Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:waterman771 schreef:sans-pareil schreef:Ach volgens mij houdt Waterman wel van een uitdaging. Hij had het er net nog over hoeveel ruimte ie nog onder de kap heeft, da’s toch niet echt ‘des citroens.
Turbo’s zijn noodoplossingen om een blok van power te voorzien. Een SM kan zonder turbo’s al tot ruim 300 pk worden getuned, zonder dat ie stuk gaat. Geen turbotroep voor mij dus
Ah een leuke discussie! Turbo’s zijn een manier om meer efficiency uit een blok te halen. 1 pk per cc behoort tot de mogelijkheden, vraag maar aan BMW . Dus als ie al 300pk zonder turbo’s kan, dan kan je met een geringe turbodruk er al 600pk er uit halen. Zeg nou zelf, 600 is toch beter dan 300? . En bovendien zit het koppel dan ergens in het toerenbereik waar je er ooit nog iets aan gaat hebben . Turbo’s Rule!
fftopic
Turbo’s zijn voor sukkels met petjes, 17” lichtmetaal, spoilers en andere zooi die niet op een auto thuishoren…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Even een oppoetsactie gehouden, zullen we het nu ontopic houden?
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een update over het SM blok:
Vorige week hebben we de motor volledig uit elkaar gehaald. Daarbij hebben we nog meer “ellende” ontdekt.
- drijfstanglagers versleten
- krukaslagers versleten, krukas vertoont slijtage groeven
- klepzittingen erg matig, een paar nog steeds heel goed..
- secundaire distributiekettingen versleten
- nokkenassen slecht
- diverse keeringen lek…….
Wat gaan we nu dus nog meer doen? Behalve de 6 nieuwe zuigers en het lijnboren van de cilinders gaan we ook de krukas slijpen naar de eerste ondermaat en van nieuwe lagerschalen voorzien. Ook de drijfstanglagers gaan naar de eerste ondermaat en zullen worden vernieuwd. Dan de cilinderkoppen: Daar komen nieuwe zittingen in, en als het nodig mocht zijn ook nieuwe klepgeleiders. Om de boel af te maken schroeven we er ook nog 4 nieuwe nokkenassen op. Kortom, een hele waslijst, en een behoorlijke kostenpost . Maar ja, hij ligt nu toch op de werkbank in 10.000 stukjes, dus laten we het nu maar eens goed aanpakken.
Natuurlijk volgen de foto’s!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Een update over het SM blok:
Vorige week hebben we de motor volledig uit elkaar gehaald. Daarbij hebben we nog meer “ellende” ontdekt.
- drijfstanglagers versleten
- krukaslagers versleten, krukas vertoont slijtage groeven
- klepzittingen erg matig, een paar nog steeds heel goed..
- secundaire distributiekettingen versleten
- nokkenassen slecht
- diverse keeringen lek…….Wat gaan we nu dus nog meer doen? Behalve de 6 nieuwe zuigers en het lijnboren van de cilinders gaan we ook de krukas slijpen naar de eerste ondermaat en van nieuwe lagerschalen voorzien. Ook de drijfstanglagers gaan naar de eerste ondermaat en zullen worden vernieuwd. Dan de cilinderkoppen: Daar komen nieuwe zittingen in, en als het nodig mocht zijn ook nieuwe klepgeleiders. Om de boel af te maken schroeven we er ook nog 4 nieuwe nokkenassen op. Kortom, een hele waslijst, en een behoorlijke kostenpost . Maar ja, hij ligt nu toch op de werkbank in 10.000 stukjes, dus laten we het nu maar eens goed aanpakken.
Natuurlijk volgen de foto’s!
En?was dit alles op genoemd al eerder gereviseerd? of zijn die lagers aan een eerste revisie toe?
P.S: heb de mijne ook binnen gedaan vrijdag,en heb nog geen nieuws! geen nieuws is goed nieuws
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:......gaan we ook de krukas slijpen naar de eerste ondermaat en….
Het klinkt allemaal als een geweldige geavanceerde klus. Ik kan dan ook niet echt alles volgen, al vind ik het bere interessant!
Zou je het bovenstaande eens nader kunnen toelichten? Begrijp ik nu goed dat hij kleiner gaat worden? Hoe wordt dat opgevangen dan?
de krukken waar de krukas mee in de lagers ligt ,en waar de drijfstangen aan vast zitten, worden geslepen.
hierdoor word fe krukas op de lagerdelen dus effectief DUNNER.. ondermaat dus.
de cilinders als die gehoond worden worden groter, ze worden dus uitgeboord,, daardoor is de slijtage weg en heb je een nieuwe slijtlaag.
maar daardoor zal er wel een OVERMAAT zuiger inmoeten, met dito zuigerveren.
het opboren is anders dan uithonen.
opboren van cilinders is direct naar de max overmaat van de cilinder gaan, om zo de cilinderinhoud maximaal te krijgen,,, is voor de frotters dus die nog niet genoeg hebben aan turbo ellende..
uithonen is .
het minimaal uitboren van een cilinder, net genoeg om alle slijtage en beschadigingen eruit te halen..
in waterman’s geval is dat (gelukkig) de 1e overmaat…
1e
2e
3e
4e overmaat /ondermaat.
na 4x revisie ga je eigenlijk het artiesten circuit is, want dan zit je ongeveer op het max reeël haalbare qua revisie standaard….
dwz… in de 1e 4 revisie’s zijn standaard maten verkrijgbaar,,, daarna is het dus imitatie/racerij spul of gewoon toevallig een zuiger die past…en lagers natuurlijk.
mvgr wupke:0,5 mm = standaard 1e overmaat,, al wil dit per type motor nogal eens verschillen.
patje74 schreef:waterman771 schreef:......gaan we ook de krukas slijpen naar de eerste ondermaat en….
Het klinkt allemaal als een geweldige geavanceerde klus. Ik kan dan ook niet echt alles volgen, al vind ik het bere interessant!
Zou je het bovenstaande eens nader kunnen toelichten? Begrijp ik nu goed dat hij kleiner gaat worden? Hoe wordt dat opgevangen dan?
Mijn VERMOEDEN is dat alle prototypen van motoren gelijk al op de uiterste revisiematen zit en dat in de uiteindelijke productiemodellen alle assen wat dikker zijn en alle zuigers (+ cylinders natuurlijk) wat kleiner zijn qua diameter, zodat je een X-aantal keer kan reviseren zonder dat de sterkte in gevaar komt.
Maar ik kan de plank ook wel helemaal mis slaan hoor
Schijt aan originaliteit.
is gewoon sterkteleer en word gewoon berekend met X % safety net als bij de bouw van een lift
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lelijke Eend schreef:
Mijn VERMOEDEN is dat alle prototypen van motoren gelijk al op de uiterste revisiematen zit en dat in de uiteindelijke productiemodellen alle assen wat dikker zijn en alle zuigers (+ cylinders natuurlijk) wat kleiner zijn qua diameter, zodat je een X-aantal keer kan reviseren zonder dat de sterkte in gevaar komt.
Maar ik kan de plank ook wel helemaal mis slaan hoor
je slaat de plank mis.
motoren worden exact berekend, en op diverse criteria gebouwd en ontwikkeld.
vierkant over vierkant (boring/Slag verhouding)
welk toerental het max koppel het koppel bereik en de koppelkromme.
eea afgestemt op het latere gebruik .
is het voor een vrachtwagen of een 4X4 of een racewagen alla Ferrari.
zoek de koppeltabellen maar eens op, en leg ze van al die voertuigen maar eens langs elkaar, van bv 2 liter of 2,5 liter motoren.
duur stukje techniek dus, net als de auto een heel proces gaat eraan vooraf, van 1e ontwerp tot eindproduct is soms 3 tot 6 jaar.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
60.000 km geleden heb ik het blok al eens uit elkaar laten halen, en toen zijn er dus ook nieuwe drifstang en krukas lagers in gegaan. Op dat moment was de krukas eigenlijk nog goed genoeg om enkel de lagerschalen te vernieuwen zonder de krukas te slijpen. Overigens zijn de revisiematen van een SM telkens 0.25mm, dus de eerste ondermaat betekent dat er 0.25 mm materiaal van de krukas zal worden verwijderd, en 0.25 mm uit de cilinderwanden zal worden geboord. Met deze ingrepen en de nieuwe zuigers kan het blok weer minimaal 200.000 km mee!
Bij de SM zijn er trouwens maar 3 ondermaten, wat wil zeggen dat er maximaal 0,75 mm materiaal van krukas en cilinderwanden kan worden verwijderd. Daarna MOET je het blok wegsmijten, want er zijn geen andere onderdelen te krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het slijpen doe je in eerste instantie als een krukas onrond is. Als de kruk echt slijtage groeven hebt helpt je 1ste ondermaat nietmeer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
diegene die de krukas gaat slijpen zal vermoedelijk toch genoeg vakmanschap hebben om te kijken of die goed geslepen is, of dat er naar een volgende ondermaat moet geslepen worden
misschien best nog even wachten met de schalen te kopen tot de krukas geslepen is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
paso schreef:diegene die de krukas gaat slijpen zal vermoedelijk toch genoeg vakmanschap hebben om te kijken of die goed geslepen is, of dat er naar een volgende ondermaat moet geslepen worden
misschien best nog even wachten met de schalen te kopen tot de krukas geslepen is
Ik koop geen lagerschalen, ik leg het hele blok bij het revisiebedrijf, en die bellen gewoon als het klaar is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
deed ik ook met mijn Ducati, 1700€
al denk ik dat dit bij het SM blok een koopje zou zijn
maar dan heb je wel garantie?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.