. En dat is bijna vier weken geleden.
Ik weet niet waar de huidige flitspalen staan dus durf ik met deze dikke investering niet de provinciegrens over…
Maar ik rijd weer ! En hoe mooi het is !
Erik
TCT 93
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gefeliciteerd ! En intrappen dat ding (nadat hij warm is gereden) ... maar geniet vooral, ik kan me voorstellen dat je eerst even wilt genieten dat je überhaupt weer rijdt !
Nu C5 tijger…
ja daar gaat het om, veiligheid en vooral genieten (zolang het duurt)
tsja, das altijd lastig met een kapotte speedometer…
je moet maar denken… in z’n 5 met 4000rpm, daar moet ik onder blijven
maar top dat tie het weer doet!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gefeliciteerd!
Ben stiekum toch wel benieuwd hoeveel harder een 2 liter mét turbo rijdt.
Sowieso een kwestie van rustig warmrijden en tijd geven langzaam af te kunnen koelen na een ritje geloof ik?
Kan het zijn dat er teveel mechanische spanning op die turbo komt? Hij moet wel goed vast zitten, ook met de bevestiging van de steun naar het blok, die bouten moeten goed vast.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ieksEmmu schreef:Ben stiekum toch wel benieuwd hoeveel harder een 2 liter mét turbo rijdt.
Sowieso een kwestie van rustig warmrijden en tijd geven langzaam af te kunnen koelen na een ritje geloof ik?
Als een lichte V6, die je wel boven de 2000 toeren moet houden en geen lekker geluid maakt. Vooral de 200 kilo die een TCT lichter is, doet het ‘m
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Willem schreef:ieksEmmu schreef:Ben stiekum toch wel benieuwd hoeveel harder een 2 liter mét turbo rijdt.
Sowieso een kwestie van rustig warmrijden en tijd geven langzaam af te kunnen koelen na een ritje geloof ik?Als een lichte V6, die je wel boven de 2000 toeren moet houden en geen lekker geluid maakt. Vooral de 200 kilo die een TCT lichter is, doet het ‘m
in Alphen ad Rijn staat nu een zwarte serie II met beige leer (335 kkm, €9k…) misschien ga iek eens een proefritje maken, gewoon voor t gevoel…
fftopic sowwy
Een 2 liter turbo is behoorlijk snel hoor, je zit zo op 180km/u en hij gaat er vanaf iets minder dan 2000 rpm behoorlijk stevig vandoor.
Ik heb bijvoorbeeld ook een Peugeot 206XS met een 1600 16 kleppen motortje van 110 pk, maar die doet niet zo veel onder de 3500rpm en boven de 4000 lijkt er wel een motor bij te komen en haalt hij 140 in z’n derde versnelling. En hij heeft er echt vijf.
Nee, die 2 liter XM met een goede turbo rijdt erg prettig, het is een heelijke soepele maar snelle motor. En 1400+kg is ook niet niks.
Hoezo soepel ???? Nooit iets van gemerkt.
Hij blijft hupperig rijden, niet lekker constant. Ik heb vernomen dat vele TCT’s dit hebben. Wie zal het zeggen, ik weet het niet.
Maar mits de turbo goed is gaat-ie snel ja. Ondanks bovenstaand irritant probleem.
In de 4 jaar dat ik hem heb nog nooit boven de 215 km / u gegaan maar het kan makkelijk. Dit gaat me hard genoeg.
Ach, ik ben geen coureur in het verkeer maar het is wel erg lekker om achterover in je zetel te worden gedrukt, vanwege het comfort voelt het als een vliegtuig met een TDI’tje in de spiegel. Maar in die diesels moet je niet vergissen trouwens…
Tja, als ik hard wil en dat ook wil voelen stap ik wel op een motor, 0 >200km/u in 8 seconden kan met zo’n ding. Koop maar een oude Honda V65 voor 1000 euro en je hebt zomaar 125 pk tussen je benen.
Wat het schokken van een turbo XM betreft: heb ik helemaal geen last van en ik kan wel 50 in z’n vijfde rijden.
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik vind een TCT vooral schokken als je aarzelt met gasgeven, dus intrappen die bak. Maar zonder gein, ik heb er ook rustig in gereden. Een TCT stottert af en toe lichtjes, maar als je een beetje leert hoe en wanneer dat gebeurt kan je het toch grotendeels vermijden (heb ik het idee).
Het leukste aan een TCT vind ik dat als je de goeie toeren weet te vinden, je heel lekker door de versnellingen heen kunt sjeezen en constant die turbo kunt gebruiken, ik kan echt genieten om van 0 naar 160 te gaan met die bak. En dat hoeft niet eens vol gas te zijn.
Nu C5 tijger…
hoe zwaar is zo’n TCT eigenlijk ?
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
1385kg Staat er hier op de papieren.
Nu C5 tijger…
dat scheelt nog niet eens 1 wegen-belastingschaal met mijn v6, dat vink wel een beetje tegenvallen !
als de V6 en de TCT in hetzelfde belastingtarief vallen heb ik toch liever de V6 eerlijk gezegd, welke van de twee is op papier de snelste dan
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
De snelste weet ik niet, ik vind ze wel heel erg anders rijden. De turbo geeft je echt dat gevoel dat je in je stoel gedrukt wordt. De V6 is lekker rustig en heeft vooral lekker veel koppel op relatief lage toeren. Ik vond beide erg lekker rijden, doch erg verschillend.
Nu C5 tijger…