Ries schreef:Dan heb ik ook nog wel een suggestie, als je injectoren lekken krijg je de boel ook moeilijk aan de praat. Met name als deze warm is.
Zit dat allemaal goed?
Ja, juist bij goed warme motor is er helemaal niets aan de hand.
garagestmarien schreef:lijkt me stug van die kleppen. dan zou er ook een flinke rookwolk moeten hangen als de motor aanslaat. of is dat ook zo?
spanner lijkt me ook niet, want dan zou het euvel na die paar minuten niet weg zijn.
Jup…rookwolk aanwezig, niet _gezien_ bij het starten, maar na wat gasgeven flinke witte rookpluimen. Kennis van me verdenkt vieze klepstoter. Verklaart idd meteen het slecht lopen van één cilinder. Hij heeft een scheut volsyntetische olie in het blok gegooid, en het lijkt te helpen. Maar erg vroeg om te zeggen. Ik moest maar eens olie gaan verversen. Anders klepdeksel eraf en met de hand schoonmaken?
garagestmarien schreef:overigens, ik heb erop zitten wachten, maar het kwam niet, die plu is voor als je zonnedak gaat lekken…
Haha, waarschijnlijk . Rubbers van het zonnedak waren niet de mooiste meer, maar na de plensbuien van afgelopen vrijdag hebben ze het goed gehouden, dus…
Problemen lijken te gaan zoals ze komen… zomaar…
En als ik het goed begrijp is het (de)monteren van een startmotor uit een V6 automaat geen klusje van een kwartier…
Rondje veerbollen was wel succes overigens, wel een rib uit m’n lijf maar veert en stuurt weer als een tiet . En vreemd genoeg lijkt de lekkage ook weg te zijn. Er is nu weer een accubol hè, die de drukpieken van de pomp kan opvangen…
Groetjes Erik!
Gisteren heb ik een flesje motorreiniger in de olie gegooid, vervolgens de motor 10 minuten stationair laten draaien, tijdje af laten koelen en olie + filter ververst. Allemaal valvoline-spul overigens. Er zat trouwens een maat 2-literblok filter op. Vandaag zo’n 250 km gereden en het tikken bij koude motor is nog steeds niet weg. Zucht?
Wat de startmotor betreft, ik krijg steeds meer de indruk dat hier vieze contacten of slechte koolborstels een rol spelen. Vandaag ging bij een warme motor bij het starten de startmotor helemaal niet rond, en zag ik de lampjes in de auto onregelmatig knipperen. Niet helemaal uit, maar lichter en donkerder…
Overigens, heeft er iemand per ongeluk nog een eind- en dwarsdemper over voor een V6 12 klepper ZPJ motor?
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Lampie schreef:Vandaag zo’n 250 km gereden en het tikken bij koude motor is nog steeds niet weg. Zucht?
Geldt het bekende verhaal van de kantelende zuigers ook voor een 6 pottertje?
Zo, ja, dan verklaart dit het tikken misschien…
Tjah, hoe klinkt een kantelende zuiger?
Wat ik nu hoor is een soort harde klik en ook nog een tjoep erdoorheen geloof ik. En een niet/slecht ontstekende cilinder. Hoor het nu ook nog zachtjes bij warme motor. Ook dit draadje doet me heel erg aan mijn probleem denken.
Ik ben zelf van plan het kleppendeksel te demonteren en kijken of ik de klepstoters in kan duwen. Maar dat kan maandag pas, want dan moet ik eerst een tube vloeibare pakking hebben meen ik…
Ik zal blij zijn als de V6-vraagbaak in de bus valt, maar dat is pas over 2 weken ofzo…lange levertijd.
Groetjes Erik!
Lampie schreef:Tjah, hoe klinkt een kantelende zuiger?
Wat ik nu hoor is een soort harde klik en ook nog een tjoep erdoorheen geloof ik. En een niet/slecht ontstekende cilinder. Hoor het nu ook nog zachtjes bij warme motor. Ook dit draadje doet me heel erg aan mijn probleem denken.
Ik heb hier het Citroen boek van de ZPJ/ZPJ4, ik zie daar onder de tuimelaars een soort busje met een plaatje erop. Is helaas alleen een boek met plaatjes/foto’s er staat helaas niet bij of het een hydraulische stoter is of een gewoon busje en een klepstelplaatje.
Ik zou als ik jouw was eerst een compressie meting doen, om uit te sluiten dat het iets met de zuigerveren is. Ik heb het pas nog gedaan bij de V6 van Ronald, de B-bank (achterste) kom je redelijk bij, voor de A-bank moet de injectorrail eraf anders kun je de bougies niet eruit draaien. Als je de injector rail verwijdert, monteer de injectoren dan wel terug met nieuwe O-Ringen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_470.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ries schreef:Geldt het bekende verhaal van de kantelende zuigers ook voor een 6 pottertje?
Nope…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Lampie schreef:
Jup…rookwolk aanwezig, niet _gezien_ bij het starten, maar na wat gasgeven flinke witte rookpluimen. Kennis van me verdenkt vieze klepstoter. Verklaart idd meteen het slecht lopen van één cilinder. Hij heeft een scheut volsyntetische olie in het blok gegooid, en het lijkt te helpen. Maar erg vroeg om te zeggen. Ik moest maar eens olie gaan verversen. Anders klepdeksel eraf en met de hand schoonmaken?
Je koopt een auto met een lekke koppakking, denkt dat een defecte expansievat-dop de oorzaak is en nu constateer je witte rookpluimen en een niet lekker lopende cilinder…......
Met andere woorden, je hebt nog steeds een lekke koppakking
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Even je blok warm laten worden, je thermostaat moet open komen te staan. Dan heel voorzichtig de dop van het expansievat losdraaien. Komt dan al direct het koelvloeistof je tegemoet dan is er teveel druk. Dat betekent lucht en dan ben je al vrij zeker van een lekke koppakking. Ook als je een bubbelbad aantreft in het vat.
Voel ook bij een warm blok aan de dikke slang aan de radiateur, knijp er even in. Kan je hem goed inknijpen dan is het goed, staat dat ding bol dat je hem niet kan inknijpen, dan betekent dat ook lucht.
Laten we het beste er maar van hopen!
See, buy, fly C5 V6
Willem schreef:
Je koopt een auto met een lekke koppakking, denkt dat een defecte expansievat-dop de oorzaak is en nu constateer je witte rookpluimen en een niet lekker lopende cilinder…......
Met andere woorden, je hebt nog steeds een lekke koppakking
Heb hier ook al over nagedacht, maar als het blok warm is klinkt-ie nieuw… Ook geen rook meer dan.
Hoeveel kun je een blok belasten als de koppakking lek is? 6000 toeren gedurende 30 sec kan ie dan gewoon hebben?
Heb het expansievat al eens opengehad bij draaiende motor, niets te zien…
Vlak na de start hoor ik ook heel veel getik, ik denk toch dat de klepstotertjes hun beste tijd gehad hebben. Dit kan toch, na 250dkm?
Groetjes Erik!
ik ga ff met Willem mee, witte rookpluimen lijkt mij ook op die kapotte koppakking.
Het zou misschien kunnen dat als de motor warm word de boel net voldoende uitzet om de pakking nog wat ok te houden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7277.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
hebben we het al over een simpele compressietest gehad?
gompy58 schreef:ik ga ff met Willem mee, witte rookpluimen lijkt mij ook op die kapotte koppakking.
Het zou misschien kunnen dat als de motor warm word de boel net voldoende uitzet om de pakking nog wat ok te houden.
Witte pluimen bij een warme motor is 99,9% een lekke kop.
Als het bij een koude motor gebeurt, dan kan dit condens zijn in de uitlaat als gevolg van korte stukjes.
Het lijkt mij overigens niet dat je lange ritten maakt met een V6, dat zou wel erg kostbaar zijn.
Uitzetten van de motor en dan de pakking dicht drukken lijkt mij sterk, meestal worden je problemen dan erger omdat de druk en hitte ook oplopen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat maken jullie een boel woorden smerig, ga naar de garage en laat ff snuffelen aan je koelwater…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ries schreef:Wat maken jullie een boel woorden smerig, ga naar de garage en laat ff snuffelen aan je koelwater…
Psiess…42 eurootjes en je weet wat meer. Zoveel kostte het bij mij.
See, buy, fly C5 V6
Dank voor de reacties, heren.
Na de oliewissel lijkt het toch allemaal ietsje minder te worden. Tikken is minder aanwezig, wel een hoop kabaal bij de eerste omwentelingen van de motor hoor, had dit al eerder gehoord maar verdacht startmotor. Toch loopt de motor weer wat beter, krijg niet meer de indruk dat de motor op 5 poten loopt op het moment dat ik het gaspedaal indruk, maar het is nog niet helemaal zoals het hoort.
Ries schreef:Wat maken jullie een boel woorden smerig, ga naar de garage en laat ff snuffelen aan je koelwater…
Is al gedaan… die garage had het expansievat-dopje vervangen, ze hebben gezocht naar een lekke koppakking maar niets kunnen vinden. Ik ga evengoed wel naar die garage, die zullen vast ook een compressietest kunnen doen of een diagnose stellen.
ZX1.4i schreef:Als het bij een koude motor gebeurt, dan kan dit condens zijn in de uitlaat als gevolg van korte stukjes.
Het lijkt mij overigens niet dat je lange ritten maakt met een V6, dat zou wel erg kostbaar zijn.
Ik rij idd veel korte stukjes, dus dat verklaart die witte rook wel, alhoewel het nu wel meer is geworden. Als de motor warm is komt er geen rook uit. Ik weet niet hoeveel een gammele uitlaat hier aan meespeelt.
Ook is de motor toch een paar keer zodanig misbruikt (ik weet het ops: ) dat een kapotte pakking volledig de geest zou geven, ik zie wel wat de garage te zeggen heeft.
Groetjes Erik!