Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Hallo vriendelijke vrienden,
een van de draaiknoppen van mijn kachel regeling is lam, dat wil zeggen, die vertanding erachter is stuk, dus ik draai loos. Om precies te zijn, de knop die regelt waar de lucht eruit mag.
Nu heb ik dat paneel (ik doel op dat witte paneel achter de knoppen) er al meerdere malen in en uit gehaald, maar door dat defect kon dat vrij makkelijk. Maar elke keer loop ik - naar mijn idee- onnodig te rotzooien. Nu wil ik dat witte deel vervangen, maar waar ik steeds de fout in ga is bij de bevestiging van de kabels.
Nu weet ik zeker dat hier mensen zijn die wél weten hoe je dat handig aanpakt. Het is al een tijdje geleden, dus ik weet niet of ik het nu precies genoeg uitleg, als er (te-)veel vragen komen, dan moet ik maar foto’s gaan maken. Het betreft gewoon het standaard paneel met drie draaiknoppen (thermostaatkachel) in het midden van het dashboard.
Bedankt alvast.
.
Nu C5 tijger…
Kachelpaneeldraaiknoppen .
Hoi Zwever,
Ik zat ook jaren te klooien met knoppen die van binnen bij het klemveertje afbraken als je iets te hard draaide .
Is gewoon veel te zwak gemaakt door die rare Fransen .
Daar heb`n we`t volgende op gevond`n !
Je neemt een knelring 15 mm. van een knelkoppeling van de waterleiding bijv.!
Die past precies om het voetje van de draaiknop , beetje tape ertussen en beetje lijm evt.
Daarna gaat `ie dus nooit meer stuk !
Wel ff flink doordouwen , want de opening is even te klein , of de opening iets groter maken, ff schuren of zo , beetje vet erop , moet `ie het doen !
Je kunt ook alles vernieuwen , maar vroeg of laat krijg je weer hetzelfde probleem .
Dit is afdoende .
Succes !
XM TCT Ambiance`94
Kachelpaneeldraaiknoppen .
Hoi Zwever,
Ik zat ook jaren te klooien met knoppen die van binnen bij het klemveertje afbraken als je iets te hard draaide .
Is gewoon veel te zwak gemaakt door die rare Fransen .
Daar heb`n we`t volgende op gevond`n !
Je neemt een knelring 15 mm. van een knelkoppeling van de waterleiding bijv.!
Die past precies om het voetje van de draaiknop , beetje tape ertussen en beetje lijm evt.
Daarna gaat `ie dus nooit meer stuk !
Wel ff flink doordouwen , want de opening is even te klein , of de opening iets groter maken, ff schuren of zo , beetje vet erop , moet `ie het doen !
Je kunt ook alles vernieuwen , maar vroeg of laat krijg je weer hetzelfde probleem .
Dit is afdoende .
Succes !
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ho stop !
Jij hebt het over de knoppen zelf, daar heb ik (nog) geen problemen. Ik zoek een handigheid om die kabels aan de achterkant van het paneel er goed op te krijgen. Uit mijn hoofd moet ik 2 kabels in hevels zien te krijgen en die kabels zijn erg kort.
Nogmaals de schade aan het paneel zit hem bij mij in ee nvan de railtjes of hevels die achterop dat paneel zitten. En dat paneel is dus het binnenste paneel (wit met printplaat geloof ik erop) en daar de achterkant van.
Nu C5 tijger…
Oh sorry Zwever , dacht dat je knoppen het probleem was ! ops:
Van die kabeltjes heb ik helaas geen verstand , zo ver ben ik nog niet gegaan .
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Hi Dirk,
Maak graag even gebruik van je knoppenkennis
Kan ik die grote draaiknoppen er gewoon aftrekken (met een beetje beleid begrijp ik). Een van de lampjes achter de rechter draaiknop heeft de geest gegeven. Ga ervan uit dat deze zo te bereiken zijn.
Groet,
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Ja hoor Hans , je kunt ze er aftrekken .
Als ze erg zwaar gaan moet je maar een tang , bijv. waterpomptang , nemen met een doek tussen de bek tegen beschadigingen .
Ze zitten met klemmetjes vast , daarom breken ze ook vaak omdat het plastiek daar gaat scheuren .
Ik doe er dan een knelring van 15 mm omheen van de waterleiding , alleen dan gaat `ie weer erg moeilijk door het stelkransje .
Met een beetje wrikken en olie lukt dat dan wel .
Het breekt dan echt nooit meer .
Maar als je de boel heel weet te houden is er natuurlijk niets aan de hand . Voorzichtig RECHT er af trekken dus !
Daarna kun je de rand, omhulsel, er af schroeven , dan kun je er echt lekker bij .
Fluitje van een cent .
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Thanks!
Het wordt (is) mooi weer dus een leuk klusje
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Thanks!
Het wordt (is) mooi weer dus een leuk klusje
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Hoi,
Als je de knoppen los hebt dan kan het frontje er af. Ik wil de lampjes vervangen.
Moet je dan de 4 schroeven in de hoeken los maken? En kan dan het geheel er uit of????
Kun je dan bij de lampjes?
YEP !
XM TCT Ambiance`94
Geld dit ook voor de XM type 2?
Zal toch wel ?
Schroef ze maar even los , zie je `t zo .
Succes , Dirk
XM TCT Ambiance`94
Is bij mijn dame, type II, nog geen succes geweest. Ik krijg de knoppen er niet af. Als je de vier schroeven losdraaid dan valt het hele paneel naar binnen. Als iemand dus ervaring heeft bij type II dan hoor ik het graag.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
kachelpaneel
Is er dan niemand die weet hoe je de lampjes vervangt achter het kachelpaneel?????????????
Type II als je de schroefjes in de hoeken losdraait valt het geheel naar binnen en lijkt niet naar voren te kunnen komen vanwege nokjes oid.
Het is zo donker in de XM!!
Het lijkt er op dat niemand het weet Morgen ga ik ff naar Wil Wijnhoven en dan vraag ik het hem wel even. Waarschijnlijk weet hij het wel en dan laat ik jullie het wel weer weten.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.