Ries schreef:Wat maken jullie een boel woorden smerig, ga naar de garage en laat ff snuffelen aan je koelwater…
Ries? Snuffelen aan koelwater? Wat kan men daaraan zien/ruiken?
Olie erdoorheen gemengd bij kapotte koppakking?
koppakkings test concreet kan op 3 manieren.
de makkelijkste.
motor warm, dus thermostaat open.
2 minuten stationair laten draaien, dan de dop van het expansievat af, en direct de snuffelaar van de 4 gas tester erboven houden (let op dat hij geen water opzuigt).
als de PPM waarde van bv 10 ppm stijgt naar 100 en meer PPM ,dan is de kop lek, hetzij de pakking of de kop.
maar dat je uitlaatgassen in je koelcircuit hebt is dan duidelijk….
de 2e test.
ook makkelijk en evt ook thuis te doen.
kweet alleen niet wat zo’n setje tegenwoordig kost.
bestaat uit een plastic ding met 2 glaasjes.
1 glas vul je met een vloeistof welke helder is.
als je nu bij warme motor wat koelvloeistof in het andere buisje zuigt, en de heldere kant verkleurt duidelijk, is je koppakking lek.
de derde test ben ik geen voorstander van.
maar is de aloude methode om kachelradiatoren en andere dingen kappot te persen en vervolgens de klant vet op kosten te jagen.
afpersen dus in de letterlijkste zin van het woord.
en zoals ik uitgevogeld heb, type I kan koprevisie met motor ingebouwd.
TypeII is alleen mogenlijk met complete uitbouw.
en qua uren is het je reinste gok, daar je veel randwerk mee gaat nemen.
de motor en bak eruit, dan doe je ditjes en datjes ook maar meteen nu je er makkelijk bij kan.
je startmotor.
test hem eens met een directe + op de stuurdraad aansluiting.
is hij nog lui? dan is je wikkeling en of lagering aan het doorbranden/slijten.
aangezien je accu /dynamo ok is, zou ik de startmotor gewoon vervangen,ten minste je klachten en tests hierso lezende.
koelvloeistoflekkage kan ook weg komen uit de radiator/expansievat dop.
is die OOK nieuw zoals het expansievat?
je automaat schakeld nu nog goed, ververs dus de ATF/ Dexron IIof III erin.
en reinig het filter, eventueel haal de carterpan eronder vandaan, en maak het magneet schoon..
preventie is vaak het leven van de automaat!!
het tikken kan ik echt niet plaatsen, en kantelende zuigers al helemaal niet.
maar je laat je niet op de kast jagen wat een + is, ga terdege op zoek naar de oorzaak, alvorens de hele zaak open te schroeven…
succes met die mooie schuit.
mvgr wupke
Zo Ton. Da’s weer een heel boek.
Een 4-gastester, waar haal je die?
Mijn XM raakt ook een limonadeglaasje koelvloeistof kwijt elke paar weken…raar…
Matthijs2006 schreef:Zo Ton. Da’s weer een heel boek.
Een 4-gastester, waar haal je die?
Mijn XM raakt ook een limonadeglaasje koelvloeistof kwijt elke paar weken…raar…
bij de meeste garage’s waar ze APK’s doen moeten ze die 1 hebben..
mvgr wupke
En die 2e test Wupke, heb je daar een linkje van, van zo’n product?
de meeste automateriaal zaken kunne je dat leveren.
kost (gokje) iets van 40 euro.
was destijds in het gulden tijdperk 65 NLG..
mvgr wupke
xm_turbo schreef:Even je blok warm laten worden, je thermostaat moet open komen te staan. Dan heel voorzichtig de dop van het expansievat losdraaien. Komt dan al direct het koelvloeistof je tegemoet dan is er teveel druk. Dat betekent lucht en dan ben je al vrij zeker van een lekke koppakking. Ook als je een bubbelbad aantreft in het vat.
Voel ook bij een warm blok aan de dikke slang aan de radiateur, knijp er even in. Kan je hem goed inknijpen dan is het goed, staat dat ding bol dat je hem niet kan inknijpen, dan betekent dat ook lucht.
Laten we het beste er maar van hopen!
Shit man…dit heb ik ook….
