Ik zit hier behoorlijk te balen want ik heb problemen met mijn auto. Gisteren heb ik samen met twee vrienden geprobeerd met de auto een wandeltocht in het bos uit te zetten. Na 10 min rijden in het bos zijn we echter teruggekeerd omdat er te veel modder was en er hele diepe plassen lagen. Ik had toen al wel flink wat plassen doorkruist wat overigens erg gaaf is. Toen we weer op de gewone weg kwamen begon de motor steeds slechter te lopen en gingen al heel snel de lampjes aan. Koelvloeistoftemperatuur en het STOP-lampje. Ik heb de auto weggezet en even gekeken waarom hij zo warm geworden was. De radiateurfan bleek niet te werken. Vervolgens de stekkertjes van het thermocontact gechecked en die bleken helemaal nat geworden te zijn, waarschijnlijk in een plas. Droogmaken hielp niet dus vervolgens maar de koelfan direct op de accu aangesloten en gewacht. Nadat na een half uur de twee lampjes nog steeds brandden bij het starten van de motor heb ik Marten telefonisch om advies gevraagd (Marten bedankt!!). Daarna toch maar verder gereden met de kachel vol aan en de ventilator op volle toeren door de directe aansluiting. Na een kleine 10 kilometer gingen de waarschuwingslapmpjes uit. Nadat ik na nog een 10 km thuis was heb ik verder geen tijd meer voor de auto gehad. Wanneer ik hem nu echter start gaat bijna onmiddelijk het STOP-lampje branden icm die van het koelwaterniveau. Dat heb ik bijgevuld maar wil niet baten. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Is je zekering niet gewoon kapot door kortsluiting? Al neem ik aan dat je dat al gecontroleerd hebt…
Hee de zekering is oke, die heb ik al nagelopen. Volgens het instructieboekje moet het zekering 1 of 4 zijn en die zijn goed. Overigens ben ik van de stop-melding af, de temperatuursensor aan de zijkant van de radiateur bleek slecht contact te maken…. Ben nu alleen benieuwd of het thermocontact nog werkt. Kun je die twee draadjes verkeerd om aansluiten of is de werking dan hetzelfde? Moet de plusdraad op de bovenste of de onderste aansluiting van het thermocontact aangesloten worden?
Je kan m toch gewoon starten en stationair laten lopen, na een paar minuten zal de koelvin dan wel aanslaan. De bovenste koelslang zal dan ook goed warm zijn.
Re: Trubbles met de Deauville
jebbers schreef:Ik zit hier behoorlijk te balen want ik heb problemen met mijn auto. Gisteren heb ik samen met twee vrienden geprobeerd met de auto een wandeltocht in het bos uit te zetten. Na 10 min rijden in het bos zijn we echter teruggekeerd omdat er te veel modder was en er hele diepe plassen lagen. Ik had toen al wel flink wat plassen doorkruist wat overigens erg gaaf is. Toen we weer op de gewone weg kwamen begon de motor steeds slechter te lopen en gingen al heel snel de lampjes aan. Koelvloeistoftemperatuur en het STOP-lampje. Ik heb de auto weggezet en even gekeken waarom hij zo warm geworden was. De radiateurfan bleek niet te werken. Vervolgens de stekkertjes van het thermocontact gechecked en die bleken helemaal nat geworden te zijn, waarschijnlijk in een plas. Droogmaken hielp niet dus vervolgens maar de koelfan direct op de accu aangesloten en gewacht. Nadat na een half uur de twee lampjes nog steeds brandden bij het starten van de motor heb ik Marten telefonisch om advies gevraagd (Marten bedankt!!). Daarna toch maar verder gereden met de kachel vol aan en de ventilator op volle toeren door de directe aansluiting. Na een kleine 10 kilometer gingen de waarschuwingslapmpjes uit. Nadat ik na nog een 10 km thuis was heb ik verder geen tijd meer voor de auto gehad. Wanneer ik hem nu echter start gaat bijna onmiddelijk het STOP-lampje branden icm die van het koelwaterniveau. Dat heb ik bijgevuld maar wil niet baten. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Hier een tip van de thermocontact-politie: zet de motor nooit stil als deze oververhit is en je er ZEKER van bent dat er geen kv-lekkage is (dat is snel genoeg te merken, kv lekkage moet je ruiken), en de thermostaat wel werkt (radiateur is dan flink heet, en dat wordt ie niet zonder kv).
Stop dan als het even kan nooit, rijdt rustig door in een niet te laag maar ook niet te hoog motortoerental zodat de waterpomp goed zijn werk kan doen, eventueel in de hogere rijstand, zodat de motor & de radiateur tenminste ook nog rijwind-koeling heeft. Betekent dat dat je even de verkeerde kant op moet (bijv. als gevolg van een file), dan is dat jammer voor je.
De fan blaast alleen de radiateur koud; als de motor oververhit is op het thermostaathuis kun je bij stilstaande motor wel een uur staan blazen voordat ie enigzins afkoelt. Dat oververhitte motoren kunnen sneuvelen zal denk ik geen nieuws wezen…
Ich bin ein Breaker
De thermocontactpolitie wordt van harte bedankt voor haar tip, ik zal hem zeker onthouden voor de volgende keer. Het duurde nu inderdaad erg lang en nadat ik weer ging rijden ging hert lichtje redelijk snel uit. Ik ben met een vaartje van zo’n 80 km/h naar huis gekacheld dus heb rustig aan gedaan. Het thermocontact is nu vervangen en op de juiste manier aangesloten want de fan gaat weer draaien na een tijdje. Even een proefrit gemaakt maar de motor liep onregelmatig en sputterde, dat gebeurde voornamelijk in de lagere toerengebieden. In de derde versnelling bijvoorbeeld hield het op vanaf zo’n 70 km/h een snelheid waarbij ik normaal gsproken toch zeker wel zou schakelen.
