1 van de 2
 1 2 Volgende > 

veerpoot vraagje, *^&*, kapotte schotel van bart meegekr
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 20 juni 2007 09:58 PM

Nu moet ik er binnenkort toch aan gaan geloven en rechts een nieuwe veerschotel/veerpoot erin gaan zetten.

Wat is nu wijsheid. Bij bart ebbben kost een complete poot 75 euro. inclussief bol… Nu heb ik die bol niet nodig, en houd ik sowieso m’n eigen.

Beetje zoek werk hier op het forum bracht dat er ergens een modifica is geweest.  Hoe herken je die ?

Probleem is , hoe weet ik dat ik de/een goede poot heb. Voel er namelijk weinig voor om de boel eronder uit te hebben liggen en dan tot de conclussie te komen dat het de verkeerde is…

Daarnaast, bij sommige zaken moet je rechts en links gelijktijdig vervangen ivm gelijkmatige slijtage. Is dit ook bij de poten het geval?
Zelf heb ik namelijk het idee dat de poot nog prima is en alleen de schotel vervangen afdoende is.

als er iemand trouwens een how-to heeft voor zo’‘n klusje, graag. Gaat ws zonder brug dus ik hoop dat het dan ook kan…

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 juni 2007 10:20 PM
  [ # 1 ]

Das eene goede vraag, nou weet ik in boxmeer twee type 2 sloop exemplaren te staan, bij “Wil Wijnhoven” misschien is het een ideetje om ze daar van af te halen, is een geschikte peer overigens. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 20 juni 2007 10:36 PM
  [ # 2 ]
eXpelliarMus schreef:

Das eene goede vraag, nou weet ik in boxmeer twee type 2 sloop exemplaren te staan, bij “Wil Wijnhoven” misschien is het een ideetje om ze daar van af te halen, is een geschikte peer overigens. Wink

euhm, ik heb ff gekeken op zijn site. Is dat een gewone dealer ?
Even een domme vraag dus, dan zou ik daar alleen de poten kunnen kopen he, toch ff vragen , dat ik anders niet spontaan een complete sloper erbij krijg Wink

Wat zou een reele prijs zijn en wat is wijsheid/eenvoudiger. Alleen die veerschotel nemen, of 2 complete poten?

Sorry als het domme vragen zijn, maar zit ff achter m’n oren te krabben. Zelf doen, laten doen…  tijdgebrek enzo nog nooit gedaan, maar het moet nu echt gebeuren…

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 juni 2007 10:38 PM
  [ # 3 ]

Ik heb geen idee, alleen de veerschotel? Wink

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 20 juni 2007 10:40 PM
  [ # 4 ]

ok, ik ga ‘m morgen gelijk ff bellen. thn xvoor de tip.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 20 juni 2007 10:46 PM
  [ # 5 ]

Let op he, de 16v heeft andere poten dan andere xm’s Wink

Xsara_Coupe

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 juni 2007 10:50 PM
  [ # 6 ]

Wat voor poten dan? Die met hoeven….......... Razz Cool  Wink

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 20 juni 2007 11:30 PM
  [ # 7 ]

volgens Bart Ebben zijn er iig 2 types sowieso al. eentje met een dikke hydro leiding en een dunne…

maar goed, niemand een mening of je ze links en rechts tegelijk zou moeten vervangen, een setje dus Wink  ?

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 20 juni 2007 11:56 PM
  [ # 8 ]

een setje kun je overwegen.
ik zou het wel doen, echter bij B hebbert is vaak de leeftijd en de kmst van de donor bekend.
dus dan kun je zelf een afweging maken of je de gok neemt.
onder de 150 ,000 kms zou ik het overwegen, erboven zekers een set nemen, maar dan eerder verder kijken voor een jonger poot(jes).

het is iig beter om het per set te doen, maar je moet dus op je eigen gevoel afgaan of het de moeite waard is.
hoelang rijd je nog met de huidige auto?
hoeveel heeft hij nu al gereden.
hoever is de betere poot heen?

andersom,, je hebt het over alleen de schotel.
die is meen ik los te vervangen, en het verschil is zover ik weet alleen dunne en dikke leiding.

Serge schreef:

Daar was ik al bang voor; het rubber in de veerschotel is gescheurd. In principe hoeft dit niet zoveel te kosten en is de reparatie ook niet echt omvangrijk. Wat je nodig hebt is een andere motorkap en een andere veerschotel. Ik schat dat je een nieuwe kap op de sloop in de juiste kleur wel kunt scoren voor 4 a 5 tientjes en een veerschotel zal daar ook niet meer kosten dan €25 (dat heb ik betaald voor de XM). Als ik het een beetje inschat n.a.v. de foto dan is er met de veerpoot niks aan de hand.

Je moet ff de wagen in de laagste stand zetten met de rechtervoorkant opgekrikt en vervolgens zoveel mogelijk LHM uit de poot weer het vat in duwen. Vervolgens draai je de 4 boutjes los van de schotel aan het chassis en daarna haal je het restant van de veerpoot los (+bol) door de LHM-leiding te ontkoppelen en de moer aan de bovenkant los te draaien. Op de werkbank haal je dan de bol van dat stuk veerschotel. Daarna duw je de veerpoot zoveel mogelijk naar beneden en plaats je van onderaf de nieuwe veerschotel en vervolgens volg je bovenstaande procedure in omgekeerde volgorde.

Bij het kopen van een veerschotel op de sloop moet je er op letten of er geen droogtescheurtjes in het rubber in de schotel zit. Dit kun je van de onderkant goed zien.

Succes!

FF geplukt uit dit [url=http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181246&postdays=0&postorder=asc&start=0]http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181246&postdays=0&postorder=asc&start=0 [/url] draadje.

kwam het vandaag toevallig tegen.

mvgr wupke:die gewoon 2 poten van een jonge sloperd erin zou stoppen, makkelijkst snelst minste klieder vet LHM gedrup, en het set verhaal ook kort gesloten… Wink

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 21 juni 2007 12:12 AM
  [ # 9 ]

ok, das op zich wel een reele gedachte, 2 pootjes doen.

De schotel echter lijkt mij een stuk eenvoudiger aangezien er bij mijn weten niets mis is met de huidige pootjes, zover ik kan vaststellen.

Overigens,
- hoe duw je zoveel mogelijk lhm terug in het vat ????
- heb je nog special gereedschap nodig ?
- xm eerst in hoogste stand, krik eronder, en dan hup in de laagste stand. blijft de standaard krik dan wel overeind staan ?? De xm zal daardoor naar mijn idee behoorlijk scheef gaan staan, toch ?

oh ja, ik had ff de dealer gebeld voor een vervanging door hun met nieuw spul…

Kosten
750 euries Rolling Eyes das dus met 2,5 uur a 68 ex. de rest is materiaal…
de schotel zou namelijk alleen met bol worden verkocht… Rolling Eyes

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten

- Xsara Scootertje.
Gepost: 21 juni 2007 01:06 AM
  [ # 10 ]

Lekkerre dealert heb jij, de schotel met een bol verkopen? Hij zal wel de hele veerpoot + bol bedoelen. Wat kost een nieuwe veer schotel?
Het vervangen van een veer schotel kan niet echt moeilijk zijn. Wink

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 21 juni 2007 02:30 AM
  [ # 11 ]
eXpelliarMus schreef:

Lekkerre dealert heb jij, de schotel met een bol verkopen? Hij zal wel de hele veerpoot + bol bedoelen. Wat kost een nieuwe veer schotel?
Het vervangen van een veer schotel kan niet echt moeilijk zijn. Wink

ik had een lekkere dealert…

Kwam jaren bij Mekelenkamp in Bunnik. Heb daar echt flink wat euries gedoneert. Kwam ik afgelopen week met m’n xm ivm lhm lekkage.

Werd ik “weggestuurd”. Ja sorry, daar doen we niks aan hoor, dan moet ik voor 1400 euro apparatuur aanschaffen….

rare jongens die dealers…. De info van die poot kwam bij visser uit Culemborg vandaan.

Die vond het overigens zelf ook een absurde prijs, helemaal omdat die schotel niet los te bestellen was… Hij zou even kijken of hij een gebruikte handel kon regelen, dat was prima vond hij. Kijk das meedenken…

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 21 juni 2007 10:08 PM
  [ # 12 ]

Kwam jaren bij Mekelenkamp in Bunnik. Heb daar echt flink wat euries gedoneert. Kwam ik afgelopen week met m’n xm ivm lhm lekkage.

Werd ik “weggestuurd”. Ja sorry, daar doen we niks aan hoor, dan moet ik voor 1400 euro apparatuur aanschaffen….

is ook niet zo beste garage voor een citroen Wink

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 21 juni 2007 10:13 PM
  [ # 13 ]

Ik kan mij niet voorstellen dat een nieuwe schotel niet gewoon los te krijgen is. Dat ding zit met 1 moer vast aan de poot, dus het is compleet achtelijk als dat alleen maar in een set verkrijgbaar zou zijn.

Verder heb je geen speciale gereedschappen nodig voor deze klus en steld de reparatie bijzonder weinig voor. De LHM druk je weer het vat in door de poot zo ver mogelijk in te duwen.

Animal triste post coitum

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 21 juni 2007 10:18 PM
  [ # 14 ]
Serge schreef:

Ik kan mij niet voorstellen dat een nieuwe schotel niet gewoon los te krijgen is. Dat ding zit met 1 moer vast aan de poot, dus het is compleet achtelijk als dat alleen maar in een set verkrijgbaar zou zijn.

Verder heb je geen speciale gereedschappen nodig voor deze klus en steld de reparatie bijzonder weinig voor. De LHM druk je weer het vat in door de poot zo ver mogelijk in te duwen.

vaak worden er dingen alleen is sets verkocht helaas Sad

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 21 juni 2007 11:34 PM
  [ # 15 ]

Goed,

Ik heb natuurlijk ook al achter dit gebeuren aan gezeten. Hierbij een foto van hoe het geheel in elkaar zit en het bestelnummer dat voor Gompy van belang is:

De afbeelding

Voor een grote versie even Grote voor foto plakken.

En het bestelnummer:

Weet iemand welke van de twee het is??
Links:

> 527190 LEFT SPHERE BRACKET
>> - INJECTION XU10J2 AND HYDRACTIVE SUSPENSION

>> + 5271 92 (01) TO O 7195
> - INJECTION XU10J4R AND HYDRACTIVE SUSPENSION

Rechts heb ik geen nummers van.
Hopelijk heb je er wat aan!

Xsara Coupe

Profiel  

1 van de 2