garagestmarien schreef:karel schreef:Superdave schreef:André schreef:Waardoor wordt dat gloeirelais aan gestuurd?
Kan daar het probleem niet zijn?Dat zat ik mij ook net af te vragen..
Door het contactslot natuurlijk, en door zichzelf (timer-functie). Maar het contactslot lijkt me niet problematisch zolang je motor niet uitvalt; en het contactslot overruled de timer niet.
er zit volgens mij ook een temperatuursensor in, waardoor voorgloeien bij een warme(re) motor minder lang duurt.
Vlgs mij gaat ie altijd een seconde of 20 gloeien - waarvan het lampje gedurende 10 brandt -, ongeacht de temperatuur waarvan dan ook.
Ich bin ein Breaker
Juist, zodra je contactslot op volledig contact staat, krijgt dat relais een stuurspanning. Vanaf dat moment wordt er inderdaat iets van 20 sec. gegloeid, en na 10 sec. gaat het lampje uit. Als je je sleutel doordraaid dan start de motor, draai je de sleutel dan weer terug, dan valt de stuurspanning op dit relais weg, en valt de motor uit. Dit relais stuurt namelijk ook de stopcelenoïde op de inspuitpomp aan.
Test
Thijsvandebles schreef:Juist, zodra je contactslot op volledig contact staat, krijgt dat relais een stuurspanning. Vanaf dat moment wordt er inderdaat iets van 20 sec. gegloeid, en na 10 sec. gaat het lampje uit. Als je je sleutel doordraaid dan start de motor, draai je de sleutel dan weer terug, dan valt de stuurspanning op dit relais weg, en valt de motor uit. Dit relais stuurt namelijk ook de stopcelenoïde op de inspuitpomp aan.
Met andere woorden, onder normale omstandigheden wordt het gloeirelais van spanning voorzien; het gaat dan 20 seconden gloeien.
De spanning blijft op het relais staan ongeacht of de motor loopt of niet, zolang het motorcontact maar ingeschakeld is.
Is het trouwens ook zo dat er - als je bijv erg snel start - nog enige tijd wordt nagegloeid?
Zo nee (en volgens mij is dat het geval), hoe komt het gloeirelais dan te weten dat de motor loopt, en moet ophouden met gloeien? Er moet dus nog een terugkoppeling c.q. sturing zijn.
Linksom of rechtsom lijkt mij dat het gloeirelais de enige boosdoener kan zijn.
Ich bin ein Breaker
garagestmarien schreef:er zit volgens mij ook een temperatuursensor in, waardoor voorgloeien bij een warme(re) motor minder lang duurt.
Klopt wel ja…..als je hem s’morgens start met echt koude motor dan blijft het gele lampje een seconde of 4 a 5 branden, is de motor warm dan gaat ie al na 2 a 3 seconden uit, was mij al eens opgevallen.
Dit is denk ik puur gedaan om de bestuurder te laten weten dat hij hem kan starten…dat hij nog nagloeit weet men vaak niet.
Dus inderdaad Karel….hoort het gloeirelais ook NAdat het gele lampje uit is nog een seconde of 10 na te gloeien.
Dan hoor je de bekende TIK onder de kap en is hij echt uit.
Het maakt dus niet uit hoeveel keer je achter elkaar start…elke laatste keer laat hij hem de volle tijd gloeien…ook bij warme motor, check het maar eens met een voltmeter op de gloeibougies bij warme motor.
Bram schreef:garagestmarien schreef:er zit volgens mij ook een temperatuursensor in, waardoor voorgloeien bij een warme(re) motor minder lang duurt.
Klopt wel ja…..als je hem s’morgens start met echt koude motor dan blijft het gele lampje een seconde of 4 a 5 branden, is de motor warm dan gaat ie al na 2 a 3 seconden uit, was mij al eens opgevallen.
Dit is denk ik puur gedaan om de bestuurder te laten weten dat hij hem kan starten…dat hij nog nagloeit weet men vaak niet.
Ik vraag me af of dat bewust gedaan is, of dat het een parasitair effect is als gevolg van een niet al te ingenieuze schakeling. Ik heb ook wel gehad dat er helemaal geen lampje brandt maar dat de auto toch gewoon voorgloeit.
Ik heb het al een aantal keren getimed en ik kan me niet herinneren dat ie zo kort gloeit, volgens mij brandt het lampje altijd 10 sec, maar ik word ook verpest door de Evasion 2.0HDI die je meteen kunt starten, en dat geintje probeer ik in de BX dan ook….
Ich bin ein Breaker
Volgens mij is dat gewoon toeval. Op de één of andere manier is het dus zo geschakeld, dat het lampje na 10 seconden afvalt, terwijl er nog gegloeid wordt. Als het warm weer is trekken de gloeikaarsen minder stroom dan bij koud weer. Dit veroorzaakt een schommeling in het relais, en kan het best zijn dat het lampje eerder uitgaat bij warm weer, of warme motor.
Maar het is meer geluk dan wijsheid.
Eigenlijk zou je aan je gloeirail nog een lampje moeten maken, kun je zien wat er werkelijk gegloeid wordt.
Ik heb ook al heel vaak bij meerder BX diesels meegemaakt dat er wel gegloeid wordt, maar dat er geen lampje brand, of halverwege een keer aan gaat…..
Test
En jaar of 25 geleden heb ik een kort tijdje met een ouwe Mercedes 1.9 D gereden…..die had nog echt zo’n gloeispiraaltje in het dash zitten…als die voldoende gloeide kon je ook starten…geen gekke oplossing van Benz
Bram schreef:En jaar of 25 geleden heb ik een kort tijdje met een ouwe Mercedes 1.9 D gereden…..die had nog echt zo’n gloeispiraaltje in het dash zitten…als die voldoende gloeide kon je ook starten…geen gekke oplossing van Benz
Mercedes gebruikt nog steeds het symbool van een gloeispiraal.
Al vond ik de gloeiafbeelding op de oude 206 busjes nog wel het mooist.
Bij in ieder geval de 124 types ging het lampje zelfs branden tijdens het rijden als je spiralen op waren.
Bij een Benz wordt elke spiraal apart aangestuurd, en in de controle stekker kun je met een multimeter meten welke stuk is en welke heel….
Test