1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hydractive definitief uitschakelen
sutrebor
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 27-05-2007

Gepost: 18 juni 2007 09:05 PM

Hallo mensen,

Ik wil op mijn XM 2.0 I uit 1993 definitief het hydractive-systeem uitschakelen !!
Waarom: Ik wil lekker zweven, en de foutjes/mankementjes die dit
gevoelige systeem met zich meebrengt, omzeilen.
De laatste dagen heb ik flink gezocht/nagekeken wat er op dit gebied
zo allemaal voorkomt qua problemen.
Nou, door de bomen zie je het bos niet meer !
De een zegt dit, de ander dat !
Van gaspedaal sensor tot kofferbak-klep.
(ga nu niet vertellen dat alle bollen e.d. in orde moeten zijn, dat weet ik.)

Mijn vraag is: Kan dit makkelijk zelf uitgeschakeld worden ?

Zo ja, HOE !

Of is het toch maar laten doen ?

Groet en alvast bedankt, Robertus.

Biertje ? .......... Nee, XM !

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2007 09:42 PM
  [ # 1 ]

Re: Hydractive definitief uitschakelen

sutrebor schreef:

Mijn vraag is: Kan dit makkelijk zelf uitgeschakeld worden ?

Zo ja, HOE !

Ja hoor, dit kan zowel langs elektronische dan wel mechanische weg.
Als je het langs de elektronische weg wil doen moet je een schema’tje zien te krijgen dat ongetwijfeld hier op het forum te vinden is. (het gele draden gebeuren).

Langs de mechanische weg dien je ergens onder de auto 2 klepjes te ontdoen van zijn ingewanden.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 juni 2007 10:10 PM
  [ # 2 ]

nog een tip/idee:

ik zou ook nog fff de stekkers uit de veer ECU trekken anders hoor je nog steeds de klikjes en klakjes als je bijv. 1 van de deuren opend.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 juni 2007 11:23 PM
  [ # 3 ]

Een serie 1 heeft maar één elektroklep. Met de elektronische omleiding zorg je dat er constant stroom staat op de spoel van de elektroklep. Elektrische problemen zijn dan nog niet voor 100% uitgeschakeld. Bij de mechanische methode haal je het eerste veertje uit de elektroklep zodat het ventiel altijd openstaat, dus vering altijd op soft, ongeacht wat de ECU allemaal terecht of onterecht in petto heeft. Als het dan nog niet goed is kan er alleen iets hydraulisch aan de hand zijn. voor een beschrijving en tekeningen van de elektroklep en andere hydraulische componenten, zie  

groet, Jan

PS. Ik ga dit binnenkort zelf ook doen; veertje kan er later altijd weer in als het moet..

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
sutrebor
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 27-05-2007

Gepost: 19 juni 2007 12:51 AM
  [ # 4 ]

Geplaatst: 18 Jun 2007 21:23   Onderwerp:

————————————————————————————————————————
Een serie 1 heeft maar één elektroklep. Met de elektronische omleiding zorg je dat er constant stroom staat op de spoel van de elektroklep. Elektrische problemen zijn dan nog niet voor 100% uitgeschakeld. Bij de mechanische methode haal je het eerste veertje uit de elektroklep zodat het ventiel altijd openstaat, dus vering altijd op soft, ongeacht wat de ECU allemaal terecht of onterecht in petto heeft. Als het dan nog niet goed is kan er alleen iets hydraulisch aan de hand zijn. voor een beschrijving en tekeningen van de elektroklep en andere hydraulische componenten, zie http://www.ottens-design.nl/Hydractiv-Beschreibung.pdf

groet, Jan

PS. Ik ga dit binnenkort zelf ook doen; veertje kan er later altijd weer in als het moet..


Hallo Jan,

Waar vind ik die electroklep ?
Ries schreef onder de auto, ergens 2 kleppen weghalen.
De Duitse PDF laat hem boven bij de motor zien.
Moet het systeem drukloos gemaakt worden ? (denk het wel)
Als jij het binnenkort gaat doen, kan je niet een fotootje bijdoen ?  Wink

Alvast bedankt, Rob.

Biertje ? .......... Nee, XM !

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 19 juni 2007 01:19 AM
  [ # 5 ]
JanO schreef:

Een serie 1 heeft maar één elektroklep. Met de elektronische omleiding zorg je dat er constant stroom staat op de spoel van de elektroklep. Elektrische problemen zijn dan nog niet voor 100% uitgeschakeld. Bij de mechanische methode haal je het eerste veertje uit de elektroklep zodat het ventiel altijd openstaat, dus vering altijd op soft, ongeacht wat de ECU allemaal terecht of onterecht in petto heeft. Als het dan nog niet goed is kan er alleen iets hydraulisch aan de hand zijn. voor een beschrijving en tekeningen van de elektroklep en andere hydraulische componenten, zie  

groet, Jan

PS. Ik ga dit binnenkort zelf ook doen; veertje kan er later altijd weer in als het moet..

Bij jou werkt de boel toch naar behoren? Waarom dan toch deze licht chirurgische ingreep?

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 juni 2007 02:44 AM
  [ # 6 ]
Ries schreef:

Bij jou werkt de boel toch naar behoren? Waarom dan toch deze licht chirurgische ingreep?

Omdat ik een onbedwingbare neiging heb om te onderzoeken hoe iets in elkaar zit. nuts Ik wil hem er een keer onder uit halen, lekker uit elkaar draaien en schoonmaken. Het veertje laat ik er uit, zodat ik weer een onderdeel kan uitsluiten bij het oplossen van mijn veerprobleem. Het werkt bij mij nog niet naar behoren, en dat ligt niet alleen aan de banden. Door mijn zelfgeknutselde controleledje en de hoorbare klikken van de klep weet ik dat het elektrische gedeelte goed werkt. Toch heb ik gemerkt dat ik tijdens het rijden absoluut geen verschil voel tussen de schakelaar in de normaal- en de sportstand. Bij stilstand met de motor uit voel ik wel verschil als na 30 sec. de klep dicht gaat. Met comfortbollen is het verschil wel kleiner trouwens. Vaak blijft de auto na een rit een paar cm te hoog staan en staat dan volgens mij in de sportstand, terwijl het ledje brand, dus elektroklep krijgt stroom. Dit is altijd voor en achter tegelijk, dus denk ik in eerste instantie niet aan hoogteregelaars, stroeve veerpoten, lagers enz. De elektroklep hebben de voor- en achtervering gemeenschappelijk (serie 1), dus die wil ik wel eens nader bekijken. Misschien is de spoel wel goed maar komt de naald niet goed los, of sluit hij de retour niet goed af zodat de derde bol niet optimaal meewerkt, ik bedenk maar wat.. Het zou het wisselvallige gedrag van de vering verklaren. Shit, nou zou ik er vanavond nog wel onder willen kruipen; heb alleen geen tijd deze week. Sad

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
sutrebor
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 27-05-2007

Gepost: 19 juni 2007 02:58 AM
  [ # 7 ]

Omdat ik een onbedwingbare neiging heb om te onderzoeken hoe iets in elkaar zit.  Ik wil hem er een keer onder uit halen, lekker uit elkaar draaien en schoonmaken. Het veertje laat ik er uit, zodat ik weer een onderdeel kan uitsluiten bij het oplossen van mijn veerprobleem. Het werkt bij mij nog niet naar behoren, en dat ligt niet alleen aan de banden. Door mijn zelfgeknutselde controleledje en de hoorbare klikken van de klep weet ik dat het elektrische gedeelte goed werkt. Toch heb ik gemerkt dat ik tijdens het rijden absoluut geen verschil voel tussen de schakelaar in de normaal- en de sportstand. Bij stilstand met de motor uit voel ik wel enz, enz,.....

Hoi Jan,

Dat wil ik ook !
Door dat hele hydractive uit te schakelen, kan je problemen met de vering beter opsporen.
Het ligt dan aan de vering zelf (bollen e.d.) of de aan/bij sturing hiervan. (dus het hydractive gedeelte)
Jammer dat je deze week geen tijd hiervoor hebt.
Dan wacht ik ook maar een weekje.

Groet Rob.

Biertje ? .......... Nee, XM !

