Patrick, Indien de olie die jij voor je HY wilt gaan gebruiken ook geschikt is voor 2cv-bakken, dan wil ik ook wel wat hebben. Wellicht kunnen we genoeg afnemers mobiliseren om aan de 209 liter te komen
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Je kan er op rekenen dat Patje’s olie ook geschikt is voor de 2cv!
Voordeel voor jullie is dat je maar 1 litertje nodig hebt
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
kreazyV8wuppo schreef:...en zoals gezegd ik ben er nog niet, dus ik verwacht in de loop van volgende week een antwoord van Shell.
en Valvoline.mvgr wupke
Ze houden ons fiks in spanning
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ff een lompe opmerking:
Al reeds 10 jaar gebruik ik Castrol Syntrax in werkelijk IEDERE bak die ik tegen ben gekomen. Dan DS tot 2cv, en van traction tot U23 enz enz. Ook in een HY heb ik ‘t spul al heel wat keer gebruikt, net als in m’n sm en in diverse Gs’sen.
Wat denk de Wup d’r van???
Het werkt echt perfect, en er is nog nooit een bak stuk gegaan. Dus, why the fuss????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:ff een lompe opmerking:
Al reeds 10 jaar gebruik ik Castrol Syntrax in werkelijk IEDERE bak die ik tegen ben gekomen. Dan DS tot 2cv, en van traction tot U23 enz enz. Ook in een HY heb ik ‘t spul al heel wat keer gebruikt, net als in m’n sm en in diverse Gs’sen.
Wat denk de Wup d’r van???
Het werkt echt perfect, en er is nog nooit een bak stuk gegaan. Dus, why the fuss????
ik denk hetzelvde inmiddels.
der gaat het gerucht dat er bepaalde bakolieën zijn die het Pb gehalte aantasten van bronzen lagers.
en daar hangt het nu op, de vrienden die ik gevraagd heb eea na te zoeken komen alle met ongeveer hetzelvde op de proppen…
het enigste advies wat ik in zoverre durf te geven aangaande bakolie, is dus, ga voor een halfsyntheet en niet voor de superhoogwaardige.
de superhoogwaardige en Volsyntheet zouden additiven kunnen bevatten welke dus oude bakken aan kunnen tasten.
maar dit is voor zover ik kan nagaan en hoor van de boy’s die het kunnen weten, PUUR GERUCHT en moeilijk doen om noppe’s.
mijn 5 centen? net als waterman,, gewoon normale bakolie kopen en geen dure rommel of slick 50 spul erbij doen.
bij normaal rijgedrag zal je bak er echt niet van kaduuk gaan.
het Brons van vroeger is echt niet zo verschillend als het brons van vandaag de dag,, op wat verbeteringen in de legering na dan.
mvgr wupke:die er niks anders van kan maken…sorry
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
kreazyV8wuppo schreef:het Brons van vroeger is echt niet zo verschillend als het brons van vandaag de dag,, op wat verbeteringen in de legering na dan.
Hehe, eindelijk een beetje tegengas tegen het verhaal.
Maar het gaat niet om het brons dat veranderd is, maar de EP bakolies zijn veranderd: die bevatten tegenwoordig meestal zwavel-additieven. Is er iemand met een schijkundige achtergrond die weet wat gebeurt als brons en zwavel-additieven (wat dat ook zijn mogen?) samen komen?
Kijk, als brons oplost in zwavel, maar het duurt 100 jaar, dan is het het extra geld van de bakolie niet waard. Duurt het 30 jaar, dan is het het overwegen waard. Is het brood met aap, dan is het ook fijn om te weten…
Ik denk dat ik maar een mailwisseling aanga met schijkunde-vriendjes…
Alvast bedankt voor het navragen!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben erg benieuwd naar die discussie! Hoe dan ook, ik ben straks toe aanhet terugplaatsen van de bak en gooi er in eerste instantie toch “goedkope meuk” in om de zaak een beetje inwendig te spoelen. DIt gaat er dus na korte tijd weer uit.
Maar bedankt voor alle inspanningen tot nog toe!
de discussie van zwavel jegens het brons kan ik wel voor je kort sluiten.
alleen de duurdere soorten bakolie, met name volsyntheet en additiven als slick 50 veranderen de samenstelling van de beschermende toevoegingen.
je hebt dus basis smeerolie.
daaraan worden chemicalieën toegevoegd om bepaalde eigenschappen te krijgen van die olie.
de huidige olieën hebben echter veel sythetisch gebaseerde additiven.
en dat maakt het verschil.
echter , en dat is imo de clux van deze draad/vraag/broodje aap/....
volgens sommige geleerden zouden sythetisch gemaakte stoffen bijwerkingen kunnen hebben welke niet bekend zijn op langere termijn.
daar komt dus het verhaal 30 jaar en of langer om de hoek kijken.
en dan stellen de geleerden van Shell en zo nog wat gerrenomeerde olieproducenten, dat is vage onzin, en eerder gebaseerd op vage vermoedens dan harde feiten.
deze misverstanden ontstaan dus doordat er een paar nerds zijn die iets menen te weten , maar er geen feitelijke maatstaven tegenover kunnen zetten..
da’s een beetje samengevat wat me de afgelopen weken is vertelt.
mvgr wupke:die gewoon basic oil in de tuut doet.
kan alleen het zwavel verhaal niet goed volgen, weet dat bij mijn Vito 108CDI er een meter in de motor zat die het zwavelgehalt ging meten, werd dit tehoog dan gaf de auto aan dat hij voor een beurt binnen moest
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Paar oude synchromeshringen eens in een bak olie legen waar de meest ‘gemene’ additieven in zitten ? Eventueel synchromeshring wegen om zo te meten hoeveel brons er is opgelost.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Paar oude synchromeshringen eens in een bak olie legen waar de meest ‘gemene’ additieven in zitten ? Eventueel synchromeshring wegen om zo te meten hoeveel brons er is opgelost.
die synchro ringen hebben geen brons.
enkeld de lagering is brons en soms de pas ringen.
hoe meer ik luisterde naar mn kennisen in de olie bisnis hoemeer ik met stijgende verbazing tegenover het zwavel kwam te staan.
frequente olie wissel en normale olie gebruiken , en je hebt imo geen problemen.
mvgr wupke
maar zit er dus echt zwavel in die olie?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
kreazyV8wuppo schreef:Lelijke Eend schreef:Paar oude synchromeshringen eens in een bak olie legen waar de meest ‘gemene’ additieven in zitten ? Eventueel synchromeshring wegen om zo te meten hoeveel brons er is opgelost.
die synchro ringen hebben geen brons.
enkeld de lagering is brons en soms de pas ringen.
hoe meer ik luisterde naar mn kennisen in de olie bisnis hoemeer ik met stijgende verbazing tegenover het zwavel kwam te staan.frequente olie wissel en normale olie gebruiken , en je hebt imo geen problemen.
mvgr wupke
Nouja, een afgeschreven bronzen dingetje uit de versnellingsbak in de olie leggen dan. Of dat nou de synchomeshringen zijn of de lagering, dat maakt niet uit voor zo’n experiment als ik voorstelde lijkt me.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
paso schreef:maar zit er dus echt zwavel in die olie?
Ter verdudelijking een mailwisseling die ik een tijd geleden met iemand van Kroon heb gehad…
-----Original Message-----
From: R.van der Meij [mailto:Kroon@ree.nu]
Sent: Wednesday, August 16, 2006 1:21 PM
To: info kroon-Oil
Subject: Aanvraag informatie
Informatie-aanvraag via de website van Kroon-Oil [NL]
Ik ben op zoek naar versnellingsbakolie voor een Citroen HY. Hiervoor is voorgeschreven een EP80 olie. De olie die volgens uw site geschikt is, is "Gearlube Hypoïd 80W".
Vroeger werd lood gebruikt om aan de "EP" eigenschappen te voldoen. Dit is tegenwoordig verboden, daarom worden vaak andere middelen gebruikt. Ik kan echter niet vinden welke middelen in "Gearlube Hypoïd 80W" toegevoegd zijn om aan deze eigenschappen te voldoen, of dat er géén additieven gebruikt zijn.
Mijn vraag is of er zwavel-, chloor- of andere verbindingen in deze olie zitten die mogelijk schadelijk zijn voor een versnellingsbak. Zwavel en chloorverbindingen kan de bewuste versnellingsbak namelijk niet tegen.
Vriendelijke groet,
Raymond van der Meij
___________________________________________________________
Geachte heer Van der Meij,
Sinds het gebruik van lood en chloor in olie verbannen zijn vanwege het milieu zijn àlle EP gedoopte oliën op de markt op basis van zwavelverbindingen. Zo ook onze Gearlube Hypoid 80W. Wel zijn er limieten aan concentraties. Deze limieten zijn allemaal vastgelegd in de API specificaties GL-1 (geen EP dopes) tot en met API GL-5 (max. concentratie EP dopes). Kiest men een te lage specificatie dan door de fabrikant opgegeven dan zal de levensduur afnemen doordat de olie niet genoeg bescherming biedt tegen slijtage. Kiest men een te hoge specificatie dan zal de levensduur eveneens afnemen doordat de olie te agressief is voor bepaalde componenten (stap van API GL-4 naar API GL-5 is ca. 2X zo agressief). Citroën schrijft voor de transmissie van uw HY een SAE 80W olie voor. Deze olie moet dan voldoen aan de API GL-4 specificatie. Onze Gearlube Hypoid 80W voldoet aan deze eisen en is hiermee gegarandeerd geschikt voor de transmissie van uw klassieke HY zonder enige nadelige gevolgen voor de levensduur van de transmissie. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
ing. Tom Bruggeman
Technical Marketing Services
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com
ps, wat hij zegt dat alle olien op basis van zwavelverbindingen zijn is dus niet correct, er is een kort lijstje met olieen die hun EP eigenschappen zonder die additieven behalen.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, iedereen en vooral Wupke erg bedankt voor alle inspanningen! Ik ga er dus gewone olie in mikken.
Vandaag ben ik eindelijk weer eens aan de slag geweest met de HY. Tenslotte, over 3 weken wil ik kunnen rijden!!! Of dat streven haalbaar is, dat zien ik dan wel weer….
EVen een paar pics;
Blingbling!
Nu nog even wachten op de nieuwe drukgroep en koppelingsplaat en dan kan ze er in!