ZX1.4i schreef:kilian schreef:Vraag: Waaraan kan ik merken of de cylinderkop eventueel te heet geweest is?
Aan de verschijnselen van een lekke koppakking en daar zijn zat voorbeelden op het forum hier
De verschijnselen van een lekke koppakking zie ik (nog) niet. Zijn er nog andere dingen die bij de 1.4i TU motor kapot gaan bij een te hete cylinderkop? Of kan ik er vanuit gaan dat als de koppakking niet lekt, er verder niks aan de hand is.
Afkloppen, maar het lijkt er op dat het allemaal nogal meevalt. Geen lekke koppakking en verder merk ik ook geen gekke dingen.
Ik heb me inmiddels laten vertellen dat, bij een oververhitte kop, de pakking de eerste is die er aan gaat, dus voordat er problemen ontstaan met klepseals, klepstelen, ed. Dat zou dus kunnen kloppen.
Als het volgende week een beetje redelijk weer is om te sleutelen, niet te heet vooral, ga ik de kachelradiateur uitgraven. Het moet binnen een dag kunnen, maar ik trek er gewoon een week voor uit. Ik kan er niet full-time aan sleutelen.
Ik ben benieuwd wat ik ga tegenkomen, want ik heb zo´n vermoeden dat er een verkeerd type kachelradiateur ingeknutseld zit. En ik wil ook wel eens weten waarom ondanks dat stop leak spul het zaakje toch is leeggelopen.
Op http://www.zx16v.net staat een complete how-to van het vervangen van de lampjes achter tellerblok en kachelblok.
Als je dat allemaal al los hebt ben je een eind heen voor je kachelradiator.
Jos van der Voort
een TU blok mag al aardig heet worden eer de kop scheef trekt, mijn Berlingo is het levende bewijs ops:
en die stop produkten gebruik ik ook niet meer nadat ik zag wat voor prul er in het blok zat bij de koppakingswissel, terwijl ik in het verleden in de Volvo er eens 50000km goed mee ben geweest
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
kilian schreef:En ik wil ook wel eens weten waarom ondanks dat stop leak spul het zaakje toch is leeggelopen.
Wellicht omdat het een lapmiddel is? Ik kan je trouwens aanraden om het systeem te spoelen als je er een nieuwe radiator in plaatst.
Dat zou ik altijd doen. De helft is er dan toch al uit. Koelvloeistof bij de Action is 1,25 een liter. Das dus minder dan 10 euro voor een volledige wissel.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ja, ook ik heb het systeem helemaal gespoeld, eerst met schoon water 2x en daarna leeg laten lopen en afgevuld met nieuwe koelvloeistof, er kwam aardig wat onbekende prut uit de motor bij het spoelen maar na de tweede keer was het water aardig schoon.
en ik heb het idee dat ook de verwarming heter word als voorheen en de temperatuur van de motor zelf blijft ook constanter dan voorheen.
Bij mij was het al met al een noodgedwongen reparatie, maar achteraf meer dan de moeite waard
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Het koelsysteem heb ik, toen ik de bypass maakte, al helemaal leeggehaald en gespoeld (tuinslang erop). De koelvloeistof die eruit kwam was wat rood van kleur, maar geen vlokken, klodders of andere verdachte prut.
mijn leraar vertelde :
spoel het systeem , vul af met water met een lepel soda, rij er een dag mee.
spoel het systeem opnieuw en vul af met koelvloeistof.
obicham schreef:mijn leraar vertelde :
spoel het systeem , vul af met water met een lepel soda, rij er een dag mee.
spoel het systeem opnieuw en vul af met koelvloeistof.
Dat heb ik vaker gehoord maar dan in verband met een lekke koppakking. Tenslotte heb je dan allerlei vettigeheid (mayonaise, olie) in je koelsysteem en die lepel soda lost dat netjes overal op voor je.
Bij een gewone KVS wissel lijkt het me dan niet nodig om met soda te rijden.
Jos van der Voort
Krijg het dashboard er niet uit. Heb het volgende gedaan:
Middenconsole, radio, kachelbedieningsunit eruit.
Instrumentenpaneel eruit.
Handschoenenkastje eruit.
