Lelijke Eend schreef:Die riem kan nergens heen, dan moet hij dwars door de kappen. En hij is net nieuw, dus knappen doet hij ook niet. Verder wordt hij door het lichte aanlopen niet smaller en wordt hij netjes op de gehele breedte gedragen door alle wieltjes en radertjes, dus ik zou niet weten wat er mis moet gaan.
Soms sta ik echt versteld van de onzin die jij kan uitkramen, wat is dit dan?
De D-riem vreet zich gewoon door de kap heen naar buiten en loopt er zo af, die kappen stellen niets voor, ze zijn enkel om de boel af te dichten tegen vuil en steentjes. Voor verdere details, lees dit topic maar eens door http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180990&postdays=0&postorder=asc&start=75
Het is gewoon heel simpel, die riem is beschadigd en kun je weggooien, er moet gewoon een nieuwe op nadat je uitgezocht heb waarom hij niet netjes in het midden wil lopen. En dit moet je wel heel erg snel gaan doen, eigenlijk geen meter meer met die auto rijden voor het gefixt is.
Bovenste D-riem kap:
Onderste D-riem kap:
Dit is van mijn auto, van links naar rechts, Nokkenas, Spanrol, Waterpomp, krukas, looprol en de brandstofpomp, motorsteun is hier volledig verwijderd om er goed bij te kunnen. Wat ik zag is dat de spanrol bij jou verder naar buiten staat dan hier.
Eigen verantwoordelijkheid, mannen, boodschap is nu wel duidelijk?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
ZX1.4i schreef:Wat ik zag is dat de spanrol bij jou verder naar buiten staat dan hier.
Wat telt is niet zozeer de afstand, maar de hoek waaronder de rol staat. Die rollen zijn wel wat breder dan de riem.
Wat bij mijn break denk ik ook wel meespeelde was het krukas-eindlager waar “wat speling” op zat, waardoor ik de krukas voelde kantelen bij het vervangen van de dynamo. Maar met alleen de nieuwe riem en de beide nieuwe rollen - en een goede waterpomp die het gehouden heeft tot het einde - liep de riem in ieder geval weer binnen de randen van de poelies, maar dan ook maar nét. Meer is ook niet echt nodig, als maar bekend is waardoor het komt, en als de riem maar nergens hapt of tegen de kappen aanloopt.
Het verschil tussen een opgesleten (te schuine) en een goede spanrol kun je niet voelen, staat me nog levendig bij.
Ich bin ein Breaker
Dat is een goede, het eindlager (Axiaal lager)
Ik kan me vergissen, maar dat zit toch aan de vliegwiel zijde?
Ik denk dat je aan een grondige inspectie met het verwijderen van de D-riem kappen niet ontkomt.
ZX1.4i schreef:Dat is een goede, het eindlager (Axiaal lager)
Ik kan me vergissen, maar dat zit toch aan de vliegwiel zijde?
Ik kon de krukas via de dynamosnaar voelen knikken (en getuige de onmiddelijk daarop volgende olielekkage uit de keerring was dit dus niet het rubberen hart van de multiriempoelie), dus welk lagers er precies allemaal speling hadden weet ik niet. Lees “eindlager” maar als in “het lager aan het einde v/d krukas aan de d-riemzijde”, zo’n motortechneut ben ik nou ook weer niet
Ik denk dat je aan een grondige inspectie met het verwijderen van de D-riem kappen niet ontkomt.
Inderdaad, alle niet-vervangen meelopende zaken, incl. krukas, dieselpomp en waterpomp, moet je zeer goed bekijken. Er hoeft er maar 1 af te wijken voor dit resultaat, en veel hoeft het niet te zijn.
Ich bin ein Breaker
Ik zal er volgende week naar kijken, LE en ik maken een afspraak, we zullen daarna uitgebreid verslag doen aan de distributieriempolitie alhier.
Emiel
BX19trs schreef:Ik zal er volgende week naar kijken, LE en ik maken een afspraak, we zullen daarna uitgebreid verslag doen aan de distributieriempolitie alhier.
Emiel
Succes, het is een butklus.
Ich bin ein Breaker
BX19trs schreef:Ik zal er volgende week naar kijken, LE en ik maken een afspraak, we zullen daarna uitgebreid verslag doen aan de distributieriempolitie alhier.
Emiel
Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
ZX1.4i schreef:Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen.
Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Wat je zegt…..ik zat toch niet helemaal gerust in mijn TZD toen ik nog niet die D riem (+ spanrollen) had laten vernieuwen.
Toen dat eenmaal gedaan was kon ik eindelijk met een gerust hart de 140 aantikken, dus hoger in toerental gaan rijden.
karel schreef:ZX1.4i schreef:Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.
Effe iets anders: wat is ong. het aantal kilometers dat een distri-riem bij een TZD Turbo kan draaien. (60000,80000 of 100.000km?)
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Effe iets anders: wat is ong. het aantal kilometers dat een distri-riem bij een TZD Turbo kan draaien. (60000,80000 of 100.000km?)
Mij hebben ze diverse keren verteld bij de Citroengarage/specialist dat als de fabrieksriem al vernieuwd is, hij dan na 120.000 km vernieuwd moet worden (plus span en geleiderol).
Dit heb ik onlangs bij mijn TZD laten doen en die kan ook weer 120.000 mee.
macnail schreef:karel schreef:ZX1.4i schreef:Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.
Effe iets anders: wat is ong. het aantal kilometers dat een distri-riem bij een TZD Turbo kan draaien. (60000,80000 of 100.000km?)
Eh, bedoel je “met een gerust hart” dwz volgens de specs van Citroën of volgens de specs van de fabrikant van de riem?
Die 60 K slaat niet op BX diesels; die gaan om de 80K volgens Citroën en om de 100 of 120 volgens de fabrikant van de riemen.
De laatste riem die er bij mij vervangen werd had pas een paar duizend gelopen, vanwege het hapfestijn werden dat er niet meer. De daar voorafgaande (andere auto) had er een ton om gelegen. Voelde toch ook niet echt fijn meer, zeg maar.
De riem van een 2.0HDI motor mag er zelfs 160K op blijven liggen - brrrr….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:ZX1.4i schreef:Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.
Eventueel heb ik dan nog wel een TD motortje in de aanbieding.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.