Daarom toch maar weer even de motorkap opengetrokken en nu bleek een van de bougiekabels er niet goed op te zitten. Nadat ik deze eruit trok zag ik de bougie in een plasje vocht (vermoedelijk water) liggen. Alles is nu nog een beetje te heet daaromheen om het schoon te maken maar ik hoop zometeen dat vocht op te kunnen deppen. Ben benieuwd of hij dan ook weer beter gaat lopen….
jebbers schreef:De thermocontactpolitie wordt van harte bedankt voor haar tip, ik zal hem zeker onthouden voor de volgende keer. Het duurde nu inderdaad erg lang en nadat ik weer ging rijden ging hert lichtje redelijk snel uit. Ik ben met een vaartje van zo’n 80 km/h naar huis gekacheld dus heb rustig aan gedaan. Het thermocontact is nu vervangen en op de juiste manier aangesloten want de fan gaat weer draaien na een tijdje. Even een proefrit gemaakt maar de motor liep onregelmatig en sputterde, dat gebeurde voornamelijk in de lagere toerengebieden. In de derde versnelling bijvoorbeeld hield het op vanaf zo’n 70 km/h een snelheid waarbij ik normaal gsproken toch zeker wel zou schakelen.
Daarom toch maar weer even de motorkap opengetrokken en nu bleek een van de bougiekabels er niet goed op te zitten. Nadat ik deze eruit trok zag ik de bougie in een plasje vocht (vermoedelijk water) liggen. Alles is nu nog een beetje te heet daaromheen om het schoon te maken maar ik hoop zometeen dat vocht op te kunnen deppen. Ben benieuwd of hij dan ook weer beter gaat lopen….
Dat kan wel eens een dun slangetje wezen wat in dat gat staat te piesen. Je hebt een injectiesysteem vlgs ja avatar; bij mijn 1.4 carb was er een piepklein lekje in een dun slangetje met ditzelfde effect. Aan het monopoint-huis en het inlaatspruitstuk zit dacht ik ook ergens een waterslang vast.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:jebbers schreef:De thermocontactpolitie wordt van harte bedankt voor haar tip, ik zal hem zeker onthouden voor de volgende keer. Het duurde nu inderdaad erg lang en nadat ik weer ging rijden ging hert lichtje redelijk snel uit. Ik ben met een vaartje van zo’n 80 km/h naar huis gekacheld dus heb rustig aan gedaan. Het thermocontact is nu vervangen en op de juiste manier aangesloten want de fan gaat weer draaien na een tijdje. Even een proefrit gemaakt maar de motor liep onregelmatig en sputterde, dat gebeurde voornamelijk in de lagere toerengebieden. In de derde versnelling bijvoorbeeld hield het op vanaf zo’n 70 km/h een snelheid waarbij ik normaal gsproken toch zeker wel zou schakelen.
Daarom toch maar weer even de motorkap opengetrokken en nu bleek een van de bougiekabels er niet goed op te zitten. Nadat ik deze eruit trok zag ik de bougie in een plasje vocht (vermoedelijk water) liggen. Alles is nu nog een beetje te heet daaromheen om het schoon te maken maar ik hoop zometeen dat vocht op te kunnen deppen. Ben benieuwd of hij dan ook weer beter gaat lopen….
Dat kan wel eens een dun slangetje wezen wat in dat gat staat te piesen. Je hebt een injectiesysteem vlgs ja avatar; bij mijn 1.4 carb was er een piepklein lekje in een dun slangetje met ditzelfde effect. Aan het monopoint-huis en het inlaatspruitstuk zit dacht ik ook ergens een waterslang vast.
Wie weet maar het lijkt me waarschijnlijker dat het er gisteren met mijn wilde rit door al die plassen erin gespetterd is. Het water zat namelijk werkelijk overal!
Zo, problems solved. Met een doek had ik het meeste vocht weggehaald en de auto reed daarna gedurende 10 min weer perfect maar begon daarna weer te prutellen. Toen ben ik naar de garage om de hoek gegaan om alle schachten uit te laten blazen. Dit zorgde ervoor dat alles weer perfect werkt. Jippie!
ben stiekem wel een beetje trots op mezelf dat ik alles behoorlijk goed gediagnostiseerd had!
Had je hem toch stevig onderhanden gehad. Ik heb wel eens met de witte gasbak indertijd (ook een 1.4 injectie) de Twenteraid gereden en dat ging zonder centje pijn. Wel flink wat modderplassen genomen indertijd.
mpostma schreef:Had je hem toch stevig onderhanden gehad. Ik heb wel eens met de witte gasbak indertijd (ook een 1.4 injectie) de Twenteraid gereden en dat ging zonder centje pijn. Wel flink wat modderplassen genomen indertijd.
Pff, twenteraids. Ik heb zo’n slachtoffer in de stalling staan; hoe bedoel je “overal modder”....
Ik hoorde Mike ook al klagen over de toestand van zijn gestalde en ge-twenteraide DS trouwens…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:Had je hem toch stevig onderhanden gehad. Ik heb wel eens met de witte gasbak indertijd (ook een 1.4 injectie) de Twenteraid gereden en dat ging zonder centje pijn. Wel flink wat modderplassen genomen indertijd.
Pff, twenteraids. Ik heb zo’n slachtoffer in de stalling staan; hoe bedoel je “overal modder”....
Ik hoorde Mike ook al klagen over de toestand van zijn gestalde en ge-twenteraide DS trouwens…
Idem trouwens voor de Turbo D12. De dikke klei kom je idd overal tegen.