3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
DigiDaan’s Xsara Coupé 1.8i 16V Ligne Prestige (veel foto’s)
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 juni 2007 02:25 AM
  [ # 31 ]

Tijd voor weer een update. Twee dingen gedaan.

Een weekje of wat geleden al het luchtfilter schoongemaakt. Volgens voorschrift moet dit ongeveer om de 80K maar bij zestig vond ik ‘m al zodanig vervuild dat ik maar een cleaningkitje heb aangeschaft:

(klik op de foto voor een vergroting)

Eerst het vervuilde ding gedemonteerd:

En vervolgens met een zachte borstel van het ‘grof vuil’ ontdaan. In de kit zit een schoonmaakmiddel dat de oude filterolie en het vuil oplost. Het is een bijtend goedje, wat bij inademing nogal wat irritatie veroorzaakte Rolling Eyes en waar ik een dag later een heel flinke keelontsteking aan over heb gehouden.. Evil or Very Mad Opgepast dus. Beter buiten schoonmaken, of een stofkapje dragen.

Na een kwartiertje inwerken kan het filter onder de lauwwarme kraan afgespoeld. Niet echt goed zichtbaar op de foto, maar wat er uit het filter kwam zetten was goed zwart. Belangrijk is wel om het filter van binnen (schone zijde) naar buiten te spoelen:

Volgens voorschrift de boel op ‘natuurlijke wijze’ laten drogen. Droogblazen met compressor of föhn is taboe, het katoenen filtermateriaal kan hierdoor uit elkaar geblazen worden of krimpen en daardoor haar filterende eigenschappen verliezen. Nadat het filter goed uitgelekt en gedroogd is werd het tijd om ‘t weer met olie te behandelen. Deze keer toch maar even de boel buiten gezet op een stuk karton. Het inolieën is vrij eenvoudig met de spuitbus. Door de rode kleur van de olie is goed te zien of het filter afdoende is geolied. Later verdwijnt overigens de kleur weer.

Hier het filter weer gemonteerd. De oplettende kijker ziet buiten beeld dat ik vantevoren de pluspool van de accu los had gemaakt. Na montage van het filter de motor een kwartiertje laten idelen om de boel gereset te krijgen.


Deel twee van m’n update: Na het prijzige vacumeren en vullen van de airco (inclusief lektest 150 euro Rolling Eyes ) heb ik even de condensor van de airco gereinigd. Hiervoor heb ik in de automaterialenhandel een spuitbus gekocht.

Eerst maar eens het handschoenkastje eruit, en let op de drie schroeven onder de plakkerige bekleding:

Vervolgens de bekleding onder de aanjager/condensor assembly losgemaakt. Van hieruit kun je de schuif bereiken waarachter het interieurfilter schuil gaat. De foto is recht van onderen genomen. De schuif open je door ‘m een centimeter of twee in de lengterichting te bewegen.

Na het uitnemen van het filter is het met de bijgeleverde slang vrij gemakkelijk om via de opening de condensor vol te ‘purren’ met reinigingsschuim. Hierna de schuif er weer op en vervolgens de kachelmotor ook vol blazen. Hiervoor moet wel de recirculatiestand ingeschakeld zijn.

Of het wel of niet goed is voor het systeem weet ik niet (de tekst op de verpakking wijst het van de hand) maar na de motor vol schuim te hebben gezet doe ik de kachel aan, blaasstand recht naar voren met alleen de centrale opening open, om het systeem goed te vullen. Tijdens het draaien van de blower zo de rest van de spuitbus legen. Er kan best een beetje van het spul lekken en ook het gebruiken van de spuitbus is niet geheel kliedervrij dus had ik vantevoren een handdoek klaargelegd om een en ander op te vangen.

Nu is het zaak de boel een halfuur te laten staan, zonder de blower aan te hebben. Na enkele minuten begint het schuim af te breken en loopt het, samen met het vuil, door de condensafvoer naar buiten. Ondertussen had ik mooi de gelegenheid het lampje van het handschoenvakje te repareren (het veertje moest een stukje opgerekt worden) en terug te monteren.

Na een halfuurtje (mooi plasje onder de motor) de schuif onderop het blowerhuis weer geopend en wat overtollige cleaner afgedroogd. Toen nog één keer de blower aangezet om de boel een beetje droog te blazen van binnen. Daarna heb ik het nieuwe filter teruggezet. Dit is het verschil na ongeveer twintigduizend kilometer rijden, waarbij het grove vuil al een aantal keer uitgeklopt is geweest:

Het filter past er maar op één manier in. Het moet dus vrij gemakkelijk in de opening verdwijnen. Nu de boel weer afsluiten en de bekleding terug bevestigen en klaar is digidaan Cool

De cleaner geeft overigens een ‘frisse’ lucht aan de airco (mijn vriendin kan er niet zo goed tegen geloof ik Rolling Eyes Wink) maar die verdwijnt na een paar weekjes weer.

De komende twee weken zal ik in verband met de lektest de airco flink gebruiken. Ben ik eigenlijk niet zo’n fan van, want zeker in combinatie met LPG merk ik duidelijk vermogensverlies. Bovendien slaat de droge lucht op m’n longen.

Ondertussen rijdt de auto op een beetje onbalans na eigenlijk wél heerlijk. Er zit een beurtje aan te komen, die voor 200.000 kilometer (op mijn clandestiene kilometerteller zal dat rond de 56.000 zijn). Dan mogen olie, remolie, versnellingsbakolie afgelost worden. Verder hopelijk niets voorlopig Very Happy

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juni 2007 12:55 PM
  [ # 32 ]
DigiDaan schreef:

En vervolgens met een zachte borstel van het ‘grof vuil’ ontdaan. In de kit zit een schoonmaakmiddel dat de oude filterolie en het vuil oplost. Het is een bijtend goedje, wat bij inademing nogal wat irritatie veroorzaakte Rolling Eyes en waar ik een dag later een heel flinke keelontsteking aan over heb gehouden.. Evil or Very Mad Opgepast dus. Beter buiten schoonmaken, of een stofkapje dragen.

Ik heb exact hetzelfde cleaner setje, maar nog nooit ergens last van gehad Rolling Eyes
Merk natuurlijk wel dat er een bepaalde geur bij zit waardoor je wel het idee krijgt dat je er niet aan moet gaan likken ofzo Wink
Maar de dag erna last nee dat zeker niet Shocked

ik heb zelf dan een vervangingsfilter in de orginele luchtbox, maar daar kan ik volgens mij geen 60.000 km mee rijden Wink
meestal is die na 15.000 km al aardig vies.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 juni 2007 07:20 PM
  [ # 33 ]

Net bij de aircospecialist vandaan.. Condensor van de airco is lek. Hij doet het nog wel - maar met verliezende druk is het een kwestie van afwachten tot de pomp niet meer aan wil slaan.

Van de specialist krijg ik een offerte voor de vervanging, een telefoontje naar de dealer kwam al gauw op een kleine 600 euro uit..  Sad

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 juni 2007 09:02 PM
  [ # 34 ]

Update.. de aircospecialist doet ‘het’ voor 390 euro inclusief vullen. Valt me wel mee. Dan maar gelijk de droger/filter ook uitwisselen. Ik heb zelf ook nog eens goed gekeken en kan inderdaad een heeeel klein helder drupje vloeistof op de condensor bespeuren dat groter en kleiner wordt naarmate ik meer gas geef.

Toch blijft het een smak geld en weet ik niet of dat ik dat er voor over heb. Natuurlijk moet een airco gewoon werken, maar ik vind het wel wat gortig.. Zeker met alles wat eraan zit te komen moest ik toch maar een inruil overwegen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 juni 2007 03:33 AM
  [ # 35 ]

Vandaag na een aantal optelsommetjes is het toch weer gaan kriebelen om de auto in te ruilen of te verkopen..

Ook ben ik wezen proefrijden in een vijfdeurs Xsara HDi Exclusive 80 kW met alles erop en eraan behalve leer. Afgezien van een beetje minder turboboost dan verwacht reed dit toch wel prima hoor..  Rolling Eyes

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 20 juni 2007 03:43 PM
  [ # 36 ]

Deze al gezien dan?

Xsara 2 liter hdi VTS uitvoering met Leer
Prijs : € 7500
Datum

: 19-06-2007


Naam : Ad
Email : stuur adverteerder een email
Telefoon : 0616317366
Woonplaats : Halsteren
Bekeken : 52

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 juni 2007 05:20 PM
  [ # 37 ]

OK, de kogel is door de kerk. Hij staat te koop.

Veel info over de auto in dit topic natuurlijk, en hier: http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=1224

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Koots
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 14-06-2006

Gepost: 25 juni 2007 06:53 PM
  [ # 38 ]

Hey Daan, ga je je gele monster echt weg doen? Neem aan dat er weer een mooie Citroën voor in de plaats komt?

1998 Xsara Coupé 1.9 TD Jaune Naissant - SOLD -

vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 104.000 km’s and counting…
En voor erbij: ‘93 Toyota Corolla 1.3 XLi Stationwagon, 155.000 km’s.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juni 2007 07:30 PM
  [ # 39 ]
Koots schreef:

Hey Daan, ga je je gele monster echt weg doen? Neem aan dat er weer een mooie Citroën voor in de plaats komt?

Het is nog niet 100% zeker, maar als het doorgaat.. op flickr licht ik alvast een tipje van de sluier Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juni 2007 08:01 PM
  [ # 40 ]
Koots schreef:

vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 41.000 km’s and counting…

Wat maak jij trouwens een kilometers Exclamation

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
xsaracoupe
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 22-02-2004

Gepost: 25 juni 2007 08:21 PM
  [ # 41 ]

Wel een mooie zwarte HDI exclusive , die je wilt kopen wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juni 2007 09:31 PM
  [ # 42 ]
xsaracoupe schreef:

Wel een mooie zwarte HDI exclusive , die je wilt kopen Wink

Niet zwart, Gris Fulminator (een van de mooiste kleuren).. Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
xsaracoupe
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 22-02-2004

Gepost: 25 juni 2007 11:02 PM
  [ # 43 ]

Ja idd. ,was net wakker! oops

Je gaat alleen wat meer wegenbelasting betalen voor de HDI, ipv de G3 die je nu hebt ?

Zitten er standaard op zo’n exclusive geen andere velgen op?
Dit zijn toch vts velgen,die eronder zitten?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 juni 2007 11:08 PM
  [ # 44 ]

Klopt dat zijn VTS velgen.

Deze zitten onder de Exclusive:

Deze velgen zitten soms ook onder de VTR uitvoeringen Wink

Profiel  
 
Koots
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 14-06-2006

Gepost: 28 juni 2007 07:44 PM
  [ # 45 ]
DigiDaan schreef:
Koots schreef:

vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 41.000 km’s and counting…

Wat maak jij trouwens een kilometers Exclamation

Tja, elke dag 260 km op en neer naar mijn werk, regelmatig in Duistland naar leveranciers… Is geen straf hoor met deze auto Wink

Heb hem inmiddels ook best gepimpt: 17” velgen, TomTom op vaste houder/lader, S40 sport-grill, Volvo sunblinds, Ipod houder/lader…. ik kom mijn tijd wel door… zal wel eens een fotootje plaatsen, als dat mag in jouw topic Wink

1998 Xsara Coupé 1.9 TD Jaune Naissant - SOLD -

vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 104.000 km’s and counting…
En voor erbij: ‘93 Toyota Corolla 1.3 XLi Stationwagon, 155.000 km’s.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook