Behr en Valeo zijn niet uitwisselbaar. Neem je kachelhuis even mee of neem beide radiateurs mee van de dealer en vraag of je de verkeerde mag terugbrengen.
Het loont de moeite om even een dealer te bellen en te vragen of ze beide versies op voorraad hebben. Ik moest daarvoor 5 telefoontjes plegen. Zo’n ding is niet bepaald een voorraad artikel. Zeker niet nu de winter voorbij is.
Jos van der Voort
Bedankt voor de tip. Het kachel/ventilatiehuis is van Behr dus lijkt me zo dat er een Behr in moet, of is dat te simpel gedacht? Het zou dan om de BEHR 6448C8 kachelradiateur gaan. Maar ik zorg wel dat de goeie erin komt. Blijft toch mijn vraag: Als er op de kachelradiateur zelf niks op staat, is het dan een imitatie? Of staat er bij Valeo en Behr ook niks op? Waarom zijn de Valeo en Behr kachelradiator overigens niet uitwisselbaar? Heeft dat misschien iets met de lengte te doen en dat de Valeo kachelradiateur onder in het Behr kachelhuis op de bodem komt en daar lek gedrukt wordt? Ik zal morgen bij daglicht nog een fotootje van de lekke kachelradiateur maken en hier posten. Dan is meteen duidelijk wat er bij mij aan de hand was.
Hier is de lekke kachelradiateur:
Zoals te zien is zitten de gaatjes in deukjes, die van buitenaf zijn ontstaan. Ik vermoed dat de kachelradiateur te lang voor de behuizing was. Door uitzetting door de opwarming gaat ie tegen de behuizing drukken en wordt een eventueel door stop leak gedicht gaatje steeds opnieuw weer doorgeprikt. Ik denk dat dat de reden is dat het ondanks stop leak toch bleef lekken.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DIt ziet er vooral uit als dat het onzorgvuldig gemonteerd is! Het je hem overigens eerst schoongemaakt? Ik kan namelijk niets terug vinden van het goedje. Al denk ik dat deze gaten al te groot zijn om met zo’n goedje te “repareren”.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
wat een gekke gaatjes. lijken me niet meer te repareren nee. ik weet niet hoeveel druk erop komt te staan? en zo duur is een nieuwe kachel ook weer niet.
lijkt mij ook slecht gemonteerd - verkeerde radiator (als die te lang is)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
patje74 schreef:Het je hem overigens eerst schoongemaakt? Ik kan namelijk niets terug vinden van het goedje.
Ja, ik heb hem met heet water afgespoeld en doorgespoeld, maar de gaatjes waren toen al gewoon open. Geen spoor van stop leaks afzetting.
Vanochtend verder gegaan met mijn onderzoek. Samen met de garagist autopsie gepleegd.
Opmerkelijk is dat de wanddikte aan de buitenbocht, dus waar ook de gaatjes zitten, ongeveer 0,3mm is. Werkelijk papierdun. Het zou kunnen dat dit een productieprobleem is, materiaal te veel gestrekt tijdens het buigen van de bocht, of het materiaal is later dunner geworden.
De radiateur is een imitatie. Geen Behr, geen Valeo. De radiateur is te lang voor de behuizing, waardoor druk op het materiaal ontstaat. Ik weet wie het geleverd heeft, maar het is me niet duidelijk of zij het ook zelf gemaakt hebben (ze zijn een radiateuren fabriek) of dat het voor hen ook een inkoopproduct is.
De man van de radiateurenfabriek vertelde dat kachelradiateurs voor ZX-en als warme broodjes verkopen. Hij gaf als tip de massaverbinding van het motorblok te controleren. Volgens hem ontstond door een slechte massaverbinding een electrochemische reactie in de koelvloeistof waardoor het toch al dunne materiaal van de kachelradiateur werd weggevreten, waardoor die gaatjes ontstaan.
Morgen haal ik een gratis (netjes opgelost door de garage) Behr kachelradiateur, zodat ik zeker weet dat ik een goede kwaliteit radiateur heb die mechanisch past. Daarna ga ik het bouwpakket van mijn auto weer in elkaar zetten en hoop dat ik niet teveel onderdelen overhoud. Ik zal zeker de massaverbinding naar het motorblok controleren en schoonmaken, al is het maar om dat ook uit te sluiten.
Bij mij moest er een Valeo in. Ik heb hem er zelf in geplaatst en hij ging er mooi in en klikte vervolgens mooi in de klemmetjes op het kachelhuis. Het paste perfect dus ik neem aan dat dat bij Behr kachelhuis en Behr radiator ook zo zou moeten gaan.
Bij mij kwam er ook echt een Valeo uit die na een lekke koppakking gewoon een enorme verstopping had opgelopen. Vervolgens lek geraakt ondanks dat alles goed gespoeld was.
Ik heb me laten vertellen dat Valeo en Behr ook een iets andere stand van de hoek van de pijpjes boven aan hebben en daarom dus niet uitwisselbaar zijn vanwege de aansluiting op het schutbord.
Jos van der Voort
massaverbinding?
nu kan het geen kwaad om die te bekijken maar ik vrees dat je wel andere problemen met een slechte massa zou hebben dan enkel een lekke radiator
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:massaverbinding?
nu kan het geen kwaad om die te bekijken maar ik vrees dat je wel andere problemen met een slechte massa zou hebben dan enkel een lekke radiator
Het onderwerp laat me niet los. Wellicht is er bij de ZX inderdaad ergens een massaverbinding die na verloop van jaren slechter wordt (corrosie of vuil of zo) en zou dat verklaren waarom bij veel oudere ZX-en de kachelradiateur zo´n kwetsbaar punt is. Na wat Googelen (electrolysis coolant) vond ik o.a de volgende artikeltjes:
http://www.drivewerks.com/Newsletter/vol-7.htm
http://www.4s.com/fourseasons/tech_tips/tech_tips_english/AB350_Electrolysis_02.pdf
http://www.sancarlosradiator.com/electrolysis.htm
Geeft toch te denken en is voor mij aanleiding het onderwerp toch serieus te nemen. Zodra ik mijn bouwpakket weer in elkaar heb zitten ga ik toch eens kijken of ik spanning meet op het koelwater.
hoe dat in zijn werk gaat weet ik wel maar kan niet geloven dat je motor deftig kan draaien met een slechte massa
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:hoe dat in zijn werk gaat weet ik wel maar kan niet geloven dat je motor deftig kan draaien met een slechte massa
Misschien is het wel een andere defecte massaverbinding waardoor stroom door het koelwater gaat lopen.
Ik kan op dit moment niet meten of ik spanning op het koelwater heb, omdat de nieuwe Behr kachelradiateur vandaag niet is binnengekomen en de auto dus nog uit elkaar ligt.
Mijn complete dashboard ligt er nog uit, dus alle stekkerverbindingen daar dus ook. Maar omdat ik vorige week een bypass om de kachelradiateur had geknutseld zit het koelsysteem nog vol.
Tussen de min-pool van de accu en het koelwater meet ik -0.1V. Tussen de min-pool van de accu en de aluminium koelribben van de radiateur meet ik -0.28V. Tussen de min-pool van de accu en het motorblok meet ik 0. Het contact (contactslot) was uit.
Ik denk dat de 0.3V op de radiateur het gevolg is van statische elektriciteit, want een andere verklaring heb ik er niet voor. De 0.1V op het koelwater weet ik nog niet.
En voor de leken en niet-techneuten onder ons: is dat dan goed of slecht wat je gemeten hebt?
Jos van der Voort
elk verschil in lading is niet goed, vandaar dat men een CVinstallatie in je huis ook voorziet van extra potentiaal verbindingen
alleen die radiator zit in een plastiek huis, waar kan die dan massa raken?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017