Beste forummers,
Mijn auto loopt flink hoog stationair, hij gaat richting 2000 toeren stationair. Als ik de stekker van het potje afhaal (die ik op de foto heb omcirkeld) veranderd er helemaal niets.
Als ik 1 van de slangen die hier op gemonteerd zit helemaal dichtknijp zakt hij wel in toeren en is het mogelijk om de auto 1000 toeren stationair te laten lopen.
Kan het zijn dat mijn potje flink in de war is en dat het probleem is op te lossen met zo’n nieuw potje?
En zoja, heeft elke zx hetzelfde soort potje of is dit verschillend voor de inhoud van de motor o.i.d. ... Dit staat er op de mijne:
Bosch 0 280 140537
12v (011)
made in germany
foto:
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Dat is de stappenmotor en deze heeft invloed op je stationaire toerental. Het stationaire toerental wordt geregeld via je ECU en ik denk dan ook dat je een foutmelding hebt, of zit ik er naast?
Het is niet zo dat mijn motorstoringslampje constant brand. Wel kort na het starten nog even maar dat zal wel altijd zo blijven omdat ik het inlaatspruitstuk heb vervangen en hierdoor ook 2 stekkers over hou.
Maar ik zal het potje eens demonteren om te kijken of inderdaad een klep openstaat. En anders ga ik even naar de sloop, ik weet nog een 1800 te staan.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Voor nood was er inmiddels een slangenklem om 1 van de slangen gedraaid. Werkt niet ideaal maar toch beter dan zonder.
Maar ik heb inmiddels de stappenmotor er ook af gehad. Het schuifje wat er in zit werkt lekker soepel, lijkt bijna lam te zijn zo soepel dus ik denk dat dat het probleem niet zal zijn. Zonder de stappenmotor loopt de motor niet anders dan met de stappenmotor.
Toen ik het potje weer aansloot op de stekker, zonder slangen er op, ging het schuifje half open staan. Hij bleef ook half open staan als ik er met de schroevendraaier tegenaan drukte. Dus ik denk dat het potje wel goed werkt. Het probleem zal ergens anders zitten dan denk ik, zal wel te maken hebben met mijn inlaatspruitstuk wissel.
Iemand nog ideeën?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
je moet de ecu eens resetten (accu polen loshalen) kijken of het dan opgelost is.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
dat heb ik al eens gedaan maar heeft helaas ook niet mogen baten.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
er zitten 2 slangen aan dat potje, de een heb ik vervangen, de ander helemaal ingetapet. Dus de 2 slangen die aan het potje zitten lekken niet.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik heb toch het stappenmotortje vervangen en nogmaals de computer reset, hij loopt nu ongeveer 1300 toeren stationair. Daar zal ik wel mee moeten leren leven denk ik (of terug naar orrigineel spruitstuk).
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop