5 van de 39
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
LE’s Criezel deel 2
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 juni 2007 04:31 AM
  [ # 61 ]
Lelijke Eend schreef:

Die riem kan nergens heen, dan moet hij dwars door de kappen. En hij is net nieuw, dus knappen doet hij ook niet. Verder wordt hij door het lichte aanlopen niet smaller en wordt hij netjes op de gehele breedte gedragen door alle wieltjes en radertjes, dus ik zou niet weten wat er mis moet gaan.

Soms sta ik echt versteld van de onzin die jij kan uitkramen, wat is dit dan?
De D-riem vreet zich gewoon door de kap heen naar buiten en loopt er zo af, die kappen stellen niets voor, ze zijn enkel om de boel af te dichten tegen vuil en steentjes. Voor verdere details, lees dit topic maar eens door http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180990&postdays=0&postorder=asc&start=75

Het is gewoon heel simpel, die riem is beschadigd en kun je weggooien, er moet gewoon een nieuwe op nadat je uitgezocht heb waarom hij niet netjes in het midden wil lopen. En dit moet je wel heel erg snel gaan doen, eigenlijk geen meter meer met die auto rijden voor het gefixt is.

Bovenste D-riem kap:

Onderste D-riem kap:

Dit is van mijn auto, van links naar rechts, Nokkenas, Spanrol, Waterpomp, krukas, looprol en de brandstofpomp, motorsteun is hier volledig verwijderd om er goed bij te kunnen. Wat ik zag is dat de spanrol bij jou verder naar buiten staat dan hier.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 19 juni 2007 04:46 AM
  [ # 62 ]

Eigen verantwoordelijkheid, mannen, boodschap is nu wel duidelijk?! Rolling Eyes

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 juni 2007 05:01 AM
  [ # 63 ]
ZX1.4i schreef:

Wat ik zag is dat de spanrol bij jou verder naar buiten staat dan hier.

Wat telt is niet zozeer de afstand, maar de hoek waaronder de rol staat. Die rollen zijn wel wat breder dan de riem.

Wat bij mijn break denk ik ook wel meespeelde was het krukas-eindlager waar “wat speling” op zat, waardoor ik de krukas voelde kantelen bij het vervangen van de dynamo. Maar met alleen de nieuwe riem en de beide nieuwe rollen - en een goede waterpomp die het gehouden heeft tot het einde - liep de riem in ieder geval weer binnen de randen van de poelies, maar dan ook maar nét. Meer is ook niet echt nodig, als maar bekend is waardoor het komt, en als de riem maar nergens hapt of tegen de kappen aanloopt.

Het verschil tussen een opgesleten (te schuine) en een goede spanrol kun je niet voelen, staat me nog levendig bij.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 juni 2007 05:14 AM
  [ # 64 ]

Dat is een goede, het eindlager (Axiaal lager) Confused
Ik kan me vergissen, maar dat zit toch aan de vliegwiel zijde?

Ik denk dat je aan een grondige inspectie met het verwijderen van de D-riem kappen niet ontkomt.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 juni 2007 02:31 PM
  [ # 65 ]
ZX1.4i schreef:

Dat is een goede, het eindlager (Axiaal lager) Confused
Ik kan me vergissen, maar dat zit toch aan de vliegwiel zijde?

Ik kon de krukas via de dynamosnaar voelen knikken (en getuige de onmiddelijk daarop volgende olielekkage uit de keerring was dit dus niet het rubberen hart van de multiriempoelie), dus welk lagers er precies allemaal speling hadden weet ik niet. Lees “eindlager” maar als in “het lager aan het einde v/d krukas aan de d-riemzijde”, zo’n motortechneut ben ik nou ook weer niet Very Happy

Ik denk dat je aan een grondige inspectie met het verwijderen van de D-riem kappen niet ontkomt.

Inderdaad, alle niet-vervangen meelopende zaken, incl. krukas, dieselpomp en waterpomp, moet je zeer goed bekijken. Er hoeft er maar 1 af te wijken voor dit resultaat, en veel hoeft het niet te zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 19 juni 2007 03:54 PM
  [ # 66 ]

Ik zal er volgende week naar kijken, LE en ik maken een afspraak, we zullen daarna uitgebreid verslag doen aan de distributieriempolitie alhier.

Emiel Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 juni 2007 04:01 PM
  [ # 67 ]
BX19trs schreef:

Ik zal er volgende week naar kijken, LE en ik maken een afspraak, we zullen daarna uitgebreid verslag doen aan de distributieriempolitie alhier.

Emiel Wink

Succes, het is een butklus.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 19 juni 2007 04:39 PM
  [ # 68 ]
BX19trs schreef:

Ik zal er volgende week naar kijken, LE en ik maken een afspraak, we zullen daarna uitgebreid verslag doen aan de distributieriempolitie alhier.

Emiel Wink

Mr. Green

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 juni 2007 06:52 PM
  [ # 69 ]

Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting Twisted Evil

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 juni 2007 07:59 PM
  [ # 70 ]
ZX1.4i schreef:

Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting Twisted Evil

Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….

Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 19 juni 2007 10:07 PM
  [ # 71 ]
karel schreef:

Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen.

Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….

Wat je zegt…..ik zat toch niet helemaal gerust in mijn TZD toen ik nog niet die D riem (+ spanrollen) had laten vernieuwen.
Toen dat eenmaal gedaan was kon ik eindelijk met een gerust hart de 140 aantikken, dus hoger in toerental gaan rijden.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 20 juni 2007 12:35 AM
  [ # 72 ]
karel schreef:
ZX1.4i schreef:

Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting Twisted Evil

Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….

Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.

Effe iets anders: wat is ong. het aantal kilometers dat een distri-riem bij een TZD Turbo kan draaien. (60000,80000 of 100.000km?)

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juni 2007 01:16 AM
  [ # 73 ]
macnail schreef:

Effe iets anders: wat is ong. het aantal kilometers dat een distri-riem bij een TZD Turbo kan draaien. (60000,80000 of 100.000km?)

Mij hebben ze diverse keren verteld bij de Citroengarage/specialist dat als de fabrieksriem al vernieuwd is, hij dan na 120.000 km vernieuwd moet worden (plus span en geleiderol).
Dit heb ik onlangs bij mijn TZD laten doen en die kan ook weer 120.000 mee. Cool

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 juni 2007 01:40 AM
  [ # 74 ]
macnail schreef:
karel schreef:
ZX1.4i schreef:

Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting Twisted Evil

Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….

Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.

Effe iets anders: wat is ong. het aantal kilometers dat een distri-riem bij een TZD Turbo kan draaien. (60000,80000 of 100.000km?)

Eh, bedoel je “met een gerust hart” dwz volgens de specs van Citroën of volgens de specs van de fabrikant van de riem?
Die 60 K slaat niet op BX diesels; die gaan om de 80K volgens Citroën en om de 100 of 120 volgens de fabrikant van de riemen.

De laatste riem die er bij mij vervangen werd had pas een paar duizend gelopen, vanwege het hapfestijn werden dat er niet meer. De daar voorafgaande (andere auto) had er een ton om gelegen. Voelde toch ook niet echt fijn meer, zeg maar.

De riem van een 2.0HDI motor mag er zelfs 160K op blijven liggen - brrrr….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 20 juni 2007 01:49 AM
  [ # 75 ]
karel schreef:
ZX1.4i schreef:

Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting Twisted Evil

Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….

Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.

Eventueel heb ik dan nog wel een TD motortje in de aanbieding.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
5 van de 39
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook