stoterstangen90 schreef:karel schreef:ZX1.4i schreef:Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.
Eventueel heb ik dan nog wel een TD motortje in de aanbieding.
Wat voor TD?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:stoterstangen90 schreef:karel schreef:ZX1.4i schreef:Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.
Eventueel heb ik dan nog wel een TD motortje in de aanbieding.
Wat voor TD?
1.8
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Het is wel erg stil, ik had al lang verwacht dat LE zou reageren, zou de riem nu al gebroken zijn :
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ZX1.4i schreef:Het is wel erg stil, ik had al lang verwacht dat LE zou reageren, zou de riem nu al gebroken zijn :
Niet zo negatief man! LE zit nu vast in zijn olieboot naar zijn werk te tuffen.
karel schreef:macnail schreef:karel schreef:ZX1.4i schreef:Als dat gebakkie het nog een week volhoud, anders hebben we een sloop meeting
Sja, het kan verkeren. Ik ben met een als gevolg van slijtage al gehapte (overigens nagenoeg nieuwe) d-riem nog een tijdje heel rustig doorgereden; niet te veel toerentalwisselingen. Het voelde wel veel beter toen ie gefixed was….
Slijtage is denk ik wel ietsje minder erg dan een echt gebroken rol of geknapt lager. Als je ‘m echt gaat horen kun je maar beter stoppen voordat ie echt gaat happen.
Effe iets anders: wat is ong. het aantal kilometers dat een distri-riem bij een TZD Turbo kan draaien. (60000,80000 of 100.000km?)
Eh, bedoel je “met een gerust hart” dwz volgens de specs van Citroën of volgens de specs van de fabrikant van de riem?
Die 60 K slaat niet op BX diesels; die gaan om de 80K volgens Citroën en om de 100 of 120 volgens de fabrikant van de riemen.De laatste riem die er bij mij vervangen werd had pas een paar duizend gelopen, vanwege het hapfestijn werden dat er niet meer. De daar voorafgaande (andere auto) had er een ton om gelegen. Voelde toch ook niet echt fijn meer, zeg maar.
De riem van een 2.0HDI motor mag er zelfs 160K op blijven liggen - brrrr….
Karel, bedankt! Dan houd ik toch maar die 80.000km aan. Heb ik in ieder geval nog wat marge tegen die tijd.
Nog zo’n 12.000km te gaan voor de vervanging dus.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Karel, bedankt! Dan houd ik toch maar die 80.000km aan. Heb ik in ieder geval nog wat marge tegen die tijd.
Nog zo’n 12.000km te gaan voor de vervanging dus.
De leeftijd speelt op zich ook mee, 5-7 jaar, maar zo oud is ie toch nog niet?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
De riem van een 2.0HDI motor mag er zelfs 160K op blijven liggen - brrrr….
Dat vond ik ook geen fijn idee, maar die van mn vader heeft t vol gehouden.. Daarna maar snel ingeruild
karel schreef:macnail schreef:Karel, bedankt! Dan houd ik toch maar die 80.000km aan. Heb ik in ieder geval nog wat marge tegen die tijd.
Nog zo’n 12.000km te gaan voor de vervanging dus.De leeftijd speelt op zich ook mee, 5-7 jaar, maar zo oud is ie toch nog niet?
Nee,in september ligt de riem er 4 jaar op.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
patje74 schreef:ZX1.4i schreef:Het is wel erg stil, ik had al lang verwacht dat LE zou reageren, zou de riem nu al gebroken zijn :
Niet zo negatief man! LE zit nu vast in zijn olieboot naar zijn werk te tuffen.
Is maar een grapje hoor
50 uur gewerkt in 4 dagen (waaronder 2,5 avond om de achterruitenwissermotor te fixxen omdat die doorgebrand was maar die is nu alweer stuk ), ziekenhuis (niets ernstigs, gewoon cursus), meeting (700km gereden in 1 weekend, waaromder een kilometer of 150 met een ACAdyane aan een Triangel achter Criezel) en vandaag weer ziekenhuis (niets ernstigs, gewoon een conditietest). Dus ik had het even druk.
Die riem lijkt niet te slijten, maar er gaat binnenkort wel iets aan gebeuren. Ik heb nog geen afspraak met Emiel gemaakt, maar dat komt nog wel.
Over de distributieriem: zolang die nog over de gehele breedte gedragen wordt en niets tegen iets komt wat harder is dan de kappen en de riem niet merkbaar smaller wordt, zie ik (nog steeds) het probleem niet. Koeien vallen niet spontaan uit de lucht, distributieriemen knappen niet spontaan. Punt. Ik besef echter wel dat als die riem knapt, de motor meteen in de soep draait (tenzij ik enorm veel geluk heb, maar dat is niet waar ik van uit moet gaan).
Over de ruitenwissermotor: het asje van de ruitenwissermotor was vast gelopen. Echter, iemand (niet ik, 1 van de vorige eigenaren) heeft gewoon de ruitenwisserknop ingeduwd en deze ingeduwd gelaten tot het mis ging. De beveiliging in het motortje deed het niet, daarom werd 1 koolborstel loeiheet en schroeide het huisje waar deze in zit letterlijk van de kunststof plaat af waar deze op zat. Die rammelde dus fijn los in het motortje. Dat huisje + de veer kon ik nog vinden, de feitelijke koolborstel niet. Wat ik (uiteindelijk) gedaan heb is het ruitenwisserasje weer los gekregen (nieuwe busjes gedraaid van aculon, een soort kunststof) en het koolborsteltje op een andere plek in de motor gezet. Daardoor staat deze niet zoals het ooit bedoeld is, mar het werkte. En daar ging het om. Omdat de beveiliging het niet deed (de beveiliging bestond uit een soort bimetaaltje) heb ik er een zekering van 20 ampere tussen gezet. Dit op het advies van mijn collega’s die meer verstand hebben van electrotechniek dan ik dat heb.
Deze week ga ik een speciale dakdrager bouwen om lampen op te monteren voor de midzomernachtrit. Ik moet alleen nog lampen zien te vinden ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Distributieriemen knappen niet spontaan. Punt.
Wrom knappen distributieriemen dan denk je? Niet omdat ze iets hards tegen komen. Waarom knapt een octopus? Niet omdat ie iets hards tegen komt.
Het smaller worden van de riem is niet zichtbaar, is dat wel het geval dan heb je echt heel veel geluk. Ben je nog net op tijd.
Maar je bent bereid het risico te nemen.. Succes
Hoe kan je, als je de kappen er af haalt (ik ben wel blond maar niet dom) niet zien of de riem smaller wordt ?
Schijt aan originaliteit.
Als een riem op knappen staat zie je dat niet, tenzij de riem erg afgeraffeld is.
Een riem wordt voordat ie knapt eerder langer dan smaller..
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Op zich heeft LE nu wel een punt. Hij werd smaller omdat hij aanliep. Als hij niet meer smaller wordt en dus ook niet meer aanloopt, dan blijft de situatie nu zoals hij is.
Echter is de riem wel aangetast, iets wat mij geen prettig gevoel geeft. Blijkbaar blijft LE er vrij rustig onder.
Enneh, die Aca! Vertel, vertel, vertel!!! Wil dat een beetje, zo’n triangel?
Voor wat betreft je ruitenwissermotor, een andere halen lijkt mij een vreselijk goed plan! (Oldeberkoop, vele breaks met ruitenwisser)
Ik ga kijken of ik de ruitenwissermotor nog eenvoudig kan fixxen. Dit om te voorkomen dat ik bij het vewrvangen er achter kom dat het huidige defect supersimpel op te lossen is. En die ACA was niet voor mezelf maar voor iemand anders Even zoeken op het 2cv.nl forum bij de SDE meeting.
Schijt aan originaliteit.