Hallo,
Ik heb ergens op het forum gelezen dat de sensor in de buitenspiegel regelmatig kapot gaat.
Bij mij geeft het display temperaturen tussen 45 en 49 graden aan. Ik heb daar verder niet op gelet totdat ik hierover op het forum las.
Ik heb de eenvoudige airco bj 08-2001 en het display type A (uit het boekje.) Heeft die verkeerde meting nog ergens invloed op of hoef ik hier verder niks mee te doen ???
Alvast bedankt
Bij mij begon toen de automatische airco onnodig hard te blazen.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Inderdaad, als je klimaatregeling (automatische airco zoals sommigen het noemen), dan wordt ook rekening gehouden met de buitentemperatuur (via de sensor in de spiegel). Als deze dus veel te hoge waarden geeft zal de klimaatcomputer de aanjager harder laten blazen en “koelere” lucht uit laten stromen.
Als jij handbediende airco hebt maakt het niet zo veel uit, want dan wordt er geen rekening gehouden met de buitentemperatuur aangezien je zelf alles meot regelen via de knoppen. Buitentemperatuur heeft in jouw geval dus geen invloed opd e werking van je airco/kachelsysteem.
allereerst even bedankt voor de reacties, het is misschien een beetje afgezaagd maar ik vind de hulp die je hier krijgt te gek.
Ik ben dan wel geen techneut maar vind het wel prettig om bij een garage in elk geval bij probleempjes een globale indruk te hebben waar het over gaat en niet meteen met de mond vol tanden moet staan.
Aangezien ik over een week of 3 een 60000km beurt laat doen zal ik die sensor maar laten vervangen. Dat zal bij het bedrag van de beurt niet zo’n dramatisch verhoging zijn.
Advies is inderdaad om te vervangen, regeling temperatuur in auto is namelijk afhankelijk van wat buitentemperatuurmeter aangeeft.
Kosten: sensor kost 21 euro (ex.BTW), tijd die er voor staat om sensor te vervangen is 0,6 uur (en jij weet wat het tarief in je garage is).
Kun je blijkbaar óók zelf doen: glas rechter spiegel verwijderen, oude sensor verwijderen, nieuwe sensor solderen, glas rechter spiegel monteren. Of er computertechnisch nog iets moet gebeuren (uitlezen), weet ik niet
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)