Ik maak me ook zorgen nu…
als ik dit forum zo lees, en dan met name de V6jes,, hmm bekruipt me een gevoel dat er aardig wat revisie werk in de lucht hangt..
het uitbouwen is al een bere klus, dan de revisie , en dan het hele spul er weer in zien te krijgen,, hmm dat benne heel wat schroeven bouten en stekkers ,nog afgezien wat kaduuk gaat tijdens de en montage,, brakke stekkers enzo is citro eigen .....
andersom, als het goed gedaan word, heb je ook wat, en ben je heel wat jaren van ellende verlost..
mvgr wupke:die de XM V6 rijders succes wenst,en sterkte..
Maar bij een Type I V6 kan de motor erin blijven, hoeft niet uitgebouwd te worden?
Lampie schreef:Ik rij idd veel korte stukjes, dus dat verklaart die witte rook wel, alhoewel het nu wel meer is geworden. Als de motor warm is komt er geen rook uit. Ik weet niet hoeveel een gammele uitlaat hier aan meespeelt.
De V6 heeft volgens mij 2 dempers en een einddemper, hier kan lekker veel water in ophopen tijdens korte ritjes.
Matthijs2006 schreef:Maar bij een Type I V6 kan de motor erin blijven, hoeft niet uitgebouwd te worden?
Matthijs, maak je nu eens niet zo snel druk.
eerst een degelijk onderzoek of je koppakking ja dan nee kapot is.
daarnaast heb ik met een minimaal lekkende koppakking (ja werd wel steeds erger)bijna 40,000 km door gereden.
paniekschieten is dus niet nodig, je hebt de tijd .
tenzij je met 2 ton op de haak en evenzoveel in de auto ,een ritje France geplanned hebt staan.
mvgr wupke:die eerst exact wil weten wat er mis is alvorens op de target’s te gaan schieten.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Matthijs2006 schreef:xm_turbo schreef:Even je blok warm laten worden, je thermostaat moet open komen te staan. Dan heel voorzichtig de dop van het expansievat losdraaien. Komt dan al direct het koelvloeistof je tegemoet dan is er teveel druk. Dat betekent lucht en dan ben je al vrij zeker van een lekke koppakking. Ook als je een bubbelbad aantreft in het vat.
Voel ook bij een warm blok aan de dikke slang aan de radiateur, knijp er even in. Kan je hem goed inknijpen dan is het goed, staat dat ding bol dat je hem niet kan inknijpen, dan betekent dat ook lucht.
Laten we het beste er maar van hopen!Shit man…dit heb ik ook….
Ik maak me ook zorgen nu…
Even laten snuffelen, dan weet je het voor 99,9 %...als het zo is dan weet je ook hoe erg het is. Wat Wupke ook zegt, gat of klein gaatje.
Misschien heb je wel ergens een klein gaatje in een slang, dat veroorzaakt natuurlijk ook bubbels.
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
kreazyV8wuppo schreef:
en zoals ik uitgevogeld heb, type I kan koprevisie met motor ingebouwd.
TypeII is alleen mogenlijk met complete uitbouw.
Dan mag je mij wel uitleggen hoe je de achterste kop loshaald, bij de voorste kan de motor blijven zitten, bij een PRV-V6 in dit geval (zit in een serie 1 EN 2)
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Een gastester kost 199 euro ex. BTW
En een tester met vloeistoffen 89 euro ex. BTW…
Ik doe dus ff niks, want volgens mij is mijn probleem nog niet zo urgent…
Willem schreef:kreazyV8wuppo schreef:
en zoals ik uitgevogeld heb, type I kan koprevisie met motor ingebouwd.
TypeII is alleen mogenlijk met complete uitbouw.Dan mag je mij wel uitleggen hoe je de achterste kop loshaald, bij de voorste kan de motor blijven zitten, bij een PRV-V6 in dit geval (zit in een serie 1 EN 2)
in beide gevallen opteer ik voor complete uitbouw.
mischien niet mischien wel wijs, maar dat om bochten heen sleutelen is niet mijn weg.
als ik bv een kop en distri en koppeling moet vervangen, dan haal ik ook alles in een X eruit, en kan dan leuk alle keerringen doen en pakkingen en meer van die kleine wriemel klusjes, die anders nagenoeg ondoenlijk zijn.
andersom, je kan eerst de voorste kop eraf halen en dan het blok max voorover kantelen, met veel knokkelvlees, kun je mischien de kop eraf gewriemeld krijgen, laat staan erop.
daarom,, ik ga zo’n klus liever direct goed te lijf, of helemaal of niet.
uitkleden die dame, de billen bloot en gesopt gesponnen en gewassen ,netjes terug parkeren voor weer 3 ton rij plezier.
mvgr wupke