Hebben wij weer…
Lekker stukje rijden met de C3 1.4 HDi, eventjes doorgegast met 160 km/h op de teller (is nog niet de topsnelheid, volgens mij?), totdat ineens een brandlucht het interieur binnendrong.
Eerste de beste afrit gepakt, parkeerplaats gezocht en motor afgezet. Klep open: ja hoor, allemaal rook die van de isolatie van de turbo (direct vooraan het motorblok) komt. Zie het isolatiemateriaal op een bepaalde plek helemaal gloeien.
Gelukkig regende het pijpenstelen, met een plastic zakje wat water geschept uit een plas en het isolatiemateriaal daarmee geblust. Daarna heel rustig verder gereden.
Stomtoevallig waren we op weg naar de stad waar de auto 2 weken geleden met 3 maanden garantie gekocht is en de garagist was nog aanwezig. Hij bekeek het probleem en zag de oorzaak: waarschijnlijk door een vorige reparatie-actie is de folie onder de isolatie beschadigd geraakt, waardoor de gloeiend hete turbo direct contact maakte met het buitenste isolatiemateriaal (een soort van glaswol), dat daardoor is gaan smeulen.
De garagist heeft als remedie de isolatie compleet verwijderd. Volgens hem kan het geen kwaad als de isolatie er niet zit, er komt immers rijwindkoeling langs (is het niet vanwege het rijden, dan wel vanwege de radiateurfan die ervoor zit).
Kan iemand met verstand van zaken mij dit bevestigen? Zo nee, zullen we uiteraard een nieuwe isolatie vereisen. De garagist in kwestie doet beslist niet moeilijk als dat echt zo is, maar zaterdagmiddag kon ‘ie natuurlijk niet aan specifieke Citroën-onderdelen komen.
verleden:
mijn vader: Citroën 2CV4 1970, Citroën DS 23 Pallas Mécanique 1972, Citroën C5 Exclusive 2002
zelf gereden: Talbot-Matra Murena 2.2 1981, Citroën C3 1.4 HDi 2002
heden:
Volvo 480 GT 2.0i 1994, Ford Focus 1.6-16V 2008
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
@Matramurena: Autofabrikanten staan er niet om bekend dat ze zinloos zaken op auto’s schroeven… Ik zou het maar origineel laten maken, dan weet je ook dat je ná je garantieperiode geen gedonder hebt…
Gr Martijn
Je moet moet ook erg uitkijken met het plots afkoelen van een turbo, door er water op te spatten (of bluspoeder?)
Daardoor ontstaan juist scheuren in je turbohuis
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Je moet moet ook erg uitkijken met het plots afkoelen van een turbo, door er water op te spatten (of bluspoeder?)
Daardoor ontstaan juist scheuren in je turbohuis
Ik weet het, heb het water ook heel spaarzaam gebruikt (geen paniek ) en precies daar waar het isolatiemateriaal gloeide, om te voorkomen dat het echt ging fikken. Ik heb alleen het isolatiemateriaal nat gemaakt, het turbohuis heeft geen plotselinge afkoeling voor z’n kiezen gekregen.
M’n vriendin is net bij de Citroëndealer geweest: ‘t hoort er eigenlijk wel op, maar het is niet erg dat het folie er niet omheen zit. Tja, dan heb je geen punt meer qua garantie, als de dealer al zegt dat het er niet op hoeft te zitten…
verleden:
mijn vader: Citroën 2CV4 1970, Citroën DS 23 Pallas Mécanique 1972, Citroën C5 Exclusive 2002
zelf gereden: Talbot-Matra Murena 2.2 1981, Citroën C3 1.4 HDi 2002
heden:
Volvo 480 GT 2.0i 1994, Ford Focus 1.6-16V 2008
matramurena schreef:
M’n vriendin is net bij de Citroëndealer geweest: ‘t hoort er eigenlijk wel op, maar het is niet erg dat het folie er niet omheen zit. Tja, dan heb je geen punt meer qua garantie, als de dealer al zegt dat het er niet op hoeft te zitten…
Toch maar even voor een second opinion naar de plaatselijke PSA-specialist, blijkt dat die folie er zit om te voorkomen dat het plastic bij de radiateur smelt. Kortom, die wordt straks onder garantie fijn teruggeplaatst.
Maar met de turbo is gelukkig niets mis, de rest van de auto ook niet trouwens. Altijd handig, zo’n vertrouwd adresje (schaamteloze plug: , het is duidelijk dat ‘ie meer tijd stopt in het aan auto’s dan aan websites sleutelen )
verleden:
mijn vader: Citroën 2CV4 1970, Citroën DS 23 Pallas Mécanique 1972, Citroën C5 Exclusive 2002
zelf gereden: Talbot-Matra Murena 2.2 1981, Citroën C3 1.4 HDi 2002
heden:
Volvo 480 GT 2.0i 1994, Ford Focus 1.6-16V 2008
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
matramurena schreef:[(schaamteloze plug: , het is duidelijk dat ‘ie meer tijd stopt in het aan auto’s dan aan websites sleutelen )
Daar hebben we een mooi topic voor:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik zou ook gebruik maken van de garantie zolang je die nog hebt. of het er nou op hoeft of niet, je hebt die auto MET gekocht, dus zou ik het ook weer MET willen hebben. alle kans dat het weer gebeurt dus kennelijk, maar da’s zorg voor later.
gewoon garantie eisen is mijn advies
succes
bogaard77 schreef:
Daar hebben we een mooi topic voor:
KLIKKERDEKLIK
Heb twee keer geklikkerdeklikt, want de plaatselijke officiële Citroëndealert verdient ook een pluim
verleden:
mijn vader: Citroën 2CV4 1970, Citroën DS 23 Pallas Mécanique 1972, Citroën C5 Exclusive 2002
zelf gereden: Talbot-Matra Murena 2.2 1981, Citroën C3 1.4 HDi 2002
heden:
Volvo 480 GT 2.0i 1994, Ford Focus 1.6-16V 2008