Metalen strip met viltachtige bekleding onder het dashboard eruit
Bekleding raamstijlen eraf.
Twee schroeven aan de zijkanten eruit.
Ruitenwisser, zwarte plaat daaronder en ruitenwissermotor eraf.
Onder de zwarte plaat onder de ruitenwisser drie moeren van een soort tapeinden afgehaald.
Wat lager in de motor ruimte nog twee van die moeren eraf gehaald.
Bovenste bevestiging stuurkolom los. Zo te zien hoeft niet de hele stuurkolom eruit, maar ben daar niet helemaal zeker van.
Het dashboard wiebelt nu wel wat, maar ik krijg het zonder kracht te zetten niet los. Zo te voelen zit het ergens ter hoogte van het instrumentenpaneel, bovenaan bij de ruit nog vast. Er zit of nog ergens een schroef, of het is een kliksysteem en dan zou ik het in horizontale richting recht naar me toe moeten trekken, maar ik durf niet zomaar te trekken voor ik zeker weet dat ik niks kapot trek.
Heb het in Haynes nagekeken en volgens mij heb ik alles los, behalve dat ik niet de hele stuurkolom los heb.
Kan iemand me vertellen of het inderdaad een kliksysteem is, of dat toch de hele stuurkolom los moet?
het lijkt helemaal los te zijn met wat je schrijft.
Het is een beetje wringen.
Al snap ik dit niet helemaal : Bovenste bevestiging stuurkolom los. Zo te zien hoeft niet de hele stuurkolom eruit, maar ben daar niet helemaal zeker van.
neem aan dat je de zekeringencassette hebt losgeklikt van de bevestiging en alle plastic delen vanhet bovenste gedeelte van de stuurkolom hebt verwijderd.
obicham schreef:Al snap ik dit niet helemaal : Bovenste bevestiging stuurkolom los. Zo te zien hoeft niet de hele stuurkolom eruit, maar ben daar niet helemaal zeker van.
Met de bovenste bevestiging bedoel ik de beugel bij het punt waar de stuurkolom “scharniert” voor de hoogteverstelling van het stuur. Ik heb inmiddels ook de onderste bevestiging los (twee moeren) vlak voor de cardankoppeling in de stuurstang. Het stuur ligt nu gewoon naar beneden, er is geen enkel contact tussen stuur/stuurkolom en het dashboard, maar het dashboard zit nog steeds ergens vast.
obicham schreef:neem aan dat je de zekeringencassette hebt losgeklikt van de bevestiging en alle plastic delen van het bovenste gedeelte van de stuurkolom hebt verwijderd.
Ja die zijn eraf. Ook de bout en het schroefje bij het kachelhuis (zeg maar achter de middenconsole) zijn eruit.
Kan het zijn dat het dashboard ook nog met een soort klikverbinding aan het schutboard vastzit en dat ik dus domweg moet trekken? Of moet het echt los zitten als je alle bouten los hebt?
Stuur eens een PB-tje naar Blaze. Die heeft bij mij het dashboard eruit gehaald. Ik heb zelf een heel groot deel van de demontage niet gevolgd.
Misschien dat hij je kan vertellen wat je over het hoofd gezien hebt.
Jos
Jos van der Voort
Nou, ik heb het uiteindelijk zelf gevonden. In het midden van het dashboard zit om het tapeind dat door het schutbord gaat nog een wit plastic klikding. Met twee personen het dashboard horizontaal naar je toe trekken, het zegt klik en is los.
Uiteindelijk de kachelradiateur uit kunnen graven. Die lekt dus op twee plaatsen onderaan op de bochtjes van de aluminium buisjes. Het flinterdunne materiaal is daar ook ingedeukt. Is voor mij duidelijk misgegaan bij de montage, het ding past ook niet lekker in het kachelhuis (lijkt wel alsof het te lang is) en er staat geen merk op…
Het kachelhuis zelf is van Behr.
Vraag: Op de Valeo of Behr kachelradiator, staat daar Valeo resp. Behr op en hebben we hier dus gewoon te maken met een, eventueel slecht passende, imitatie? In ieder geval is er geknoeid bij de montage. Ik verheug me al op mijn bezoekje aan de garage die dat ding gemonteerd heeft, morgen…