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 juni 2007 03:03 AM
  [ # 8 ]
sutrebor schreef:

Geplaatst: 18 Jun 2007 21:23   Onderwerp:

Hallo Jan,

Waar vind ik die electroklep ?
Ries schreef onder de auto, ergens 2 kleppen weghalen.
De Duitse PDF laat hem boven bij de motor zien.
Moet het systeem drukloos gemaakt worden ? (denk het wel)
Als jij het binnenkort gaat doen, kan je niet een fotootje bijdoen ?  Wink

Alvast bedankt, Rob.

Ha Rob,

Ries ging waarschijnlijk uit van een serie 2. Deze hebben op elke hydractiefregelaar (bij de derde bollen) een elektroventiel. Jij hebt een serie 1, die heeft één elektroklep die beide hydractiefregelaars hydraulisch aanstuurt. De elektroklep, of zoals de Duitsers zeggen magnetventil, zit onder de auto bij de hoogteregelaar in de buurt. Dit is ongeveer onder de passagiersstoel.

Ik neem me vaak voor om foto’s te maken van een klus, maar meestal zijn m’n handen zwart van de lhm, olie en vet en dat fotografeert niet lekker… Maar ik zal het proberen!

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 19 juni 2007 03:05 AM
  [ # 9 ]

Goed plan, ben idd wel benieuwd hoe het er uit ziet via een foto? Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 19 juni 2007 03:10 AM
  [ # 10 ]
JanO schreef:

Ries ging waarschijnlijk uit van een serie 2.

Klopt, niet goed naar het bouwjaar gekeken…

Profiel  
 
sutrebor
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 27-05-2007

Gepost: 19 juni 2007 03:47 AM
  [ # 11 ]

Ik neem me vaak voor om foto’s te maken van een klus, maar meestal zijn m’n handen zwart van de lhm, olie en vet en dat fotografeert niet lekker… Maar ik zal het proberen!

FOTO’s maken !!!!!! banana
Er zijn meer mensen op dit forum die dit willen zien. (eindelijk 1 duidelijke/simpele manier)
Als jij mooie foto’s erop zet en ik (en anderen) kan (kunnen) de hydractive hierdoor uitschakelen, stuur ik jouw een spec. tube met wonderbaarlijke handcleaner toe !! Dan zijn de foto’s zo gemaakt. (ondanks de porto ;-((

Groet en vlug welterusten, Rob. (morgen weer werken bye2 )

Biertje ? .......... Nee, XM !

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 juni 2007 04:48 AM
  [ # 12 ]

Wat ik me afvraag hé, die electroklep krijgt dus op een gegeven moment spanning en gaat open en dat hangt af van wat de computer beslist.

Als je nou een dubbel contact wisselschakelaar ergens monteert waarbij de electroklep de spanning krijgt van het systeem enerzijds, of een directe spanning via die schakelaar vanaf een zekering, zodat je er constante spanning op kunt zetten ahw.

Een ‘anti sportstand’  schakelaar zeg maar, zou dat werken?

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 juni 2007 04:43 PM
  [ # 13 ]
Han S schreef:

Wat ik me afvraag hé, die electroklep krijgt dus op een gegeven moment spanning en gaat open en dat hangt af van wat de computer beslist.

Als je nou een dubbel contact wisselschakelaar ergens monteert waarbij de electroklep de spanning krijgt van het systeem enerzijds, of een directe spanning via die schakelaar vanaf een zekering, zodat je er constante spanning op kunt zetten ahw.

Een ‘anti sportstand’  schakelaar zeg maar, zou dat werken?

Helaas, was het maar zo simpel. De kleppen werken niet op 12V, maar met een spanningspiekje om de klep te sluiten en een modulerend signaal of zoiets om de klep vast te houden. Dit om warmteontwikkeling tegen te gaan. Als je er constant de volle 12V op zet gaat de spoel kapot…

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 19 juni 2007 09:14 PM
  [ # 14 ]
JanO schreef:

Als je er constant de volle 12V op zet gaat de spoel kapot…

groet, Jan

Ben je er dan ook niet voorgoed vanaf ??

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 19 juni 2007 11:09 PM
  [ # 15 ]
citro-power schreef:
JanO schreef:

Als je er constant de volle 12V op zet gaat de spoel kapot…

groet, Jan

Ben je er dan ook niet voorgoed vanaf ??

juist niet Exclamation als de spoel defect raakt is de klep in rust. en als de klep in rust is is de extra bol voor comfort afgesloten. (dus sportieve stand).
en dat willen we dus net niet ...................

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook